جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نیاز آمریکا به توافق تسلیحات هسته‌ای با چین

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت ترامپ هنوز درباره سرنوشت پیمان استارت نو تصمیم نگرفته است. این پیمان تنها توافق باقی‌مانده بین آمریکا و روسیه در مورد کنترل تسلیحات است و در ماه فوریه منقضی خواهد شد. دولت آمریکا در کنار سایر شرایط، تأکید می‌کند که چین هم باید در هر نوع توافق آتی با روسیه دخیل باشد.

ویلیام کارتنی در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده آمریکایی رند آن را منتشر کرد؛ نوشت: دست‌یابی به توافق با پکن در شش ماه آتی بسیار بعید است؛ اما اگر آمریکا با تمدید استارت نو موافقت کند، محدودیت‌های فعلی قدرت هسته‌ای روسیه همچنان باقی خواهد ماند و آمریکا می‌تواند برای تعامل با چین در مورد کنترل تسلیحات، رویکرد چندجانبه و متفاوتی اتخاذ کند.

دیدگاه دولت آمریکا درباره چین نکته ارزشمندی دارد. بر اساس استارت نو، آمریکا و روسیه به کاهش هرچه بیشتر بمب‌افکن‌های سنگین مسلح به کلاهک هسته‌ای، موشک‌های دوربرد و کلاهک‌های مستقرشده می‌پردازند؛ اما هم‌زمان، چین که طرف این پیمان نیست، قدرت هسته‌ای کوچک اما قدرتمند خود را به‌تدریج گسترش می‌دهد. این افزایش قدرت هسته‌ای چین، صداقت این کشور در خصوص سیاست‌های دیرینه «عدم پیش‌دستی» در استفاده از سلاح هسته‌ای و حفظ حداقل نیروی بازدارندگی را زیر سؤال می‌برد.

چین درخواست‌ها برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا و روسیه را رد و این موضع خود را اوایل این ماه نیز تکرار کرده است. پکن اصرار دارد که نخست این دو ابرقدرت هسته‌ای باید زرادخانه‌های خود را به سطوحی کمتر از میزان فعلی کاهش دهند. به همین ترتیب، چین تمایلی به شفاف‌سازی در مورد اهداف هسته‌ای خود نشان نداده و ادعا می‌کند که سری بودن برای بقای نیروی هسته‌ای کوچک این کشور ضروری است.

بااین‌حال، ترغیب چین به مشارکت باز در بحث‌های کنترل سلاح‌های هسته‌ای دلایل متقاعدکننده‌ای دارد، به‌ویژه اگر این بحث‌ها، طیف گسترده‌ای از طرفین مذاکرات را در برگرفته و هدف آن در کنترل تسلیحات، صرفاً دست‌یابی به یک پیمان رسمی فوری نباشد.

نخست آنکه، زمان این گفتگوها احتمالاً مناسب است، زیرا چین به خاطر اقدامات اخیر خود در هنگ‌کنگ، سین کیانگ و تبت و همچنین، سرقت کلان مالکیت معنوی و سوء مدیریت و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص همه‌گیری کووید-19، بیش‌ازپیش ازنظر بین‌المللی منزوی‌شده است. پکن احتمالاً به دنبال راهی است تا درصحنه جهانی، سازنده جلوه کند.

دوم آنکه، چین در دیگر مذاکرات مربوط به تسلیحات هسته‌ای نقش سازنده ایفا کرده است. به‌عنوان‌مثال، این کشور پیمان چندجانبه سال 1996 یعنی «پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای» را امضا کرده و در سامانه نظارت بر ردیابی انفجارهای هسته‌ای در سراسر جهان مشارکت نموده است. پنج ایستگاه لرزه‌نگار این سامانه در کشور چین قرار دارد.

همچنین، چین در مذاکرات چندجانبه توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 نیز نقش سازنده داشت که هدف این توافق، جلوگیری از تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران بود. با ترغیب آمریکا، چین در بازطراحی راکتور آب‌سنگین ایران نقش اصلی ایفا کرد که ممکن بود برای تولید پلوتونیوم با درجه کاربرد تسلیحاتی مورداستفاده قرار گیرد.

سوم آنکه، اگر آمریکا بتواند فرانسه و انگلیس را به شرکت در این مذاکرات ترغیب کند، چین نیز احتمالاً برای شرکت در آن متقاعد خواهد شد. همه این کشورها، به‌عنوان پنج قدرت هسته‌ای به رسمیت شناخته‌شده (موسوم به «پی 5») و در مذاکرات ایران همکاری موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. همان‌طور که پکن آشکارا اشاره‌کرده است، احتمال مشارکت چین در مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای در قالب پی 5 نسبت به گفتگوی جداگانه با دو ابرقدرت هسته‌ای بیشتر است.

چهارم آنکه، برخی تحلیلگران چینی معتقدند که دیدگاه کشورشان در مورد شفاف‌سازی هسته‌ای به خاطر اعتماد فزاینده به بقای قدرت هسته‌ای خود و دشواری حفظ اسرار در این دنیای مجهز به ماهواره‌های تجاری با وضوح‌بالا و اشتراک گسترده اطلاعات در اینترنت، احتمالاً متحول خواهد شد.

این ملاحظات تا حدی امید می‌دهد که پکن به گفتگوها در مورد نظارت و شفاف‌سازی هسته‌ای و اقدامات بازرسی نظیر اقداماتی روی بیاورد که برای مدتی طولانی موردپذیرش آمریکا و روسیه بوده است.

برای مثال، ادغام موافقت‌نامه‌های جداگانه آمریکا – روسیه و روسیه – چین برای اطلاع‌رسانی به یکدیگر در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد و تسری آن به همه اعضای P5، احتمالاً نقطه شروع خوبی برای اعتمادسازی و تنظیم سنتی مطلوب خواهد بود.

مشارکت همه پنج کشور احتمالاً حس فراگیری و عدالت را برانگیخته و اساس همکاری در مسائل چالش‌برانگیز را بنیان خواهد نهاد و سرانجام موافقت‌نامه‌های معتبر برای محدودسازی تسلیحات هسته‌ای را دربر خواهد گرفت.

رفع مقاومت چین و ترغیب آن به تعامل در گفتگوهای هسته‌ای مستلزم دیپلماسی ماهرانه، زمان‌بندی و شکیبایی است. واشنگتن باید اهمیت همکاری چین در کنترل تسلیحات هسته‌ای را در مقایسه با دیگر اهداف آمریکا بسنجد. موضوع مشارکت پنج‌گانه در گفتگوهای هسته‌ای نیز احتمالاً نیازمند بحث و اتفاق‌نظر با فرانسه و انگلیس خواهد بود.

هم‌زمان، تهدید ناشی از نیروی هسته‌ای روسیه همچنان پابرجا خواهد بود. تمدید پیمان 2010 استارت نو نیازمند تصویب سنا نبوده بلکه تائید رئیس‌جمهور کافی است. عدم انجام این کار ساده و معقول اشتباهی در مقیاس وسیع خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *