جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و چالش‌های پیش‌رو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روز سوم نوامبر مشخص خواهد شد که ترامپ می‌تواند در 4 سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا باشد یا نه؟ شرکای آمریکا باید نگران عواقب سیاست‌های به‌جامانده از ترامپ و چالش‌های پیش روی جو بایدن، البته در صورت پیروزی وی در انتخابات باشند.

وب‌سایت موسسه آلمانی امور امنیت و بین‌الملل در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا اختیار تعیین اولویت‌های داخلی و همچنین موضع کشور در حوزه سیاست خارجی و امنیتی را دارد. آمریکا قدرتمندترین کشور جهان است و با توجه به جایگاه ایالات‌متحده در جهان، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند نقش تأثیرگذاری در شکل دادن به نظم بین‌المللی داشته باشد. روسای جمهور آمریکا از هر حزبی که باشند، بسیاری از سیاست‌های روسای جمهور قبل از خود را ادامه می‌دهند و در بعضی موارد نیز تغییراتی ایجاد می‌کنند. این موضوع تعجب‌آوری نبوده و یکی از ویژگی‌های دولت مستقر است. چالش‌های سیاست خارجی، امنیتی، اقتصادی و زیست‌محیطی که رئیس‌جمهور جدید در اولین روز کاری با آن مواجه خواهد بود، اساساً با چالش‌هایی که روز قبل از آن روی میز بوده است، تفاوت اساسی ندارد.

فقط دونالد ترامپ بود که به‌صورت آگاهانه از این سنت عمل‌گرایانه و سیاستمدارانه خارج شده است. مبارزه با سیاست‌های به‌جامانده از رئیس‌جمهور باراک اوباما، ویژگی اصلی برنامه‌های ترامپ بود. ترامپ قوانین بازارهای مالی و زیست‌محیطی دولت اوباما را لغو کرد و ایالات‌متحده را از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین توافق‌نامه‌های مشارکت در اقیانوس آرام، توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و دیگر توافق‌نامه‌های بین‌المللی خارج کرد.

در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، رئیس‌جمهور جدید برای بازگرداندن مجدد اعتماد و تقویت اعتبار بین‌المللی آمریکا عکس اقدامات ترامپ را به‌ویژه در موردتوافق هسته‌ای ایران و توافق‌نامه اقلیمی انجام خواهد داد. بااین‌حال، بایدن قادر نخواهد بود تا تاریخ را به اواخر دوران اوباما بازگرداند. بایدن مجبور است با میراث به‌جامانده ترامپ مقابله کند که برخی از آن‌ها توافق‌نامه‌های مهم بین‌المللی بوده و به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را به وضعیت سابق برگرداند.

 

چهار میراث باقی‌مانده از دوره ترامپ:

1- بروز شکاف‌های شدید سیاسی اجتماعی در آمریکا

اول، قطب‌بندی سیاسی شدیدی در ایالات‌متحده وجود دارد که به همان شدت زمان جنگ ویتنام باقی‌مانده است. اگرچه رئیس‌جمهور جدید ممکن است بتواند از طریق سیاست‌های اجتماعی و مالیاتی، کشور را متحد کند و نابرابری‌های فزاینده اجتماعی را کاهش دهد، اما شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در ایالات‌متحده به این سادگی‌ها قابل‌تغییر نیست.

 

2- روابط متشنج با چین و نزول  موقعیت آمریکا در رقابت با آن

دوم، روابط متشنج با چین، دولت بایدن را از همان ابتدا در معرض آزمایش قرار خواهد داد. ترامپ قطعاً دلیل ظهور چین نبوده است. اوباما تلاش کرده بود تمرکز سیاست آمریکا را از آسیا دور کند و چین را به‌عنوان یک شریک در نظر می‌گرفت. همین موضوع، سیاست چین را چالش‌برانگیزتر کرد. در ایالات‌متحده یک توافق گسترده برای موضع‌گیری سخت نسبت به پکن در میان هر دو حزب آمریکا وجود دارد. رئیس‌جمهور ترامپ، موقعیت آمریکا را در رقابت با چین تضعیف کرده و ایالات‌متحده را از نهادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی خارج کرده و بنابراین فضاهای خالی ایجاد کرد که به‌سرعت چین آن‌ها را تصاحب کرد. رقابت استراتژیک بین ایالات‌متحده و چین در زمان رئیس‌جمهور بایدن نیز باقی خواهد ماند، منازعه‌ای که سیاست‌های جهان را در ابعاد قدرت، امنیت، اقتصاد، فناوری و ایدئولوژیک تحت تأثیر قرار می‌دهد. چگونگی شکل‌گیری و تکامل این رقابت تا حد زیادی به سیاست آینده ایالات‌متحده بستگی دارد.

 

3- نابودی اعتماد بین‌المللی به آمریکا

سوم، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده با اعتماد بین‌المللی ازدست‌رفته مواجه است. اعتماد بین‌المللی به بایدن به او کمک خواهد کرد تا خواسته‌های خود را از جامعه بین‌المللی طلب کند و حتی ممکن است کشورهای عضو ناتو بودجه خود را افزایش دهند. بااین‌حال، هرکسی بعد از ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود تا هراندازه هم که شخص قابل‌اعتمادی باشد در میان شرکای بین‌المللی با تردیدهایی مواجه خواهد بود. به این دلیل مذاکرات جدید با ایران یا گفتگوهای آینده در مورد کنترل تسلیحات با روسیه و یا چین دشوارتر خواهد بود.

 

4- تضعیف جایگاه نهادهای بین‌المللی

و در آخر، نهادهای چندجانبه و سازمان‌های بین‌المللی، به خاطر سیاست‌های ترامپ تضعیف‌شده‌اند. برای اولین بار بعد از پایان جنگ جهانی دوم، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که قوانین الزام‌آور کمتری نسبت به چهار سال پیش وجود دارد. توافق‌نامه‌های مهم کنترل تسلیحات خاتمه یافته، سازمان تجارت جهانی تضعیف‌شده و مشروعیت و منابع مالی سازمان ملل موردحمله قرارگرفته است. رئیس‌جمهور جدید آمریکا مطمئناً می‌تواند این مسیر را تغییر دهد و ایالات‌متحده را به شکل‌گیری و حمایت از نهادهای چندجانبه متعهد کند، اما سایر بازیگران درصحنه جهانی در طی چهار سال گذشته اعتمادبه‌نفس و قدرت بیشتری پیداکرده‌اند. این بازیگران و مخصوصاً چین، مخالف ایجاد قوانین جدید بین‌المللی الزام‌آور هستند که ممکن است آزادی عمل آن‌ها را محدود کند.

 

نقش اتحادیه اروپا در قبال آمریکا

با توجه به این شرایط، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، باید به‌صورت جدی فکر کنند که چگونه می‌توان به رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده کمک کنند تا اعتماد بین‌المللی ازدست‌رفته را برای این کشور جلب کند. اروپا نباید این انتظار را داشته باشد که بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی بتواند در مورد نظم بین‌المللی جدید تصمیم بگیرد. همچنین اروپا نباید انتظار داشته باشد که دولت بایدن برنامه‌های چندجانبه اروپا را به‌سادگی بپذیرد. در عوض، اروپا باید توانایی‌های خود را تقویت کند، ابتکار عمل را در دست گرفته و برای توافق مشترک استراتژیک با ایالات‌متحده در مورد مسائل آینده فشار آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *