جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

ابعاد و پیامدهای سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق تلاش می‌کند بخشی از مشکلات فراوان اقتصادی‌اش را از طریق عربستان و کشورهای عربی حل کند، تأکید کرد: از سوی دیگر عربستان هم خیزی برای عراق برداشته تا از طریق پشتوانه اقتصادی، نفوذش را افزایش دهد.

دکتر سید رضی عمادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه در سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به عربستان چند نکته اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آقای کاظمی تلاش می‌کند در سیاست خارجی عراق نقش قومیت، یعنی عربیت، برجسته باشد و با برجسته شدن نقش قومیت، نقش مذهب کم‌رنگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: آقای الکاظمی به دنبال این است که روابط عراق را با کشورهای عربی تقویت کند. در 11 ماهی که ایشان روی کار آمده بارها تلاش کرده به عربستان سفر کند و خواهان این بود که اولین سفر خارجی‌اش به عربستان باشد که میسر نشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا مهم‌ترین چالش آقای الکاظمی در عراق را چالش اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: اگر او بتواند این چالش را حل کند یا کاهش دهد بقایش در قدرت تضمین شده است، اما اگر نتواند برای این چالش راهکاری بیندیشد، به نظر می‌رسد باید به‌زودی از قدرت خداحافظی کند؛ بنابراین الکاظمی برای نیل به این هدف دست روی کشورهای ثروتمند عربی مانند عربستان و امارات گذاشته و در سفر به عربستان هم تمام توافق‌هایی که انجام شد، توافق‌های اقتصادی بود.

 

تلاش الکاظمی برای بهره‌گیری از منابع مالی عربستان

عمادی افزود: الکاظمی تلاش می‌کند از منابع مالی عربستان سعودی بهره بگیرد و پیش‌ازاین هم قراردادهایی را با عربستان منعقد کرده بود که در قالب آن زمین‌هایی در غرب و جنوب عراق به عربستان واگذار شد تا در آن‌ها دامداری و کشاورزی کند. در این سفر هم عربستان 3 میلیارد دلار به صندوق مشترک عراق و عربستان واریز کرد. همه این‌ها مؤید این نکته است که آقای الکاظمی تلاش می‌کند بخشی از مشکلات فراوان اقتصادی‌اش را از طریق عربستان و کشورهای عربی حل کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عراق حدود 8 میلیون کارمند دارد که اگر همه درآمد نفتی برای حقوق آن‌ها صرف شود بازهم حقوق این افراد پرداخت نمی‌شود، اضافه کرد: از طرف دیگر، عربستان هم انگیزه زیادی برای تقویت روابط با عراق دارد. بااینکه این دو کشور 25 سال رابطه دیپلماتیک نداشتند، اما عربستان کاملاً از سقوط رژیم بعثی صدام ناراضی بود، چراکه آن رژیم را سدی برای نفوذ جمهوری اسلامی می‌دید.

وی تأکید کرد: عربستان سعودی از طریق تقویت روابط در حوزه اقتصادی، یا هر حوزه دیگر، تلاش می‌کند بر نفوذ ایران در عراق تأثیر بگذارد. این موضوعی است که الکاظمی هم آن را می‌داند.

عمادی ادامه داد: علاوه بر مخالفتی که گروه‌های مقاومت با آقای الکاظمی دارند، او از طرف آمریکا نیز تحت‌فشار است. هر میزان نفوذ گروه‌های مقاومت در ساختار قدرت عراق کاهش پیدا کند الکاظمی با فراغ بال بیشتری در عراق حکومت خواهد کرد، بنابراین هم عربستان به خاطر رقابت منطقه‌ای خواستار تقویت روابط است و هم آقای الکاظمی به خاطر مشکلات اقتصادی و تمایل برای تداوم حضور در قدرت، چنین هدفی را دنبال می‌کند.

 

خیز عربستان برای عراق

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اهمیت این سفر، در خصوص دستیابی به نتایج آن گفت: نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات را گذر زمان مشخص خواهد کرد؛ اما به‌هرحال عربستان خیزی برای عراق برداشته تا از طریق پشتوانه اقتصادی نفوذش را افزایش دهد و موقعیت جمهوری اسلامی را در صورت امکان با چالش مواجه کند.

وی با اشاره به اظهارات الکاظمی مبنی بر اینکه در روابط همزمان با ایران، ترکیه و عربستان موفق بوده ایم، افزود: البته او در این زمینه تا حدودی دستاورد داشته، اما معتقدم او گسترش روابط با عربستان و ترکیه را بیشتر از ایران پیگیری می‌کند، چون از گذشته روابط با ایران در سطح خوبی بوده، اما با آن دو کشور کمی فراز و نشیب‌هایی طی کرده و آقای الکاظمی اخیراً تلاش کرده که روابط با ترکیه و عربستان را تقویت کند.

 

صدور برق عربستان به عراق

عمادی با اشاره به توافق میان ریاض و بغداد در رابطه با تأمین برق عراق، گفت: عربستان توافق کرده بخشی از برق عراق را تأمین کند، البته عراق بدهی زیادی هم در این رابطه به ایران دارد.

در ادامه این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مواضع گروه‌های مختلف سیاسی در عراق نسبت به سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان، اضافه کرد: در این خصوص اجماعی وجود ندارد؛ مثلاً امام جمعه نجف، به پیشینه سیاه عربستان در عراق اشاره کرد، اما مقتدی صدر و جریان صدر از آن استقبال کردند. درواقع مخالفان بیشتر نگاه امنیتی به عربستان دارند و معتقدند عربستان از گذشته تاکنون تلاش داشته ناامنی را در عراق ترویج کند و اکنون نیز با کلیدواژه اقتصاد تلاش می‌کند که پروژه ناامنی و تضعیف دولت را پیگیری کند و نمونه آن‌هم حمایت از تروریسم داعشی است.

عمادی به عنصر نامطلوب نامیدن اولین سفیر عربستان در عراق بعد از 25 سال قطع روابط اشاره کرد و گفت: بخشی از گروه‌های عراقی کاملاً به عربستان بی‌اعتماد هستند، اما در کل در داخل عراق هم اجماعی در این خصوص که مثلاً آقای الکاظمی نباید در راستای روابط با عربستان حرکت کند، نیست و اختلاف‌نظر زیادی در این زمینه دیده نمی‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *