جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

نبرد ایران و اسرائیل و جنگ ژئوپولتیک با ماهیت رولت روسی / اعراب می توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟

برای دولت‌های عربی منطقه که خواستار گفتگو و دیپلماسی جهت خودداری از گسترش جنگ غزه به کل منطقه هستند، یک جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل آن‌ها را در معرض آتش متقابل طرفین قرار خواهد داد. چنین نتیجه‌ای بدترین سناریوی ممکن خواهد بود که رهبران ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس سال هاست به دنبال اجتناب از آن هستند.

پنتاگون اعلام کرد پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیته نظامی مشترک با اردن در جریان نشست خود با حضور مقامات دفاعی دو کشور «اثرات بی‌ثبات‌کننده» درگیری‌های جاری در منطقه و نیز موضوع مقابله با گسترش پهپاد‌ها در منطقه را بررسی کرد.

Loading
دکتر خرازی در سخنرانی مشترک با وزیر اسبق امور خارجه استرالیا:

امکان بازدید بی‌قاعده آژانس از مراکز نظامی وجود ندارد

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه مراکز نظامی در حیطه امنیت ملی کشور قرار دارد، گفت: در برجام نیز روش‌های خاصی در نظر گرفته شده و به این سادگی نیست که کشور سومی تقاضا کند که آژانس بخواهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند.

این بخشی از سخنان دکتر سیدکمال خرازی بود که در نشست «فرصت‌های موجود در روابط بین ایران و استرالیا» مطرح کرد. این نشست عصر سه‌شنبه در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد و دکتر خرازی و گرت ایوانز علاوه بر سخنرانی، به سؤالات حاضران در نشست پاسخ دادند. آنچه در پی می‌آید مشروح سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌ها در این نشست است.

استرالیا ایران را نیروی ثبات‌بخش می‌داند

گرت ایوانز، وزیر اسبق امور خارجه استرالیا در ابتدای سخنان خود با اشاره به روابط ۵۰ ساله ایران و استرالیا اظهار داشت: درحالی‌که برخی از کشورها مانند کانادا و آمریکا در طول تاریخ در مقاطعی روابط خود را با ایران قطع کرده‌اند، اما استرالیا همواره با ایران روابطی قوی داشته است. چنانکه روابط ایران و استرالیا هیچ‌گاه قطع نشده و همواره مستمر بوده است.

دیپلمات پیشین استرالیایی در ادامه افزود: اگرچه دو کشور در روابط سیاسی دوجانبه و منطقه‌ای همواره اختلاف‌نظرهایی دارند، اما استرالیا، ایران را همیشه به‌عنوان نیرویی بالقوه برای ثبات و صلح و همچنین موتور محرک اقتصادی منطقه در نظر دارد.

گرت ایوانز برای اثبات مدعای خود تصریح کرد: درزمانی که رئیس گروه بحران بودم در پشت‌صحنه فعالیت‌های بسیاری برای یافتن راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران داشتم و همواره به آمریکایی‌ها می‌گفتم که به حرف‌های ایران گوش کنید و بالاخره دیدیم که موضوع هسته‌ای برطرف شد. در حال حاضر هم در استرالیا من و محافظه‌کاران از برجام حمایت می‌کنیم. براین اساس، اگرچه ما روابط اتحاد گونه‌ای با ایالات‌متحده داریم، اما اگر این کشور بخواهد برجام را پاره کند، استرالیا به‌هیچ‌عنوان با این کشور همراهی نخواهد کرد و به‌عنوان کشوری مستقل به روابط خود با ایران ادامه خواهد داد.

استرالیا مخالف سیاست ضدبرجامی آمریکاست

گرت ایوانز با تأکید بر اینکه استرالیا سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی‌اش تنظیم می‌کند و با سیاست‌های هیچ کشوری ازجمله انگلیس و آمریکا کاری ندارد، اظهار داشت: چیزی که برای استرالیا بسیار مهم است، منافع این کشور در آسیا و ازجمله در جنوب شرق آسیا است که اهمیت خاصی برای مقاصد سیاسی و اقتصادی استرالیا دارد. بنا بر همین سیاست مستقل نیز ما قویاً​ از برجام حمایت می‌کنیم، چراکه معتقدیم این توافق به سؤالات بسیاری پاسخ داده است.

وزیر خارجه اسبق استرالیا در ادامه تأکید کرد که کشورش به‌رغم وجود اختلاف دیدگاه با ایران در مسائلی چون سوریه، عراق، یمن، افغانستان، حزب‌الله و… همواره از برجام حمایت خواهد کرد، چراکه ایران نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل و آژانس هم بارها آن را تائید کرده است، بنابراین استرالیا به‌رغم روابط خوب با آمریکا با سیاست‌های دولت آمریکا و نیکی هیلی درباره برجام موافق نیست و از پاره کردن آن حمایت نخواهد کرد.

وزیر خارجه اسبق استرالیا، در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز گفت: اگرچه استرالیا در بسیاری از حوزه‌ها همواره روابط بسیار خوبی با ایران داشته است، اما مشکل بانکی بین دو کشور کمی پیچیده است، چراکه بانک‌های استرالیایی برای معاملات تجاری با ایران کمی محتاط هستند. درحالی‌که در برجام آمده است که باید تحریم‌ها لغو شود، اما این امکان به‌صورت کامل برقرار نشده و ما در تلاش هستیم تا این مشکلات رفع شود و بانک‌های استرالیایی باید در معامله با ایران فعال‌تر باشند.

استرالیا راه‌حلی برای مشکلات بانکی پیدا کند

دکتر خرازی، رئیس شورای روابط راهبردی نیز در خصوص مشکلات بانکی بین دو کشور اظهار داشت: هر کشور مستقلی می‌بایست برای حل مشکلات بانکی خود گام‌هایی بردارد، همچنان که برخی از کشورها ازجمله کره جنوبی، اتریش و آلمان در این خصوص اقدامات مؤثری انجام داده‌اند، ازجمله آنکه اخیراً یک فاینانس 7 میلیارد دلاری بین تهران و سئول صورت گرفت؛ بنابراین، اگرچه برخی از بانک‌ها همچنان نگران تحریم‌های آمریکا هستند، اما این مسئله در مورد همه بانک‌ها صادق نیست و دولت استرالیا باید راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند.

استرالیا طرفدار ترامپ نیست

در ادامه، ایوانز با تأکید بر اینکه استرالیا طرفدار ترامپ نیست، اظهار داشت: استرالیا در خصوص مواضع ترامپ در قبال برجام تا حد زیادی نگران است، همچنان که جامعه جهانی نیز معتقد است که هیچ دلیل مشروعی برای پاره کردن برجام وجود ندارد، زیرا آژانس نیز بارها اعلان کرده است که ایران در چارچوب برجام عمل نموده است. در این شرایط استرالیا و دولت‌های اروپایی و جامعه بین‌الملل باید به دنبال تدبیری برای حل این موضوع باشند. درهرصورت، رفتار آمریکا در خصوص موضوعات مختلف بسیار عجیب است و ما موافق سیاست‌های این کشور نیستیم. باید آمریکا را متقاعد کنیم در مسیر عقلانیت قرار بگیرد.

این دیپلمات استرالیایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای همکاری‌های اقتصادی گفت: ایران ظرفیت خوبی در بخش معدن دارد، اما فناوری لازم در زمینه استخراج این منابع را ندارد و ما می‌توانیم در این زمینه با ایران همکاری خوبی داشته باشیم. همچنین ایران با کمبود آب مواجه است و ما در حوزه مدیریت منابع آب تخصص داریم و می‌توانیم به ایران کمک کنیم. ضمن آنکه در زمینه‌های خدمات و آموزش‌وپرورش نیز فرصت‌های توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه اسبق استرالیا با اشاره به سطح خوب روابط اقتصادی دو کشور در گذشته اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز روابط دو کشور بهبود پیدا کند و در زمینه‌های مختلف ازجمله تبادل همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گوناگون ازجمله فناوری، همکاری‌ها گسترش یابد.

وزیر خارجه اسبق استرالیا با اشاره به مهاجرت غیرقانونی برخی از اتباع ایرانی به این کشور از ایران درخواست کرد که با اتخاذ سیاست‌های مناسب، برای حل این مشکل با استرالیا همکاری کند.

بازدید از مراکز نظامی ایران به همین سادگی نیست

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در خصوص بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران اظهار داشت: در برجام سازوکاری برای بازدید از مراکز مختلف در نظر گرفته‌شده، اما مراکز نظامی وضعیت ویژه‌ای دارد و بحث امنیت ملی است. در برجام نیز روش‌های خاصی در نظر گرفته‌شده و به این سادگی نیست که کشور سومی تقاضا کند که آژانس بخواهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند، باید برای خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقاط مشکوکی وجود داشته باشد و تقاضا کند.

خرازی تأکید کرد: در صورت تقاضای آژانس، ایران مسیرها و روش‌های خاصی را می‌تواند پیشنهاد دهد که هم آژانس بتواند وظیفه خود را انجام دهد و هم بازدید نباشد. این‌گونه نیست که آمریکا فشار بیاورد و هر ادعایی که کرد، منجر به بازدید شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه تصریح کرد: ایران به این بازدید‌ها حساس است و اجازه نخواهد داد از این بازدیدها سوءاستفاده‌ای صورت گیرد.

خرازی درباره برقراری ارتباطات تجاری با آمریکا نیز اظهار داشت: آمریکا غیرقابل‌اعتماد است، ما دیدیم که در زمان اوباما این کشور با کوبا قراردادی امضا کرد، ولی ترامپ این قرارداد را زیر پا گذاشت، همچنین تفاهم‌نامه آب و هوایی پاریس نمونه‌ای دیگر از بدعهدی آمریکاست.

دکتر خرازی با بیان اینکه مشکلات ما با آمریکا با برقراری ارتباط تجاری حل نمی‌شود و مسائل سیاسی بسیار پیچیده‌تر از این است، گفت: منعی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران نداریم و اگر دولتشان اجازه بدهد آن‌ها می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: امروز ما شاهد این هستیم که کشورهایی مانند استرالیا، آلمان و فرانسه که سال‌هاست با آمریکا در ارتباط هستند، با آمریکا مشکل‌دارند و می‌گویند آن‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. در چنین شرایطی، وضعیت برای ایران به دلیل پیشینه روابط تاریخی دو کشور و خسارت‌هایی که ایران از آمریکا به‌ویژه در زمینه‌های تحریم دیده است، بسیار سخت‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در خصوص عکس‌العمل ایران بعد از خروج آمریکا از برجام نیز اظهار داشت: ما الآن موضع صریح نمی‌گیریم، باید ببینیم بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهایی اروپایی چه واکنشی نشان می‌دهند؛ اما ما برای هر شرایطی سناریوهای مناسب طراحی کرده‌ایم و آماده عکس‌العمل هستیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر اینکه ما در هر شرایطی به فکر استقلال کشور و منافع ملی هستیم، عنوان کرد: ما این را اثبات کرده‌ایم که به هر قیمتی شده، منافع خود را دنبال می‌کنیم و فعالیت‌های هسته‌ای کشور برای ما افتخار است. حتی غربی‌ها نیز دستاوردهای ما را شگفت‌انگیز می‌دانند و یکی از دلایلی که غربی‌ها حاضر به مذاکره با ایران شدند، همین پیشرفت‌هایی بود که ما در زمان تحریم‌ها به آن دست‌یافتیم.

خرازی دراین‌باره تأکید کرد که تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی در خصوص برجام مقام معظم رهبری است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بهبود پیدا کند، چراکه در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله معدن و نفت و گاز فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های استرالیایی وجود دارد، مشروط به آنکه شرایط آن ازجمله در مسائل بانکی توسط دولت استرالیا حل شود تا شرکت‌های این کشور بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *