جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

رسانه‌ها؛ تشدید اعتراضات در اروپا و…

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست احزاب چپ گرای فرانسه برای تشدید اعتراضات،هشدار شورای اروپا به پلیس فرانسه، اعتصاب در آلمان و احتمال بی‌نظمی‌ و هرج‌و‌مرج،  زنگ خطر ورشکستگی بانکی در قاره سبز، هشدار آلمان درباره به خطر افتادن منطقه شنگن به دلیل تداوم مناقشات بر سر مسئله پناهندگان، اعلام "هفته فلج" در سرزمین‌های اشغالی، واکنش بورل به سفر رئیس‌جمهور چین به مسکو، سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به ۳ کشور آفریقایی با محوریت مقابله با چین، رزمایش دریایی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا علیه چین، اقدام چهار کشور اسکاندیناوی برای تشکیل ناوگان دفاع هوایی مشترک، اذعان زلنسکی  به کاهش حملات ضد روسیه، درخواست مسکو برای ادامه تحقیقات در خصوص  انفجار «نورد استریم» ، شرط ترکیه برای فروش نفت منطقه کردستان عراق، حمله آمریکا به خاک سوریه و واکنش گروه های مقاومت و تاکید تایوان  بر گسترش همکاری های امنیتی با ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات سیاسی چپ در فرانسه تشدید اعتراضات در این کشور را علیه قانون اصلاح نظام بازنشستگی خواستار شدند. فابین روسل رهبر کمونیست های فرانسه خواستار توقف همه فعالیت ها در کشور شده و ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر نیز از همه نیروها خواسته نبرد با دولت را آغاز کنند. فابین روسل رهبر کمونیست های فرانسه امروز در گردهمایی اعتراضی مردم در پاریس از هواداران این حزب و همه فرانسوایان خواست تا در هر کجا که هستند، در شرکت‌ها، در محل کارشان، در اعتصاب‌های تجدیدپذیر شرکت کنند، هر کاری انجام دهند تا مانع ادامه کار دولت شوند و آنقدر اقدامات اعتراضی و مانع تراشی های خود را ادامه دهند تا اطمینان حاصل کنند که کشور به بن بست رسیده است. ژان لوک ملانشون هم از همه دعوت کرد تا تمام نیروهای خود را به نبرد علیه اصلاحات نظام بازنشستگی به کار گیرند.

یورونیوز: شورای اروپا به پلیس فرانسه درباره «استفاده بیش از حد» از زور هشدار داد .کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از سطح خشونت نیروهای پلیس فرانسه در برابر تظاهرکنندگانی که مخالف اصلاح قانون بازنشستگی در این کشور بودند، انتقاد کرد و آن را «استفاده بیش از حد از زور» خواند. دنیا میاتوویچ، سیاست‌مدار اهل بوسنی و هرزگوین و کمیسر حقوق بشر شورای اروپا ضمن ابراز نگرانی در این باره، از دولت فرانسه خواست به «حق اعتراض مردم» احترام بگذارد.

دویچه وله:  کارکنان بخش حمل و نقل آلمان  قرار است روز دوشنبه دست به اعتصاب بزرگی بزنند. با توجه به گستردگی این اعتصاب، نگرانی درباره بی‌نظمی به‌ویژه بروز مشکلات در تامین و توزیع کالاهای اساسی در آلمان افزایش یافته است.این کارگران به‌ویژه در قالب اتحادیه “وِردی” در روزهای گذشته بارها دست به اعتصا ب زده‌اند.از جمله، هفته گذشته کارگران و کارکنان بخش حمل و نقل در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان، دست از کار کشیدند که این اقدام آنها در برنامه حرکت بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور تاثیر گذاشت.

ایران پرس: ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) آمریکا زنگ خطر ورشکستگی بانکی در قاره اروپا را به صدا در آورده و موجب نگرانی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی شده است.دراین راستا، ارزش سهام دویچه بانک آلمان در معاملات روز جمعه بازار بورس این کشور 14 درصد سقوط کرد و باعث تشدید نگرانی ها شد.با سقوط بیش از 14 درصد از ارزش سهام دویچه بانک، در معاملات صبح روز جمعه بازار بورس فرانکفورت، نگرانی‌ها در مورد گسترش بحران بخش بانکی قاره سبز را افزایش یافته و باعث شده تا ارزش سهام دیگر بانک‌های بزرگ اروپایی نیز کاهش یابد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر کشور فدرال آلمان خواستار اصلاح سریع سیستم زشده و درباره به خطر افتادن منطقه شنگن در صورت عدم تحقق این هدف هشدار داد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال هاست که درباره سیستم جدید پناهندگی بحث می‌کنند. نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان اعلام کرده که اگر اصلاحات برنامه ریزی شده در این راستا به زودی انجام نشود منطقه شنگن در معرض خطر قرار می گیرد. فایزر اعلام کرد که منطقه شنگن را در خطر می بیند اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به زودی بر روی قوانین مشترک برای کنترل مهاجرت به توافق نرسند. وی پس از دیدار با وزرای کشور پنج کشور اروپایی دیگر در روز جمعه در برلین، هشدار داد که مذاکرات در مورد سیستم مشترک پناهندگی اروپا (CEAS) باید به سرعت به نتیجه برسد تا اصلاحات قبل از انتخابات اروپا در سال 2024 تکمیل شود. فایزر گفت که پنجره زمان در تابستان بسته می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی علیه اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی “هفته فلج” اعلام کرده‌اند که شامل تظاهرات سراسری علیه اقدام قانونی تفرقه‌انگیز است. دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز بنیامین نتانیاهو را به علت فشار برای اجرای اصلاحات قضایی به نقض قانون متهم کرد. به نوشته اورشلیم پست، این اقدام اعتراضی جدید ، یک روز پس از آن که “هزاران” اسرائیلی در اعتراضات “روز فلج” به خیابان ها آمدند، اعلام شد. به نوشته این روزنامه، به عنوان بخشی از “هفته فلج”، مخالفان بازنگری قوه قضاییه قصد دارند در “هر مکانی” که وزرای دولت و قانونگذاران ائتلافی می روند تجمع کنند و در حضور آنها اعتراض کنند. اکنون حدود ۱۱ هفته است که هزاران نفر علیه اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از طرح صلح چین برای اوکراین گفت که سفر رئیس‌جمهور چین به روسیه، خطر آغاز جنگ اتمی را کاهش داد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از طرح صلح چین برای اوکراین تصریح کرد که سفر اخیر «شی جین پینگ» به روسیه، خطر آغاز جنگ اتمی را کاهش داد.بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، بورل علی‌رغم آن‌که تصریح کرد که پیشنهاد صلح چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین گرچه کافی نیست، اما از آن استقبال می‌کند.مقام‌های چین در ماه فوریه سال جاری میلادی طرح صلح را برای پایان دادن به جنگ اوکراین پیشنهاد دادند که شامل ۱۲ نکته است که از آن جمله می توان به درخواست آتش‌بس، احترام به منافع مشروع تمام کشورها در زمینه امنیت و حل و فصل بحران انسانی در اوکراین اشاره کرد.

خبرگزاری ایرنا: کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا سفر به ۳ کشور آفریقایی را از فردا با ورود به غنا آغاز می کند؛ سفری که رسانه های بین المللی یکی از مهم ترین اهداف آن را مقابله با توسعه روابط چین با کشورهای قاره سیاه برشمرده اند.  دولت جو بایدن در حالی که به دنبال اثبات این موضوع به کشورهای آفریقایی است که آمریکا شریک بهتری در مقایسه با چین که دهه هاست در این قاره سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده است، کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا را برای سفر به ۳ کشور غنا، تانزانیا و زامبیا می فرستد. کاملا هریس پیرامون فعالیت چین در مسائل تکنولوژی و اقتصادی در افریقا و وام های بازسازی چین به این قاره که موجب نگرانی های آمریکاست با سران این کشورها به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

آناتولی ترکیه:  نیروهای آمریکا و اتحادیه اروپا رزمایش دریایی مشترک علیه چین انجام دادند. وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور و اتحادیه اروپا طی روزهای 23 و 24 ماه جاری بر اساس استراتژی هند و اقیانوس آرام، رزمایش دریایی انجام دادند. در این بیانیه آمده است: «کشتی جنگی آمریکایی یو‌اس‌اس پل همیلتون، کشتی اسپانیایی رینا سوفیا از نیروی دریایی اتحادیه اروپا وابسته به عملیات آتالانتا، ناوچه ایتالیایی کارلو برگامین» در این رزمایش شرکت کردند. هدف این رزمایش بهبود رویه کشتی، ناوبری و آموزش‌های رزمی سخت به همه شرکت‌کنندگان برای افزایش قابلیت همکاری و مهارت است.در مورد محل دقیق انجام این رزمایش در این بیانیه اشاره نشده است.

خبرگزاری ایلنا: چهار کشور دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند قصد دارند برای همکاری نزدیک‌تر در دفاع هوایی، از جت‌های جنگنده موجود در هر کشور یک ناوگان مشترک ایجاد کنند. به این منظور دولت‌های کشورهای اسکاندیناوی در این هفته یک نامه تعهد امضا کردند. چهار نیروی هوایی، با ناوگانی متشکل از ۲۵۰ جت جنگنده، برای فرماندهی و کنترل یکپارچه و نظارت مشترک بر فضای هوایی این چهار کشور با هم همکاری خواهند کرد. در میان این چهار کشور دانمارک و نروژ اعضای ناتو هستند، در حالی که سوئد و فنلاند از زمان حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به این ناتو را داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور اوکراین آغاز ضد حمله علیه روسیه را به دلیل کمبود تسلیحات غیرممکن اعلام کرد.ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد کی یف به دلیل کمبود شدید تسلیحات هنوز نمی تواند حمله متقابل علیه روسیه را آغاز کند. او در مصاحبه ای با روزنامه ژاپنی یومیوری گفت: “ما هنوز نمی توانیم شروع کنیم. ما نمی توانیم سربازان شجاع خود را بدون تانک، توپخانه و سیستم های موشک پرتاب چندگانه هیمارس (HIMARS) به خط مقدم بفرستیم.”

رادیو چین: روسیه اعلام کرد: آمریکا همواره در برابر تحقیق روسیه درباره حادثه «نورد استریم» مانع‌تراشی کرده است.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا تاکید کرده که ایالات متحده هیچ ارتباطی با انفجار خط لوله «نورد استریم» ندارد. سفارت روسیه در آمریکا در پاسخ به این ادعای بلینکن تاکید کرد ایالات متحده همیشه در مقابل تحقیق روسیه در مورد حادثه نورد استریم مانع‌تراشی کرده و اظهارات مقامات آمریکایی به دلیل عدم شفافیت معتبر نیست.

العالم فارسی: ترکیه صادرات نفت منطقه کردستان عراق از بندر جیهان را به موافقت بغداد مشروط کرد. منابع آگاه عراقی گفتند که ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان از بندر جیهان تا زمان کسب مجوز از سوی بغداد، ممانعت می‌کند. به گفته این منابع، مقامات ترکیه به دولت عراق گفته‌اند که هرگز اجازه حرکت به کشتی‌های حامل نفت کردستان عراق در بندر جیهان را نخواهند داد، تا زمانی که بغداد با آن موافقت کند.این خبر پس از آن است که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در ۱۳ ماه میلادی جاری اعلام کرد که بغداد و اربیل بر سر موضوعات باقی مانده به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری مهر : جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تجاوز بامداد شنبه ارتش آمریکا به سوریه گفت: ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم. وی ادعا کرد: روز گذشته یک حمله علیه نیروهای ما در سوریه از سوی گروه‌های تحت حمایت ایران انجام شد و من دستور پاسخ فوری به این حمله را صادر کردم. بایدن ادامه داد: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست اما ما آماده‌ایم تا برای حمایت از شهروندانمان واکنش محکم نشان دهیم.

الکوثرفارسی: درپاسخ به حمله تروریستی و ضدانسانی بامداد جمعه بمب افکن های متجاوز آمریکایی به شرق شهر دیرالزور (شرق سوریه) که موجب زخمی شدن پنج نفر شد، رزمندگان مقاومت اسلامی دو پایگاه از ۲۵ پایگاه غیرقانونی تروریست های آمریکایی در سوریه را با ۶۰ راکت، موشک و پهپاد انتحاری هدف قرار دادند.بمب افکن های آمریکایی بامداد جمعه به مرکز جمع آوری غلات و مرکز توسعه روستایی واقع در محله “هرابش” در شرق دیرالزور حمله کرده بودند که موجب آتش سوزی در این مکان شده و خسارت هایی به آن وارد آمده بود.

ان. اچ.کی ژاپن: معاون رئیس جمهور تایوان خواستار همکاری امنیتی بیشتری با ژاپن با توجه به افزایش سریع قوای نظامی چین شده است.لای چینگ ته روز جمعه در همایشی در تایپه سخنرانی کرد. او با نقل یک ضرب المثل چینی گفت که سرنوشت تایوان و ژاپن، مقابله با تلاش‌ها برای گسترش استبداد است. انتظار می‌رود لای که به حزب حاکم دموکراتیک پیشرو تعلق دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تایوان نامزد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *