جدیدترین مطالب

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

أحدث المقالات

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

توسعه موشکی؛ اهرم چانه‌زنی آمریکا با چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر رئیس جمهور ترامپ در مورد مذاکره با جمهوری خلق چین بر سر کنترل تسلیحات جدی باشد، مقامات آمریکا می‌توانند ساخت نسل جدید موشک‌های میان برد زمین به هوا را برای معامله با کاهش هزاران موشک میان برد دومنظوره چینی در دستور کار قرار دهند.

لوک گریفت در یادداشتی که وب سایت اندیشکده رند آن را منتشر کرد؛ نوشت: برخی تحلیل‌گران معتقدند که ترامپ باید موشک‌های آمریکا را در آسیا مستقر سازد تا در میدان نبرد در برابر سامانه‌های چین توازن ایجاد کند. دیگر تحلیل‌گران به سیاستمداران آمریکا توصیه می‌کنند که به توسعه مشترک موشکی با متحدان آسیایی آمریکا بپردازند. با این حال، مذاکرات تسلیحاتی احتمالا تنها راه کاهش تهدید عظیم موشک‌های چین علیه امنیت آمریکا و متحدان آن بوده و برای این امر، دارایی‌های موشکی آمریکا بهترین اهرم چانه زنی در اختیار می‌گذارد.

ترامپ پس از خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای میان برد (آی ان اف) بین آمریکا و روسیه در اوت 2019، از تمایل به مذاکرات با چین در مورد موشک‌های میان برد خبر داد. اما رئیس جمهور شی جین پینگ تمایلی به کنترل تسلیحات ندارد. رئیس جمهور چین دارای زرادخانه عظیمی از موشک‌های میان برد هسته‌ای و متعارف است که می‌تواند اهداف را در «جزایر حلقه اول و دوم» در اقیانوس آرام نابود کند. موشک‌های چین تهدیدی جدی برای پایگاه‌ها و کشتی‌های آمریکا محسوب شده و توانایی آمریکا در پیشبرد قدرت در سراسر منطقه را به تحلیل برده است. هیچ سابقه تاریخی از مذاکرات تسلیحاتی سازنده بین چین و آمریکا وجود ندارد و دولت ترامپ در معامله با موشک‌های چینی کارت‌های بازی زیادی در بساط ندارد. آمریکا هنوز باید به توسعه موشک‌های میان برد بپردازد و برای استقرار این تسلیحات در منطقه اقیانوسیه فاقد برنامه‌ای مشخص است.

اگر دولت ترامپ به دنبال کاهش تهدید موشکی چین است، در این هدف خود احتمالا به اهرم چانه زنی نیاز خواهد داشت. مدیریت مذاکرات تسلیحاتی هنگامی بهتر انجام می‌گیرد که مذاکره‌کنندگان به معامله تسلیحاتی با سطح یکسان بپردازند. ارائه فرمول‌های قیاسی برای مبادله مساوی، مثلا هواپیماهای آمریکایی با موشک‌های چینی، دشوار است. مذاکرات تسلیحاتی چین-آمریکا ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به توافق دست یابد. همزمان، مقامات آمریکا می‌توانند متحدان خود نظیر ژاپن، کره جنوبی یا فیلیپین را به تعهد برای میزبانی از موشک‌های آمریکا تشویق کنند. این امر اهرم چانه زنی در برابر چین را تقویت کرده و بازدارندگی در آسیا را ارتقاء می‌بخشد. اگر متحدان آمریکا به این ایده تمایلی نشان ندادند، آمریکا می‌تواند این موشک‌ها را در گوام مستقر سازد.

تحلیل‌گرانی که به دنبال دور زدن بحث محل استقرار بالقوه هستند، دولت ترامپ را به توسعه موشک‌های میان برد با متحدان آسیایی، نظیر ژاپن، برمی انگیزند. آنها معتقدند که تملک و عملیاتی کردن موشک‌ها توسط متحدان آمریکا، هزینه‌ها را تقسیم کرده و بازدارندگی را در آسیا بهبود خواهد بخشید و گزینه دیگری برای مقابله با تهاجم چین و بازدارندگی در برابر آن، در اختیار خواهد گذاشت. همچنین، در این ایده، دولت ترامپ احتمالا دیگر نیازی به مشورت با متحدان آمریکا در مورد میزبانی از سامانه‌های آمریکا نخواهد داشت که کسب رضایت آنها ممکن است سال‌ها طول بکشد. از سوی دیگر، در این روش، سیاستمداران آمریکا از موانع سیاسی داخلی نیز اجتناب می‌کنند که در آن، مجلس نمایندگان تا نهایی شدن برنامه استقرار این تسلیحات در خارج، تمایلی به سرمایه‌گذاری در موشک‌های جدید ندارند.

با این وجود، متحدان آمریکا ممکن است در توسعه مشترک موشک‌های میان برد با آمریکا تردید داشته باشند. متحدان نگران از تحریم اقتصادی و قدرت نظامی چین، احتمالا بیم آن خواهند داشت که توسعه مشترک یک قدرت موشکی، واکنش چین را در پی خواهد داشت. سیاستمداران کشورهای متحد آمریکا احتمالا در هزینه سرمایه سیاسی برای یک موضوع بحث برانگیز، احتیاط به خرج دهند – موضوعی که ممکن است مخالفت ضد هسته‌ای توده مردم و نمایندگان را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، موشک‌های میان برد مشترک، مذاکرات کنترل تسلیحات با دولت چین را پیچیده‌تر کرده و اهرم آمریکا و انعطاف پذیری آن را محدود می‌سازد. پس از صرف میلیاردها دلار برای توسعه موشکی، متحدان آمریکا احتمالا تمایلی به معامله آنها نداشته و به آمریکا اجازه ندهند که از طرف آنها مذاکراه کند. اگر متحدان آمریکا به معامله موشکی با چین رضایت دهند بازهم دولت ترامپ با مشکلاتی مواجه خواهد شد. متحدان ممکن است خواهان جایگاهی در میز مذاکره شوند و مذاکرات تسلیحات را تا حد غیرقابل مدیریت سنگین سازند. همچنین، مقامات آمریکا قبل از ارائه پیشنهادات در مورد زرادخانه ها، نیازمند مجوز متحدان خویش خواهند بود که این امر گزینه‌های چانه زنی آمریکا را محدود کرده و پیشرفت را کند خواهد کرد. علاوه بر این، دولت چین ممکن است با تقلید از تاکتیک شوروی در مذاکرات ‌ای‌ان‌اف در دهه 1980، توسعه سریع موشکی خود را با تسلیحات هسته‌ای فرانسه و انگلیس توجیه کند.

توسعه مشترک موشک‌های میان برد با متحدان آمریکا می‌تواند بازدارندگی را تقویت کرده و هزینه‌ها را در آسیا تقسیم کند. اما برای کاهش خطر موشک‌های چین، روش سازنده‌ای محسوب نمی‌شود. استقرار موشک‌های آمریکا تهدید موشکی چین علیه آمریکا و متحدان آن در اقیانوسیه را کاهش نمی‌دهد. تنها راه کاهش این تهدید، ترغیب دولت چین در مذاکرات تسلیحاتی به کاهش زرادخانه‌های این کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *