جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

اتحادیه اروپا و پیامدهای مختلف بحران کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات کشورمان اقدامات یکجانبه و رفتارهای ملی‌گرایانه تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا را عامل ایجاد شکاف عمیق در این اتحادیه ارزیابی کرد و گفت: چنانچه عمر این ویروس تا چند ماه دیگر ادامه یابد، بحران بی‌سابقه‌ای در تمامی ابعاد، اتحادیه اروپا را فرا خواهد گرفت تا جایی که می‌توانیم احتمالا شاهد نوعی از هم گسستگی و فروپاشی این اتحادیه باشیم.

جواد کچوئیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه بدون تردید همه‌گیری ویروس کرونا بر تمامی ابعاد زندگی بشر تاثیرات گسترده‌ای خواهد گذاشت، اظهارکرد: کرونا در اواسط فوریه 2020 در اروپا ظهور و این قاره را هم دچار بحران کرد. از اوایل ماه مارس کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جای بهره گیری و استفاده از تجربیات سایر کشورها و اقدامات هماهنگ و مشترک، با بستن مرزهای خود و کنترل‌های داخلی و سایر اقدامات یک جانبه و ملی گرایانه مانع از رساندن تجهیزات پزشکی به سایر کشورهای عضو شدند.

 

اهمال کاری عامل تبدیل شدن اروپا به کانون شیوع کرونا

وی تعلل و اهمال کاری مقامات اتحادیه اروپایی را عامل تبدیل شدن این قاره به کانون شیوع کرونا در جهان دانست و با اشاره به آمار بالای قربانیان کرونا در ایتالیا، اسپانیا و انگلیس افزود: در شرایط فعلی ایتالیا و اسپانیا احساس می‌کنند که نه اتحادیه اروپا و نه شرکای اروپایی آنان، از آن‌ها حمایت و پشتیبانی نکرده‌اند. 60 درصد مردم ایتالیا بر این باورند که اتحادیه اروپایی هیچ کمکی به آنان نکرده است.

سفیر پیشین ایران در ایرلند وضعیت فرانسه را با بیش از 70 هزار مبتلا و بیش از 8000 کشته مشابه بریتانیا ارزیابی کرد و گفت: گر چه آلمان با توجه به اقتصاد قوی خود، در مدیریت این بحران موفق عمل کرده است، اما از سوی بروکسل و برخی شرکای اروپایی خود به دلیل ارسال نکردن کمک‌های مورد انتظار آنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

کرونا ضعف همبستگی این اتحادیه را آشکار کرد

کچوئیان ادامه داد: اظهارات، رفتارها و عملکرد مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در مواجهه با این ویروس نشان می‌دهد که تاثیرات این پدیده بر این مجموعه، بسیار گسترده و غیر قابل تصور بوده است. تا کنون این ویروس کریه به زیبایی تمام، چهره بدون روتوش و آرایش کرده روابط خارجی، اقتصاد، تجارت، فرهنگ، صنعت، سیستم بهداشت، رسانه‌های گروهی و نظام اطلاع‌رسانی و از همه مهم‌تر حد رعایت نکردن اخلاق و همبستگی این اتحادیه را آشکار کرده است.

وی با اشاره به ابراز نگرانی‌های رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، آن را نشانگر نگرانی عمیق وی از رفتار فریبکارانه و عملکرد خشن و غیرانسانی شرکت‌ها و کشورهای عضو این اتحادیه دانست و گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دست کم گرفتن خطر ویروس کرونا و دست بالا گرفتن امکانات خود و تک‌روی‌های ملی بحران کرونا را تشدید کردند. در شرایط کنونی همه گیری ویروس کرونا پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه، دومین بحران بزرگی است که دامن این اتحادیه را در این مدت کوتاه گرفته و چالش بزرگ بهداشتی برای آن ایجاد کرده است.

 

آثار تداوم بحران کرونا در اروپا

وی با اشاره به اختصاص بیش از 100 میلیارد یورو از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدها و تاثیرات اقتصادی، تجاری و اشتغال ناشی از ویروس کرونا در کشورهای عضو اضافه کرد: با وجود اختصاص این مبلغ و برخی هماهنگی‌ها از سوی مقامات، نهادهای اروپایی و کشورهای عضو، ادامه این وضعیت و ناکارآمدی تصمیمات گرفته شده می‌تواند منجر به سقوط بازارهای مالی اروپا، کاهش سرمایه‌گذاری و همچنین کاهش حمل و نقل و در نتیجه رکود و بیکاری به ویژه در فرانسه و سایر کشورهای بزرگ اروپایی شود. شرکت‌های رنو و هواپیمایی فرانسه بیشترین اُفت را تاکنون داشته‌اند. کرونا به یک میلیون شغل در اروپا نیز صدمه زده است.

کچوئیان گفت: با توجه به اقدامات یکجانبه و رفتارهای ملی گرایانه تعدادی از کشورهای این مجموعه، نه تنها همبستگی در اروپا دچار شکاف‌های عمیقی شده است و اتحاد این کشورها را کاملا زیر سوال برده است، بلکه اعتماد میان آنان را نیز کاهش داده است. چنانچه عمر این ویروس تا چند ماه دیگر ادامه یابد، بحران بی‌سابقه‌ای و در تمامی ابعاد، اتحادیه اروپا را فرا خواهد گرفت تا جایی که می‌توانیم احتمالا شاهد نوعی از هم گسستگی و فروپاشی این اتحادیه باشیم.

 

فروپاشی و مرگ چند جانبه‌گرایی با تداوم کرونا

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد: تاثیرات منفی همه گیری کرونا می‌تواند منجر به واگرایی شدید این مجموعه و شکست چند جانبه گرایی شود. البته باید در آینده دید که آیا ویروس کرونا به دوران اتحادها پایان خواهد داد و مجددا ملی‌گرایی و تقویت دولت‌های ملی بروز بیشتری خواهند یافت و آیا بحران این ویروس جهان را به سمت دگردیسی و نظم نوین دیگری خواهد کشاند؟

وی تاکید کرد: بدون تردید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همه‌گیری ویروس کرونا و شیوع گسترده آن در اروپا و عدم کارآمدی نهادهای اتحادیه اروپا و اقدامات یکجانبه و ناهماهنگ کشورهای عضو تاثیر عمیقی بر آینده این مجموعه خواهد گذاشت. چنانچه اتحادیه اروپا نتواند از این بحران موفق و سربلند خارج شود، ما شاهد یک اروپای جدید در سال 2020 خواهیم بود که با اروپای 2019 تفاوت اساسی خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *