جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

کتاب داعش، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: کتاب "‌داعش،‌ تهدیدی برای امنیت بین‌المللی"‌ با ترجمه پرویز قاسمی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام و با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی تدوین و وارد بازار نشر شد.

” داعش تهدیدی برای امنیت بین المللی ” عنوان کتابی است که در ژانویه 2016 توسط  انستیتو  تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری روسیه  تهیه و منتشر شده است و نویسندگان آن آنا گلازووا؛ آ.و.آتایف؛ ای.س. بیریوکوف؛ ب.ام. والخونسکی؛ ل.و. گلادچنکو؛ ر.ش. ینی کییف؛ ای.ان.کامیسینا؛ آ.ی.خضری یف هستند.

گروه باصطلاح “دولت اسلامی” با تاسیس در نیمه سال 2014 میلادی؛ بر بخشی ازخاک عراق تسلط پیداکرد. در طول همین دو سال بعدی؛ نفوذ و تسلط خود را نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه فراتر از آن  توسعه و گسترش داد و به تهدیدی جدی برای کل جامعه جهانی تبدیل گردید. در این کتاب؛ تجزیه و تحلیل جامعی از چگونگی  شکل گیری این پدیده و جریان  و نقش  ایالات متحده آمریکا  در ایجاد  گروه تروریستی و پایان به  نفوذ دولت اسلامی  در کشورهای عربی و سایر کشورهای اسلامی که در آنها  تلاش هایی برای  تشکیل خلافت صورت می گیرد ؛ ارائه شده است. مواضع و دیدگاهها و نقش کشورهای تاثیرگذار منطقه ای در قبال داعش و نیز امکان و توانایی به هم خوردن ثبات جمهوریهای شوروی سابق در این کتاب مورد بررسی قرارگرفته است.  در پایان اثر؛  نکات و توصیه هایی در خصوص مبارزه با  گسترش اسلام گرایی افراطی ارائه شده است.

کتاب « داعش تهدیدی برای امنیت بین المللی » در 8 فصل به رشته تحریر درآمده است که سرفصل های آن به ترتیب عبارتند از:

فصل اول: نقش متحده ایالات آمریکا در ایجاد و گسترش داعش

فصل دوم: ایدئولوژی

فصل سوم: ساختار تشکیلاتی

فصل چهارم: منابع تامین مالی داعش

فصل پنجم: سیاست کشورهای منطقه در قبال داعش

فصل ششم: مناطق گسترش داعش

فصل هفتم: خطر بی ثبات سازی آسیای مرکزی و ماورای قفقاز

فصل هشتم: «داعش» چالشی برای امنیت روسیه

تاکنون تحقیقات و پژوهش‌های زیادی در داخل کشور به زبان فارسی و نیز از منابع انگلیسی صورت گرفته است. لیکن شورای راهبردی روابط خارجی با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام به منظور تنویر هر چه بیشتر در خصوص عوامل و زمینه های شکل‌گیری گروه تروریستی داعش و سیاست و نقش کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال فعالیت‌های این گروه و نیز آگاهی از ایدئولوژی؛ ساختار؛ منابع مالی؛ امکانات و گستره حضور این گروه در مناطق مختلف جهان و… از مدت‌ها پیش در صدد انجام کاری تحقیقی _ پژوهشی در این موضوع بود و ترجیح داده شد در کار تحقیقی جدید از منابع روسی استفاده شود تا از این طریق امکان بهره‌مندی بهتر و بیشتر از دیدگاه‌ های کارشناسان و صاحب‌نظران روسی فراهم گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *