جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

ابعاد پنهان اتحاد ترکیه و سودان

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: پرسش‌های بسیاری درباره محتوای توافق نامه اداره جزیره سواکن سودان توسط ترکیه که در سفر اخیر اردوغان به سودان امضا شد، وجود دارد؛ به طوری که رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دولت سودان، جزیره سواکن واقع در دریای سرخ را برای اداره و بازسازی به ترکیه واگذار کرده است.

احمد کامل البحری در یادداشتی که مرکز مطالعات راهبردی الاهرام آن را منتشر کرد، نوشت: جزیره سواکن در کمتر از ۶۰ کیلومتری پورت سودان در مقابل شهر جده عربستان قرار دارد و نقطه تلاقی میان مصر و عربستان به شمار می آید. این جزیره از نظر نظامی نیز به دلیل نزدیکی به یمن و اریتره دارای یک موقعیت راهبردی است.

برخی از جوانب توافق نامه جزیره سواکن میان سودان و ترکیه، پرسش‌هایی را درباره محتوا و ابعاد این توافق نامه مطرح می کند. چنانکه این سؤال مطرح می‌شود که آیا این توافق نامه تنها به راه‌اندازی و بازسازی این جزیره و بندر محدود می شود یا آن که ابعاد نظامی اعلام نشده دیگری وجود دارد ؟ و آیا رابطه ای میان این توافق نامه و افزایش نفوذ نظامی ترکیه در خاورمیانه و آفریقا وجود دارد؟

۱- اهداف نظامی ترکیه

– نفوذ نظامی در منطقه عربی

“محمد عبدالله فرماجو” در سپتامبر ۲۰۱۷، پایگاه نظامی ترکیه در سومالی را افتتاح کرد و آن را به عنوان بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در جهان توصیف کرد. این در حالی است که هزینه این پایگاه نظامی ترکیه به ۵۰ میلیون دلار می رسد و دارای ۳ مدرسه آموزش نظامی، ۳ مجتمع مسکونی و یگان های آموزشی برای آموزش ۱۵۰۰ فرد نظامی است که این تعداد می تواند به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد. این پایگاه در شرق آفریقا در اقیانوس هند واقع است و بر خلیج عدن مشرف می باشد. مساحت آن نیز بالغ بر ۴ کیلومتر مربع است و در آن ۲۰۰ نظامی ترکیه ای حضور دارند که این تعداد می تواند به هزار نفر افزایش یابد.

این پایگاه نظامی ترکیه در سومالی پس از پایگاه الریان در قطر دومین پایگاه خارجی ترکیه به شمار می آید.

پایگاه الریان بر اساس یک توافق دو جانبه میان قطر و ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۶ تأسیس شد که هدف آن توسعه نهادهای نظامی قطر و افزایش توانایی و قدرت رزمی این کشور است.

این تحرکات سریع دولت ترکیه برای تقویت حضور خود در منطقه خاورمیانه و آفریقا نشانه یک تمایل واقعی از سوی آنکارا برای استقرار بیشتر نیروهای نظامی خود در کشورهای منطقه است تا به مناطق دارای درگیری و احتمال تنش نزدیک باشد. این در حالی است که این حضور نظامی ترکیه پس از متشنج شدن روابط آن با بسیاری از کشورهای تأثیر گذار و اصلی در منطقه عربی و افزایش اختلافات با کشورهای اروپایی، نفوذ آنکارا را افزایش می دهد.

– باز نمودن یک بازار جدید برای سلاح‌های ترکیه

توافقات میان ترکیه و سودان شامل برخی از جوانب نظامی نیز بوده است، به طوری که رئیس جمهور ترکیه در این باره اعلام کرد که توافق نامه‌ای در زمینه صنایع دفاعی امضا کرده اما در باره جزئیات آن مطالبی را مطرح نکرد. این مسأله، احتمال باز کردن بازاری جدید برای سلاح های ترکیه در سودان را مطرح می کند.

۲- دلایل رویکرد نظامی ترکیه به منطقه عربی

رویکرد ترکیه در تقویت همکاری‌های نظامی با برخی از کشورهای منطقه با دو هدف انجام می‌شود:

– فشار بر برخی از کشورها در منطقه

اقدام اخیر ترکیه برای امضای توافق نامه اداره جزیره سواکن دارای ابعاد پنهان دیگری همچون فشار بر برخی از کشورهای منطقه همچون مصر، عربستان و امارات می‌باشد.

– باز کردن کانال‌های موازی برای فشار بر کشورهای اروپایی

با کاهش میزان اعتماد میان ترکیه و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان، رئیس جمهور ترکیه با تحرکات خود در قاره آفریقا به ویژه کشورهای حوزه صحرا و ساحل و غرب آفریقا و تونس و چاد تلاش می کند، جای پایی در این مناطق داشته باشد. از آنجا که این مناطق، حوزه نفوذ برخی از کشورهای اروپایی و به عنوان نقطه عبور بسیاری از پناهندگان و پدیده مهاجرت غیر قانونی به شمار می آیند، تقویت همکاری های ترکیه با این کشورها می‌تواند به عنوان اهرم فشار برای مذاکره با طرف اروپایی به شمار آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *