جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چالش با آمریکا در پی لغو استقرار سامانه دفاع موشکی در ژاپن
جفری دبلیو. هورنانگ در مطلبی که اندیشکده رند آن را منتشر ساخت، نوشت: ماه گذشته ژاپن استقرار دو سامانه دفاع موشکی آمریکا بنام ایجیس آشور در خاک خود را لغو کرد. این خبر تعجب بسیاری را در تشکیلات امنیت ملی واشنگتن و توکیو برانگیخت.
تصمیم ژاپن قابل درک است. استقرار سامانه دفاع موشکی ایجیس آشور گرانقیمت بوده و مشکلات فنی دارد. البته این امر مشکلاتی را که برای امنیت ژاپن و مناسباتش با آمریکا دارد، نفی نمیکند. همانند گذشته متحدان با مشکلاتی مواجه شدهاند و این مشکل این بار نیز برطرف خواهد شد. اتحاد بهواسطه این مسئله قویتر یا ضعیفتر خواهد شد، باید منتظر ماند و نتیجه را دید.
تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن که لغو استقرار سامانه موشکی یادشده را اعلام کرد گفت: «ژاپن دو نگرانی اولیه داشت: هزینهها و مسائل فنی. ژاپن متقاعد نشد که سامانه مذکور میتواند مانع از برخورد بوستر راکت مربوط به موشکهای رهگیری با جوامع محلی بعد از جدا شدن از موشک رهگیر شود».
بنا به گفته وزیر دفاع ژاپن اگرچه تغییرات نرمافزاری میتواند جدا شدن صحیح بوستر را تضمین کند، اما تلاشها برای انجام تغییرات موفقیتآمیز نبوده است. این امر حاکی از آن است که سختافزار موشک نیاز به بازطراحی دارد. این قبیل تلاشها بهنوبه خود هزینهای بالغبر 8/1 میلیارد دلار داشته و یک دهه به طول خواهد انجامید. وی همچنین گفت با توجه به هزینه زیاد و زمان طولانی برای رفع ایرادات فنی گزینهای جز لغو استقرار سامانه مذکور نداشتیم و نهایتاً شورای امنیت ملی لغو استقرار سامانه موشکی ایجیس و آشور را تائید کرد.
هزینه پروژه سامانه موشکی ایجیس بیشتر از آنچه ژاپن امضا کرده افزایش پیدا کرده بود. هزینه اولیه خرید، راهاندازی و نگهداری در یک بازه 30 ساله این سامانه حدود 15/2 میلیارد دلار برآورده شده بود، اما هزینه نهایی به 1/4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. این مبلغ علاوه بر 8/1 میلیارد دلاری است که برای بازطراحی جهت رفع ایرادات فنی آن نیاز است. این در حالی است که بودجه دفاعی ژاپن بهواسطه منابع موردنیاز برای مقابله با همهگیری ویروس کرونا کاهش خواهد داشت. از این نظر تصمیم به لغو استقرار سامانه موشکی مذکور قابل درک است.
ملاحظات سیاسی نیز وجود داشت. مخالفتهایی در جامعه ژاپن برای میزبانی از دو سامانه موشکی مذکور وجود داشته است. بهعنوانمثال در آکیتا مخالفت با استقرار سامانه موشکی بهواسطه تأثیرات بهداشتی ناشی از امواج الکترومغناطیسی متصاعد از رادار سامانه یادشده خیلی زیاد بوده است. البته مردم شهر آکیتا نسبت به انتخاب این شهر بهعنوان محل استقرار سامانه موشکی ایجیس خشمگین بودند و وزارت دفاع ناچار بود (قبل از لغو استقرار سامانه مذکور) از این شهر صرفنظر کرده و محل دیگری را انتخاب کند. البته شینزو آبه، نخستوزیر ژاپن قصد دارد از آسیب بیشتر به دولتش درزمانی که نرخ محبوبیتش کاهش پیدا کرده اجتناب نماید.
سامانه دفاع موشکی ژاپن متشکل از دو لایه است. لایه دریایی که توسط نیروی دریایی این کشور فرماندهی میشود و متشکل از 7 فروند ناوشکنهای مجهز به موشک ایجیس است که موشکهای مهاجم را هدف قرار میدهد. لایه دفاع زمینی که توسط نیروی هوایی فرماندهی میشود و متشکل از چهار واحد با بهرهگیری از موشکهای پاتریوت است که در سراسر ژاپن پراکنده و مستقر است. هدف این چهار واحد رهگیری موشکهایی است که از لایه دفاعی اول رد میشوند.
هدف از استقرار سامانه موشکی ایجیس آشور این بود که مکمل ناوشکنهای مجهز به موشک رهگیر ایجیس باشد. بر اساس برنامهریزی صورت گرفته در سال 2017، ژاپن قصد داشت دو سامانه موشکی از آمریکا خریداری کند و تا سال 2025 در یاماگوچی و آکیتا مستقر کند. علاوه بر تقویت دفاع ژاپن، سامانههای یادشده برای حمایت از متحدان طراحی شده بود. این سامانهها میتوانست به حفاظت از 50 هزار کارکنان نیروهای مسلح آمریکا در ژاپن کمک کند. بعلاوه، سامانههای مذکور در صورت استقرار میتوانست ناوشکنهای مجهز به موشکهای ایجیس را آزاد نموده و به دیگر مناطق اعزام شوند.
استدلال دولت شینزو آبه این بود که لایه جدید دفاعی حیاتی بود، چراکه زرادخانه کره شمالی متشکل از صدها موشک بالستیک است و سامانه دفاعی فعلی ژاپن فشار زیادی بر ناوشکنهای مجهز به موشک رهگیر ایجیس وارد میسازد. بعلاوه، دریای خروشان یا وضعیت جوی نامناسب یا سوختگیری یا عملیات حفظ و نگهداری ناوشکنها بدین معنا است که این ناوشکنها نمیتوانند کارکرد 24 ساعته در روز و 365 روز در سال داشته باشند. سامانههای موشکی ایجیس آشور این نواقص و مشکلات را جبران میکرد.
اقدامات کره شمالی بهطور فزاینده تحریکآمیز شده است. گزارش وزارت دفاع ژاپن در سال 2019 حاکی از آن است که کره شمالی موشکهای بالستیکی در اختیار دارد که قادر است تمامی خاک ژاپن را هدف قرار دهد. روندهای نظامی در کره شمالی همچنان تهدیدی جدی و قریبالوقوع برای امنیت ژاپن است.
توکیو در خصوص گزینه جایگزین سامانههای موشکی ایجیس آشور توضیحاتی ارائه نکرده و در عوض موضوع را به بحث گستردهتر ظرفیتهای بازدارندگی ژاپن کشانده است.
منتقدین شینزو آبه احتمالاً استدلال خواهند کرد که لغو استقرار سامانه موشکی ایجیس آشور حاکی از واگرایی اهداف راهبردی بین ژاپن و آمریکا است.
ژاپن مبلغ 112 میلیون دلار بهعنوان پیشپرداخت به آمریکا پرداختنموده و باید در خصوص غرامت لغو قرارداد بحث و بررسی صورت گیرد. البته بعید است دولت ترامپ سخاوتمندانه با این قضیه برخورد کند و دست از غرامت بکشد. ترامپ در این خصوص از ژاپن انتقاد نموده و گفت توکیو مفتسوار است که کمکی به متحدان نمیکند. بعلاوه، ترامپ از ژاپن خواست پول بیشتری (چهار برابر) بابت حضور سربازان آمریکایی در خاک این کشور پرداخت کند.
0 Comments