جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

رسانه‌ها: نزدیکی دیدگاه‌های جریان صدر و چارچوب هماهنگی در خصوص تشکیل دولت و…

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: ادعای اوکراین درباره پس گرفتن منطقه کی‌یف، انفجار مهیب در باکو با بیش از ۳۰ کشته و زخمی، برگزاری بیست و سومین نشست سران چین و اتحادیه اروپا، دیدار احتمالی پوتین و زلنسکی در آنکارا یا استانبول، مذاکرات محرمانه ترکیه و رژیم صهیونیستی درباره احداث خط لوله و انتقال گاز به اروپا، درخواست ضمنی واتیکان برای حذف حزب‌الله از لیست تروریستی آمریکا، دیدار صدراعظم آلمان با پوتین، هشدار شدید کره شمالی به کره جنوبی، انحلال مجلس پاکستان، هشدار اسرائیل درباره عملیات نظامی در غزه، استقبال ایران از ابتکار سازمان ملل در برقراری آتش‌بس در یمن و اذعان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ناتوانی در برابر عملیات‌های شهادت‌طلبانه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: اوکراینی‌ها روز یکشنبه مدعی شدند که توانسته‌اند تمام منطقه کی‌یف را از روسیه پس بگیرند. به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، معاون وزیر دفاع اوکراین در این زمینه گفت، «بخش‌های ایرپین، بوچا، گوستومل و تمام منطقه کی‌یف» باز پس گرفته شده‌اند. در همین ارتباط، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، پس گرفتن این نواحی از نیروهای روس را به اوکراین تبریک گفت. از سوی دیگر رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین ادعا کرد نیروهای روسیه همچنان به حملات موشکی و هوایی سیستماتیک علیه اهدافی در روسیه ادامه می‌دهند.

خبرگزاری صدا وسیما: انفجاری مهیب در یکی از کلوپ‌های شبانه‌ باکو تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.بنا بر اعلام وزارت شرایط اضطراری جمهوری آذربایجان، در این حادثه که گفته می‌شود ناشی از انفجار سیلندر گاز بوده است یک زن کشته شد و دستکم سی نفر زخمی شدند. شدت انفجار به حدی بوده که ساختمان‌های مجاور باشگاه نیز آسیب دیده اند. ماموران وزارت شرایط اضطراری جمهوری آذربایجان با حضور در محل حادثه امداد رسانی می‌کنند. هر چند تعداد دقیق کشته‌ها هنوز معلوم نیست، اما اورژانس پایتخت در حال حاظر از انتقال ۲۴ نفر (۱۳ مرد و ۱۱ زن) به مراکز درمانی خبر داده است. مدیر عامل شرکت گاز از انفجار سیلندر گاز خبر داد. گفته می‌شود شدت انفجار به قدری بوده که این حادثه به آپارتمان‌های مجاور نیز خسارت وارد کرده است. احسان زاهد اف سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.

تی .آر.تی ترکیه: سران اتحادیه اروپا و چین با دستور کار جنگ در اوکراین نشستی برگزار خواهند کرد. در این نشست که بیست و سومین نشست بین دو طرف خواهد بود، چارلز میشل رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با لی لی چیانگ نخست وزیر و شی جین پینگ رئیس دولت چین دیدار خواهند کرد. مباحثه پیرامون راه‌کارهای همکاری برای پایان بخشیدن به جنگ در اوکراین محور اصلی این نشست را تشکیل خواهد داد. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا به چین بزرگترین شریک تجاری خود برای یاری به پایان بخشیدن به جنگ در اوکراین که امنیت این اتحادیه را بطور مستقیم تهدید می‌کند، پیامی در خصوص روابطش با روسیه داده شود. طرفین در این نشست ضرر و زیانی که جنگ اوکراین به اقتصاد جهانی وارد کرده است، را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. علاوه بر این در روابط چین و اتحادیه اروپا، بهره‌مندی شرکت‌های تجاری اتحادیه اروپا در چین و شرکت‌های تجاری چینی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از فرصت‌های موجود و در نتیجه آن برقراری تعادل در روابط  تجاری مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایلنا: سرپرست هیات اوکراینی در مذاکرات صلح با روسیه شنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که مسکو «به طور شفاهی» با پیشنهادات اصلی کی‌یف در این گفت وگوها موافقت کرده است. وی با این حال تاکید کرد که کشورش در انتظار «تائید کتبی» این پیشنهادات از سوی روسیه است. سرپرست هیات اوکراین در مذاکرات با روسیه همچنین به طور ضمنی «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات را پذیرفت. به گفته وی روسیه با «همه پیشنهادات اصلی» اوکراین «به استثنای پیشنهاد مرتبط با شبه جزیره کریمه» موافقت کرده است. این مقام اوکراینی همچنین گفت که اگر قرار به دیدار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود باشد چنین ملاقاتی «به احتمال زیاد» در ترکیه انجام خواهد شد. وی گفت که زمان و مکان این دیدار مشخص نیست هرچند «به احتمال زیاد در آنکارا یا استانبول» انجام خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: یک عضو ائتلاف «دولت قانون» به ریاست نوری المالکی امروز یکشنبه همزمان با تعیین تاریخ انتخاب رئیس جمهور، از نزدیک شدن دیدگاه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و جریان صدر در خصوص تشکیل دولت خبر داد. «محمد الزیادی» یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای گفت: «مقتدی صدر رهبر جریان صدر، اکنون فرصتی برای یک راه حل سیاسی فراهم کرده است که با ائتلاف توافقی و دولت اکثریت متفاوت است». وی افزود: «همه به سمت تشکیل دولتی خواهیم رفت که مشارکت همه احزاب و جریان‌ها را در این دولت از طریق مذاکراتی که اکنون در جریان است، تضمین کند». عضو ائتلاف دولت قانون عراق تأکید کرد: «همه احزاب و جریان‌های سیاسی عراق در حال انتخاب رئیس جمهور هستند، نه نخست وزیر و گام دیگر تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان خواهد بود».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های عبری زبان فاش کرد که مقامات رژیم صهیونیستی و ترکیه به صورت محرمانه ایجاد یک خط لوله انتقال گاز مشترک را مورد بررسی قرار داده‌اند. وب سایت عبری زبان “اسرائیل دیفنس” اعلام کرد: مذاکرات بر سر این طرح پیچیده بوده و ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، این موضوع همچنین مربوط به طرح انتقال گاز از اقلیم کردستان عراق به ترکیه با کمک اسرائیل است. در همین حال رویترز نیز گزارش داد: این طرح شامل ایجاد خط لوله گاز از ترکیه به میدان نفتی “لویتنا” اسرائیل است و گاز از طریق این خط لوله به ترکیه و از آنجا به کشورهای جنوب اروپا که به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه هستند، منتقل خواهد شد. یک مقام دولتی ترکیه‌ای در این باره گفت: گفت‌وگوها در این باره از زمان سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه آغاز شده و تا بدین لحظه ادامه داشته است و احتمال داده می‌شود که طی چند ماه آینده تصمیمات عملی در خصوص همکاری در این طرح و مسیر انتقال گاز اتخاذ شود.

العالم فارسی: در حالی که تنش ها پیرامون مساله اوکراین به دلیل ادعای غرب در مورد تهاجم احتمالی روسیه به سطح بی سابقه ای رسیده است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اولاف شولتز صدر اعظم آلمان دیدار کرد و دو طرف درباره مسائل امنیتی قاره اروپا، مساله اوکراین و همکاری ها در عرصه انرژی گفت وگو کردند. دیدار پوتین و شولتز روز سه شنبه در کاخ کرملین و با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا برگزار شد و بخش عمده این دیدار به بررسی و گفت و گو درباره مسائل امنیتی قاره اروپا و وضعیت پیرامون اوکراین اختصاص یافت.

خبرگزاری مهر: کره شمالی روز یکشنبه (۳ آوریل) اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی در مورد توانایی این کشور برای حمله به کره شمالی را محکوم کرد و هشدار داد در صورت انجام هر گونه «اقدام نظامی خطرناک» از جمله اقدام نظامی، اهداف اصلی در سئول را نابود خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، «کیم یو جونگ»، خواهر «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، در بیانیه‌ای گفت که اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی روابط بین دو کره و تنش نظامی در شبه جزیره کره را بدتر کرد. این هشدار کره شمالی به همسایه جنوبی خود پس از آن صورت گرفت که یکی از وزیران کره جنوبی با نام «سو ووک»، روز جمعه گفت که ارتش کشورش دارای انواع موشک با برد شلیک، دقت و قدرت قابل توجه بهبود یافته است و قابلیت اصابت دقیق و سریع به هر هدفی در کره شمالی را دارد. سو همچنین گفت که این وزارتخانه فعالانه از ارتش حمایت خواهد کرد تا مطمئن شود که توانایی پاسخگویی قاطع به تهدیدات موشکی کره شمالی را دارد و همسایه شمالی را «دشمن» نامید.

آناتولی  ترکیه: عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان بنا به درخواست عمران خان، نخست وزیر این کشور مجلس ملی پاکستان را به منظور برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام منحل کرد. فاروق حبیب، معاون وزیر اطلاعات و انتشارات پاکستان در پیامی اعلام کرد که انتخابات سراسری ظرف سه ماه برگزار خواهد شد. قاسم خان سوری، معاون رئیس مجلس پاکستان طرح استیضاح عمران خان را به دلیل نقض ماده پنجم قانون اساسی لغو کرده است. این ماده پیروی از قانون اساسی و قوانین پاکستان را برای تمامی شهروندان این کشور الزامی ‌می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: ران کوخاف، سخنگوی ارتش اسرائیل امروز یکشنبه گفت: نیروهای ارتش در سایه تشدید تنش‌های اخیر و هشدار‌های مربوط به ماه رمضان، عملیات خود در سراسر کرانه باختری را تشدید کرده‌اند. کوخاف تصریح کرد که اسرائیل عملیات خود در کرانه باختری از جمله در مناطق A، B و C را تشدید کرده و اوضاع سوریه، لبنان، سینا و دیگر مکان‌های دور دست را زیر نظر دارد و ما برای هر گونه تشدید تنش‌های احتمالی آمادگی داریم و سامانه‌های دفاع هوایی را مستقر کرده‌ایم و یگان غزه آمادگی هر گونه عملیات را دارد.

ایران پرس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از ابتکار نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای توقف عملیات نظامی به مدت دو ماه در یمن و اجازه ورود کشتی‌های حامل مواد غذایی و سوخت و همچنین بازگشایی نسبی فرودگاه صنعا استقبال کرد.

خبرگزاری تسنیم: «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون این رژیم در پاسخ به انتقادات از کابینه رژیم صهیونیستی به‌سبب ناتوانی در خنثی کردن عملیاتهای شهادت‌طلبانه‌ فلسطینیان تأکید کرد که سخت است بتوان فردی را که در یک لحظه سلاح سرد به‌دست می‌گیرد و تصمیم به اجرای عملیات مقاومتی می‌گیرد، شناسایی کرد. مجری این شبکه در ادامه سخنان گانتس را قطع کرد و گفت: عملیات‌ اخیر تنها حمله با سلاح سرد نبوده بلکه در دو عملیات اسلحه نیز مورد استفاده قرار گرفته است که چنین عملیاتی نیاز به برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی قبلی دارد. مجری صهیونیست در ادامه شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی را به ناکامی در مقابله با عملیات‌های «الخضیره و بنی براک» متهم کرد. گانتس با ادعای اینکه نظامیان این رژیم هر ماه ده‌ها عملیات را خنثی می‌کنند، افزود: اسرائیل روزهایی سخت و تراژدیک را پشت‌سر می‌گذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *