جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد و افزود: تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای گسترش جنگ غزه به ویژه تجاوز به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، صلح منطقه‌ را تهدید کرده است.

وزیر اسرائیلی: کل غزه را نابود کنید

وزیر دارایی رژیم اسرائیل از موساد خواست که تمام سران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را ترور کند و ارتش اسرائیل نیز غزه را به طور کامل ویران کند.

Loading
یک استاد آمریکایی:

آمریکا به نام حقوق بشر به دنبال تامین منافع خود است

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک استاد حقوق بشر گفت: آمریکایی‌ها به نام اقدامات حقوق بشری به دنبال تامین منافع خود و رسیدن به خواسته‌های خود بوده و هیچ توجهی به نتیجه اقدامات خود نمی‌کنند.

کنفرانس بین‌المللی (ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه) صبح امروز (یکشنبه) در دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد و اساتید و اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی در آن  حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند.

دانیل چوالیک استاد حقوق بشر بین‌المللی در دانشکده حقوق دانشگاه پیترزبرگ در سخنرانی با عنوان آمریکا و امپریالیسم، به نام حقوق بشر گفت: به دنبال تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 مباحث گسترده ای در محافل رسانه‌ای با محوریت این موضوع آغاز شد که هدف دولت بوش از ملت سازی در عراق چیست؟ بسیاری از عراقی ها معتقدند لشکرکشی آمریکا، کشورشان را در شرایط بسیار ناگواری قرار داد که از تهاجم مغولها هم بدتر بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت آزار دهنده این است که آمریکا واقعا به هیچ عنوان قصد ندارد در خاورمیانه یا هرجای دیگری در ایجاد ملتی مقتدر نقش داشته باشد. بلکه برعکس همانطورکه بارها شاهد بودیم هدف سیاست خارجی آمریکا به صورت روزافزون بر تهدید کشورهای مستقل استوار است.

این استاد حقوق بشر با بیان اینکه آمریکا با داشتن 5 درصد از جمعیت جهان مواد غذایی و مواد مصرفی بیشتری نسبت به سایر کشورها استفاده می‌کند، گفت: آنها فقط با تضعیف قابلیت حیات کشورهای مستقل می‌توانند منافع خود را تضمین کنند. آمریکایی‌ها با همدستی همپیمانان خود تلاش کرده‌اند که کشورهای مستقل جهان را نابود کنند. آنها این اقدامات را به نام حمایت از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر انجام داده و اغلب از حمایت و همراهی سازمانهای حقوق بشری که نقش ایدئولوژیک مهمی در زمینه سازی جنگ ایفا می‌کنند، برخوردار هستند.

چوالیک خاطر نشان کرد: در راستای سلطه گری آمریکایی ها دولت بوش به منظور تضعیف ایران که عمدتا یک کشور شیعه است تصمیم گرفت اولویت های خود را در خاورمیانه بار دیگر سازماندهی کند. در لبنان هم  با دولت عربستان سعودی که کشوری سنی است تلاش کرد در عملیات مخفیانه همکاری کند و هدف دولت بوش در این موارد تنها تضعیف جامعه حزب الله بود .  دولت آمریکا همچنین در عملیات مخفیانه دیگری علیه ایران و متحدش، سوریه شرکت کرده است که یکی از محصولات چنین فعالیتهایی را می توان تولید گروههای تندرو سنی و طرفدار اسلام ستیزجو دانست.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های متناقض استراتژی جدید این است که در عراق بیشترین موارد شورش علیه نظامیان آمریکایی از جانب نیروهای سنی و نه شیعیان انجام گرفته است.

چوالیک با بیان اینکه آمریکا همچنان به  دخالت در امور سوریه ادامه می دهد به گونه ای که این امر مانع از آن می شود که دولت سوریه علیه گروه‌های ستیزه‌جو که با آنها می جنگد به پیروزی قاطع برسد. همچنین برخی از این گروه های ستیزه جو از نظر آمریکا هم تروریست هستند و به همین دلیل هدف حملات آمریکا قرار میگیرند و به این ترتیب هیچ یک از طرفهای درگیر یعنی دولت سوریه و تروریست ها نسبت به  دیگری دست برتر ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد آمریکا عامدانه در حال گسترش هرج و مرج در سراسر مناطق استراتژیک دنیا است تا هیچ کشور مستقلی نتواند از منابع خود به ویژه از منابع نفتی در مقابل استثمار غرب مقابله کند. به عنوان یک غربی و آمریکایی امروز می گویم که من مخالف اقدامات نظامی علیه ایران هستم. در حقیقت برای مقابله با این تراژدی هرچه در توان دارم به کار خواهم گرفت.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *