جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اختلاف شدید نتانیاهو با سران دستگاههای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

تهران – ایرنا – اختلافات شدیدی در هفته های اخیر میان مقامات ارشد دستگاههای نظامی رژیم صهیونیستی و در رأس آنها یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک این رژیم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر بر سر جنگ در غزه به وجود آمده است.

اذغان نماینده انگلیس به شکست تحریم‌ها علیه روسیه

نماینده ارشد پارلمان انگلیس و رئیس کمیته منتخب خزانه داری این کشور، اذعان کرد که تحریم ها علیه روسیه کارساز نبوده چرا که اقتصاد این کشور با سرعت بیشتری نسبت به بسیاری از اقتصادهای غرب در حال رشد است.

بایدن: دانشگاه‌ جای یهودی‌ستیزی نیست

رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی از رژیم اسرائیل اعلام حمایت کرد و گفت که علی رغم تظاهرات و مخالفت‌های اخیر در دانشگاه‌های آمریکا به جنگ غزه، او در سیاست‌های خود در قبال منطقه بازنگری نخواهد کرد.

بایدن: اعتراضات [دانشجویان] تغییری در سیاست‌های من در خاورمیانه نخواهد داد / یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های ما جایی ندارد / با ورود گارد ملی به دانشگاه‌های‌مان مخالفیم

بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت طی سخنرانی خود درباره تظاهرات دانشجویان خواهان پایان جنگ غزه و متفرق کردن اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا، گفت: تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایالات متحده مورد قبول است، اما خشونت ضدقانون است. آسیب زدن به دارایی‌های عمومی جزو آزادی بیان نیست.

Loading

سمت و سوی آینده روابط تهران – ریاض

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست اعلامی عربستان سعودی در منطقه طی یکی دو سال اخیر با آنچه در واقعیت حاصل می‌شود، بسیار فاصله دارد. عربستانی‌ها مدعی‌اند که ایران یک تهدید منطقه‌ای است و بنابراین ایران هراسی خود را در قالب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه توجیه می‌کنند.

رحمان قهرمانپور*

البته در چارچوب این سیاست اعلامی، عربستان در منطقه شبه جزیره عربی در سه دهه اخیر به صورت سنتی نوعی هژمونی داشته ولی بعد از بهار عربی هژمونی نسبی این کشور به طور مشخص از طرف قطر و عمان به چالش کشیده شده است. در همین حال، مسئله یمن نیز که پیش آمد، ریاض اینگونه برداشت کرد که بحران یمن موضوعی است که می‌تواند از طریق آن دوباره هژمونی خود را بر شبه جزیره عربی اعمال کند. از طرف دیگر در پرتو ایران‌هراسی، یک نوع سیاست منطقه‌ای خاورمیانه‌ای فراتر از شبه جزیره را ادامه دهد. این سیاستی است که عربستان به دنبال آن بود؛ به خصوص بعد از افول قدرت مصر، سقوط حسنی مبارک و تحولات و بحران‌های داخلی در مصر، عربستان احساس کرد که زمینه‌های ایفای نقش در جهان عرب را به صورت جدی دارد و لازمه چنین کاری این است که ایران‌هراسی را تقویت کند؛ یعنی مانند همان کاری که جمال عبدالناصر انجام می‌داد. پیرو همین نگاه، عربستان یک ائتلاف منطقه‌ای در یمن و بحرین تشکیل داد و در بحث سوریه، عراق، لبنان و سودان هم وارد شد.

اما آیا امروز عربستان در قبال اقدامات منطقه ای خود، دستاوردهای لازم را داشته است؟ این درست است که عربستان قدرت اقتصادی قابل توجهی دارد ولی در اعمال این قدرت و تبدیل این قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی با مشکلات و چالش‌های جدی مخصوصا در سطح داخلی مواجه است. یعنی قدرت اقتصادی عربستان که آن را در زمره 20 اقتصاد برتر دنیا قرار داده، به راحتی و به صورت خودکار قابل تبدیل به قدرت سیاسی و نظامی نیست. ریاض تصور می‌کرد که این قدرت به راحتی می‌تواند تبدیل به قدرت سیاسی در منطقه شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. مشکلات داخلی عربستان، بازداشت شاهزادگان، اختلافات داخلی آل سعود و سطح توسعه فرهنگی و اجتماعی داخل این کشور، مسائلی است که برای تبدیل قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی در منطقه چالش و مشکل ایجاد می‌کند. علاوه بر این در سطح منطقه‌ای نیز کشورها اجازه نمی‌دهند که عربستان به راحتی قدرت اقتصادی خود را به قدرت سیاسی و نظامی تبدیل کند. در چنین شرایطی که عربستان ایران‌هراسی را در دستورکار قرار داده است، ایران چند رویکرد و دیدگاه را می‌تواند در قبال ریاض دنبال کند.

یک دیدگاه معتقد است که ایران نباید در برابر عربستان کوتاه بیاید و باید پیام جدی و صریحی برای ریاض ارسال کند. دیدگاه دیگر مبتنی بر گفتگو و تعامل است اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد مقامات عربستان هنوز تمایل جدی برای گفتگو ندارند.

بعد از تحولاتی که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد به خصوص دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر، همتای سعودی او انتظار می‌رفت عربستان به این جمع بندی برسد که باید با ایران از در تعامل وارد شود. باوجودیکه ریاض تاحدودی از سیاست‌های تند و افراطی خودش عقب‌نشینی کرده اما هنوز در حدی که برای گفتگو با ایران انگیزه پیدا کند این سیاست‌ها تغییر نکرده است. به نظر می‌رسد آن چیزی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که در وهله نخست از بروز تنش‌های جدی در مناسبات دو طرف جلوگیری کند. بویژه آنکه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای خیلی بی‌میل نیستند که ایران و عربستان وارد نوعی درگیری نظامی شوند. ضمن آنکه نه عربستان و نه ایران در شرایط فعلی تمایلی به بروز این درگیری ندارند. مرحله بعدی به این صورت است که در صورتی که عربستان از بخشی از سیاست‌هایش بازگردد ایران مطابق سیاست‌ اعلامی‌اش، درهای مذاکره و تعامل را با عربستان بازبگذارد و در این زمینه فعال شود. این موضوع مستلزم آن است که مقامات جمهوری اسلامی به این جمع بندی برسد که عربستان عزم جدی برای گفتگو و تعامل دارد. اما فعلا جمع بندی جمهوری اسلامی ایران بر این مبناست که عربستان چنین عزمی ندارد و لذا منتظر وقوع تحولات جدید هستند.

در این بین سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مزید بر علت است و شاید یکی از دلایلی که باعث شد عربستان به مسیر انعطاف خود در برابر ایران ادامه ندهد سیاست‌های ترامپ طی یکی دو ماه گذشته بود. به نظر می‌رسد ریاض این گونه برداشت کرده که دولت واشنگتن عزم جدی برای مقابله با ایران دارد لذا عربستان می‌تواند از این فضا و شرایط به نفع خود بهره ببرد و سیاست ایران‌هراسی را در منطقه پیش ببرد. اما سیاست ترامپ در خاورمیانه خیلی مطابق آن چیزی که عربستان فکر می‌کند، نیست و نخواهد بود. لذا این مهم است که در چه زمان و شرایطی عربستان به این جمع‌بندی می‌رسد که نمی‌تواند روی سیاست‌های آمریکا حساب باز کند و لاجرم باید با ایران از در مذاکره و تعامل وارد شود.

پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *