جدیدترین مطالب

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی تجزیه کشورهای منطقه است

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان عراق را در راستای سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت که احتمالا بارزانی می‌خواهد با طرح این موضوع امتیازاتی را از دولت مرکزی عراق دریافت کند.

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی اظهار داشت: تمام ناامنی و چالش‌هایی که در منطقه از سوی آمریکا و عوامل منطقه‌ای آن در قالب اظهارات کاندولیز رایس و جو بایدن وزیر خارجه و معاون رئیس جمهور وقت آمریکا قابل دریافت است که منویات قلبی خود را که تجزیه کشورهای منطقه به کشورهای کوچک بوده نشان دادند. آن‌ها معتقد بودند عراق باید به سه کشور کردستانی و شیعی و سوریه به سه کشور کردی،‌ علوی و سنی تجزیه شوند.

وی افزود: تاریخ هم نشان داد بعد از جنگ جهانی که کشورها را قطعه قطعه کردند از توان آن‌ها کاسته شد. در این‌جا هم هدف‌ این است کشورهایی که به صورت بالقوه می‌توانند برای رژیم صهیونیستی خطر داشته باشند تجزیه شوند و به کشور تو جیبی تبدیل شوند که با یک دستور پادشاه آنها عوض می‌شود. در واقع همه این چالش‌ها می خواست به موضوع تجزیه کشورها ختم شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: وقتی چنین اتفاقی در یکی از کشورهای منطقه می‌افتد، هم آمریکا و هم اسرائیل سایر کشورها را تحریک می‌کنند و هم خود به خود در برخی قومیت‌ها و مذاهب استقلال طلبی تحریک می‌شود و سایر کشورهای منطقه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این کار یک حرکت حساب شده برای تحت تاثیر قرار دادن ترکیه،‌ ایران و سوریه است.

جمالی با اشاره به مخالفت جمهوری اسلامی ایران با استقلال کردستان عراق، تصریح کرد: این مخالفت از سوی دولتی انجام می‌شود که به اعتراف بارزانی اگر نبود، داعش اربیل را هم گرفته بود و وقتی صدام حملات شیمیایی انجام می‌داد، ایران مامن و میزبان کردها بود.

وی با بیان اینکه «کردهای عراق در حالت خود مختاری از جایگاه خوبی برخوردار هستند» گفت: صهیونیست‌ها پشت موضوع تجزیه عراق هستند و دل آنها برای مردم کرد نسوخته، بلکه می‌خواهند یک غده سرطانی ایجاد کنند که چالش‌هایی با کشورهای همجوار داشته باشند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «ترکیه، ایران،‌ سوریه و عراق بیشترین جمعیت کردها را دارند» اضافه کرد: موضوع استقلال کردستان عراق با امنیت ملی همه این کشورها سر و کار دارد و ما به شدت به آن مخالفیم، البته این موضوع یا منتج به استقلال کردستان عراق می‌شود که چالش بزرگی برای همه کشورهاست و موضوع دیگر این است که پیش بینی می‌شود بارزانی می‌خواهد این فشار را بیاورد که امتیازاتی از دولت مرکزی عراق بگیرد.

جمالی در پایان با بیان اینکه «مذاکرات پشت پرده بین آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه با بارزانی در حال انجام است» درباره مخالفت آمریکا با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق، گفت: من این اعلام مخالفت از سوی آمریکا را صادقانه نمی‌بینم، چرا که استراتژی آمریکا تجزیه کشورهای خاورمیانه است و این کار در راستای سیاست این کشور انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *