جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

توسعه موشکی؛ اهرم چانه‌زنی آمریکا با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر رئیس جمهور ترامپ در مورد مذاکره با جمهوری خلق چین بر سر کنترل تسلیحات جدی باشد، مقامات آمریکا می‌توانند ساخت نسل جدید موشک‌های میان برد زمین به هوا را برای معامله با کاهش هزاران موشک میان برد دومنظوره چینی در دستور کار قرار دهند.

لوک گریفت در یادداشتی که وب سایت اندیشکده رند آن را منتشر کرد؛ نوشت: برخی تحلیل‌گران معتقدند که ترامپ باید موشک‌های آمریکا را در آسیا مستقر سازد تا در میدان نبرد در برابر سامانه‌های چین توازن ایجاد کند. دیگر تحلیل‌گران به سیاستمداران آمریکا توصیه می‌کنند که به توسعه مشترک موشکی با متحدان آسیایی آمریکا بپردازند. با این حال، مذاکرات تسلیحاتی احتمالا تنها راه کاهش تهدید عظیم موشک‌های چین علیه امنیت آمریکا و متحدان آن بوده و برای این امر، دارایی‌های موشکی آمریکا بهترین اهرم چانه زنی در اختیار می‌گذارد.

ترامپ پس از خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای میان برد (آی ان اف) بین آمریکا و روسیه در اوت 2019، از تمایل به مذاکرات با چین در مورد موشک‌های میان برد خبر داد. اما رئیس جمهور شی جین پینگ تمایلی به کنترل تسلیحات ندارد. رئیس جمهور چین دارای زرادخانه عظیمی از موشک‌های میان برد هسته‌ای و متعارف است که می‌تواند اهداف را در «جزایر حلقه اول و دوم» در اقیانوس آرام نابود کند. موشک‌های چین تهدیدی جدی برای پایگاه‌ها و کشتی‌های آمریکا محسوب شده و توانایی آمریکا در پیشبرد قدرت در سراسر منطقه را به تحلیل برده است. هیچ سابقه تاریخی از مذاکرات تسلیحاتی سازنده بین چین و آمریکا وجود ندارد و دولت ترامپ در معامله با موشک‌های چینی کارت‌های بازی زیادی در بساط ندارد. آمریکا هنوز باید به توسعه موشک‌های میان برد بپردازد و برای استقرار این تسلیحات در منطقه اقیانوسیه فاقد برنامه‌ای مشخص است.

اگر دولت ترامپ به دنبال کاهش تهدید موشکی چین است، در این هدف خود احتمالا به اهرم چانه زنی نیاز خواهد داشت. مدیریت مذاکرات تسلیحاتی هنگامی بهتر انجام می‌گیرد که مذاکره‌کنندگان به معامله تسلیحاتی با سطح یکسان بپردازند. ارائه فرمول‌های قیاسی برای مبادله مساوی، مثلا هواپیماهای آمریکایی با موشک‌های چینی، دشوار است. مذاکرات تسلیحاتی چین-آمریکا ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به توافق دست یابد. همزمان، مقامات آمریکا می‌توانند متحدان خود نظیر ژاپن، کره جنوبی یا فیلیپین را به تعهد برای میزبانی از موشک‌های آمریکا تشویق کنند. این امر اهرم چانه زنی در برابر چین را تقویت کرده و بازدارندگی در آسیا را ارتقاء می‌بخشد. اگر متحدان آمریکا به این ایده تمایلی نشان ندادند، آمریکا می‌تواند این موشک‌ها را در گوام مستقر سازد.

تحلیل‌گرانی که به دنبال دور زدن بحث محل استقرار بالقوه هستند، دولت ترامپ را به توسعه موشک‌های میان برد با متحدان آسیایی، نظیر ژاپن، برمی انگیزند. آنها معتقدند که تملک و عملیاتی کردن موشک‌ها توسط متحدان آمریکا، هزینه‌ها را تقسیم کرده و بازدارندگی را در آسیا بهبود خواهد بخشید و گزینه دیگری برای مقابله با تهاجم چین و بازدارندگی در برابر آن، در اختیار خواهد گذاشت. همچنین، در این ایده، دولت ترامپ احتمالا دیگر نیازی به مشورت با متحدان آمریکا در مورد میزبانی از سامانه‌های آمریکا نخواهد داشت که کسب رضایت آنها ممکن است سال‌ها طول بکشد. از سوی دیگر، در این روش، سیاستمداران آمریکا از موانع سیاسی داخلی نیز اجتناب می‌کنند که در آن، مجلس نمایندگان تا نهایی شدن برنامه استقرار این تسلیحات در خارج، تمایلی به سرمایه‌گذاری در موشک‌های جدید ندارند.

با این وجود، متحدان آمریکا ممکن است در توسعه مشترک موشک‌های میان برد با آمریکا تردید داشته باشند. متحدان نگران از تحریم اقتصادی و قدرت نظامی چین، احتمالا بیم آن خواهند داشت که توسعه مشترک یک قدرت موشکی، واکنش چین را در پی خواهد داشت. سیاستمداران کشورهای متحد آمریکا احتمالا در هزینه سرمایه سیاسی برای یک موضوع بحث برانگیز، احتیاط به خرج دهند – موضوعی که ممکن است مخالفت ضد هسته‌ای توده مردم و نمایندگان را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، موشک‌های میان برد مشترک، مذاکرات کنترل تسلیحات با دولت چین را پیچیده‌تر کرده و اهرم آمریکا و انعطاف پذیری آن را محدود می‌سازد. پس از صرف میلیاردها دلار برای توسعه موشکی، متحدان آمریکا احتمالا تمایلی به معامله آنها نداشته و به آمریکا اجازه ندهند که از طرف آنها مذاکراه کند. اگر متحدان آمریکا به معامله موشکی با چین رضایت دهند بازهم دولت ترامپ با مشکلاتی مواجه خواهد شد. متحدان ممکن است خواهان جایگاهی در میز مذاکره شوند و مذاکرات تسلیحات را تا حد غیرقابل مدیریت سنگین سازند. همچنین، مقامات آمریکا قبل از ارائه پیشنهادات در مورد زرادخانه ها، نیازمند مجوز متحدان خویش خواهند بود که این امر گزینه‌های چانه زنی آمریکا را محدود کرده و پیشرفت را کند خواهد کرد. علاوه بر این، دولت چین ممکن است با تقلید از تاکتیک شوروی در مذاکرات ‌ای‌ان‌اف در دهه 1980، توسعه سریع موشکی خود را با تسلیحات هسته‌ای فرانسه و انگلیس توجیه کند.

توسعه مشترک موشک‌های میان برد با متحدان آمریکا می‌تواند بازدارندگی را تقویت کرده و هزینه‌ها را در آسیا تقسیم کند. اما برای کاهش خطر موشک‌های چین، روش سازنده‌ای محسوب نمی‌شود. استقرار موشک‌های آمریکا تهدید موشکی چین علیه آمریکا و متحدان آن در اقیانوسیه را کاهش نمی‌دهد. تنها راه کاهش این تهدید، ترغیب دولت چین در مذاکرات تسلیحاتی به کاهش زرادخانه‌های این کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *