جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading

مسئله تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی ، آتش انتفاضه را شعله ور کرد

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: کارشناس ارشد روابط بین الملل براین باور است که با معرفی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ ، تنش ها در رابطه اتحادیه اروپا و آمریکا افزایش یافته و انتفاضه هم که در مقاطعی بخاطر فشارهای رژیم اشغالگر قدس و اختلافات حماس با فتح دچار رکود شده بود ، مجددا شعله ور شده است و این حرکت ادامه خواهد یافت.

محسن پاک آیین و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان تاکید می کند که روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی  با کشورهای اسلامی دچار چالش شده است .

آنچه در ادامه می‌آید متن کامل این گفتگو است:

پرسش: رژیم صهیونیستی چه سیاستی را برای بهره مندی از اقدام ترامپ در اعلام پایتختی قدس به عنوان پایتخت این رژیم پیگیری می‌کند؟
معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را می توان در ادامه سلسله اشتباهاتی دانست که آقای ترامپ پس از روی کار آمدن در کاخ سفید انجام داده است. قطعا معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بزرگترین اشتباه ترامپ بوده و تبعات بسیار زیادی به دنبال داشته است.  یکی از این تبعات در بعد فلسطین و خاورمیانه یا غرب است چراکه تصمیم رییس جمهور آمریکا باعث شد، ملت فلسطین مجددا متحد شوند یعنی اختلافاتی که  بین حماس و تشکیلات خودگردان بود، با این اقدام ترامپ تبدیل به اتحاد شد. اگرچه دولت محمود عباس با لحن ملایم تری این مسئله را محکوم کرد اما در نهایت هردو با این موضوع مخالفت کردند و بیت المقدس را برای همیشه پایتخت فلسطین اعلام کردند و در نهایت شاهد هستیم که این هماهنگی بین حماس، دولت تشکیلات خودگردان و  مردم فلسطین ایجاد شد. علاوه براین تظاهرات مردمی در غزه و کناره باختری رود اردن که متحدانه علیه تصمیم ترامپ و رژیم صهیونیستی قیام کرده اند موجب انتفاضه جدیدی شد . در واقع تلاشی که رژیم صهیونیستی درجهت ایجاد اختلاف بین حماس، فتح و مردم دو بخش غزه و کرانه باختری انجام می داد،  شکست خورد و هر روز شعله انتفاضه بیشتر می شود.
علاوه براین عربستان هم در راستای منافع رژیم صهیونیستی تلاش زیادی جهت ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی می کرد. نمونه  اقدامات این کشور را در سازمان همکاری های اسلامی می دیدم که هروز به بهانه ای، اجلاسی ترتیب داده که در آن کشورهای مسلمان دیگر را علیه ایران بسیج کرده و با توطئه افکنی بین کشورهای اسلامی تلاش می کرد بین آنها تفرقه ایجاد کند که امروز به واسطه اشتباه ترامپ این طرح هم ناکام ماند وکشورهای مسلمانان به سرعت بر سر مسئله فلسطین متحد شدند، سازمان همکاری ها اسلامی در اولین فرصت اجلاس خود را برگزار کرده و کسانی مثل اردوغان که با رژیم اسرائیل رابطه دارد هم محکم و قاطع علیه تصمیم ترامپ و رژیم صهیونیستی صحبت کرده و حتی جمهوری آذربایجان که رابطه دیرینه با این رژیم دارد هم در قبال تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی سکوت نکرد.
آقای الهام علی اوف برای اولین بار در این اجلاس سخنرانی خود را با بسم الله الرحمن رحیم آغاز و موضوع انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس را محکوم و اعلام کرد که از نظر ما قدس همواره پایتخت فلسطین است.
بسیاری از کشورهایی که حتی نظام های لائیک دارند و با رژیم صهیونیستی هم ارتباط خوبی داشتند نیز در قبال تغییر پایتخت این رژیم موضع های محکمی گرفتند. درهمین راستا سازمان همکاری های هم اسلامی بیانیه محکمی منتشر کرد. درواقع بعد از گذشت 50 سال از تاسیس این سازمان (که در آن زمان هم مشابه این حوادث پیش آمد) تا امروز می توان گفت این متحد ترین اجلاسی بود که علیه سیاست های رژیم صهیونیستی و آمریکا برگزار شد و اقدامی بی نظیر بود . ایجاد این همبستگی را هم می توان در ادامه سلسله اشتباهات ترامپ دانست.

پرسش: در شرایط فعلی ایران می تواند چه رویکردی در قبال به رسمیت شناخته شدن قدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل داشته باشد؟
این مسئله برای ایران منافعی داشت، به این صورت که تلاش آمریکا،عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای آنکه ایران را به عنوان تهدید منطقه ای اعلام کنند، بی نتیجه ماند و خنثی شد. با این اقدام توجه جهان به موضوع قدس و فلسطین جلب شد و امروز این باور که اسرائیل تهدید جدی امنیتی برای منطقه است کاملا شکل گرفته و در اذهان عمومی و کل جهان پدیدار شده و دیگر تبلیغات منفی و جهت داری که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران می کردند به حاشیه رفته است.
موضوع دیگر تشدید اختلافات آمریکا و اروپا بود. آمریکا تلاش داشت بویژه درخصوص قضیه برجام و اعمال فشار بر ایران بتواند اروپایی ها را با خود همراه کند. اگرچه اختلافات اروپا و آمریکا فراتر از ایران است اما بالاخره یکی از محورهای سیاست خارجه آمریکا جذب اتحادیه اروپا بود. تصویب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت جدی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.اظهارات اخیر موگرینی مبنی براینکه هیچ گاه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی شناسیم و این اقدام مغایر با قطعنامه های بین المللی است.،در حقیقت پاسخی قاطع از سوی اتحادیه اروپا به آمریکا و رژیم صهیونیستی است و با این تصمیم آمریکا اختلافات آنها با آمریکا تشدید شد.

پرسش: چه گزینه‌هایی پیش روی رژیم صهیونیستی قرار دارد و چه احتمالاتی را می‌توان متصور شد؟

قطعا با این شرایط فعلی غیر از آمریکا و اسرائیل هیچ دولتی قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی نخواهد دانست.  رژیم اشغالگر قدس  دیگر نمی تواند روند عادی سازی مناسبات خود را با کشورهای مسلمان بخصوص آسیای مرکزی و قفقاز را دنبال کند و مثلا حضور امیر قطر در اجلاس همکاری های اسلامی نشان داد که تلاش های اسرائیل برای جذب کشوری مثل قطر هم با مشکل مواجه شده است. لذا طرحی را که صهیونیستها دنبال می کردند تا نشان دهند که تنها ایران در خصوص مسئله فلسطین حساسیت دارد، به نتیجه نرسید، علاوه براین اعراب و سایر کشورهای اسلامی هم با آنها به مخالفت برخواستند.  از نظر من در آینده شاهد انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی خواهیم بود و در داخل آمریکا هم اختلاف بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر این موضع نامناسب و نابجا تشدید خواهد شد و باتوجه به انتخابات آتی پارلمان آمریکا می توان پیش بینی کرد که روند این اختلافات افزایش خواهد یافت.

پرسش: چگونه باید جلوی تحقق خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی را گرفت؟

امروز کشورهای اسلامی مانند ایران باید تلاش کنند تا با استفاده از اقدامات دیپلماتیک، اتحاد بوجود آمده را حفظ کنند و با برقراری تماس های مکرر بین کشورهای اسلامی از شرایط موجود استفاده کرده و اجازه ندهند که مجددا شاهد تفرقه در جهان اسلام و درخصوص مسئله فلسطین باشیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *