جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه

تهران- ایرنا- روزنامه «ال پائیس» اسپانیا با اشاره به اینکه برای یافتن جنبش‌های اعتراضی دانشجویان آمریکایی، مشابه آنچه اکنون در این کشور شاهد هستیم، «باید به حدود ۴۰ سال قبل برگردیم» تصریح کرد: فشار دانشجویان آمریکایی، «جو بایدن» را در دوراهی حمایت از اسرائیل یا جلب رضایت بخشی از رای‌دهندگانش قرار داده است.

گفتگوی معاون وزیر خارجه روسیه با یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح درباره دیدار فتح و حماس

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین درباره دیدار فتح و جنبش حماس که در پکن برگزار شد، گفتگو کرد.

گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند

گاردین نوشت: عربستان و آمریکا مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها را در زمینه امنیت و اشتراک فناوری تنظیم کرده‌اند که قرار بود با یک توافق صلح و حل وفصل مساله فلسطین مرتبط باشد، با این حال به نظر می‌رسد در غیاب آتش‌بس غزه و در مواجهه با مقاومت سرسختانه دولت نتانیاهو در برابر ایجاد کشور فلسطیین – و عزم آشکار آن برای حمله به رفح – سعودی‌ها به دنبال طرحی معتدل‌تر و یک پلن ب هستند که براساس آن دیگر حرفی از اسرائیل نیست.

بازخوانی یک جنایت

با گذشت نزدیک به سه سال از انفجار خونین انتحاری در فرودگاه کابل هنوز جزئیات جدیدی از زوایای آن منتشر می‌شود.

Loading

ناتو و خلا امنیتی در اروپا

۱۳۹۴/۰۷/۰۶ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 2014 تعهد دادند که بودجه دفاعی شان را تا سال 2024 به دو درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

یان تشائو در پژوهشی که اندیشکده کارنگی اروپا منتشر کرد، نوشت: با این حال غیر واقع بینانه است که فرض کنیم همه 28 عضو ناتو به قول خود عمل خواهند کرد.

امنیت اروپا و دو درصد

  • کاهش نفوذ امنیتی آمریکا در اروپا و کاهش چشمگیر قابلیت نظامی اروپاییان از دهه 90 به بعد، موجب بروز خلاء امنیتی در اروپا شده و تعیین مقیاس دو درصد ناتو نیز بر همین اساس بوده است .
  • این مقیاس دو درصد به عنوان روشی برای سنجش قابلیت نظامی چندان مفید نیست و هزینه‌ها را به مفهوم واقعی و نتایج حقیقی اندازه‌گیری نمی‌کند.
  • این هدف‌گیری موفقیت هایی داشته و به معیاری مهم تبدیل شده تا مشخص شود کدام کشورها از نظر سیاسی به وظیفه اصلی ناتو، یعنی امنیت اروپا، متعهدند و کدام کشورها نیستند.
  • در مورد تعهدات امنیتی در قبال اروپا، کشورهای اروپایی اهمیت سیاسی این دو درصد را ناچیز می‌شمارند.
  • آمریکا درباره اهمیت سیاسی این دو درصد در میان کشورهای اروپایی که با ریاضت و تهدیدهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند و افزایش تعهدات دفاعی برای‌شان دشوار است، غلو می کند.

 

نتیجه گیری

  • با وجود نقص‌های مفهومی، این مقیاس دو درصد به عنوان ابزار گزینش هزینه های نظامی در ناتو باقی خواهد ماند. هر چند که معیاری دقیق‌تر می‌توانست تصویر صحیح‌تری از واقعیت ارائه دهد، اما نمی‌توانست تاثیر سیاسی مشابه آن را داشته باشد.
  • در شرایط جاری واقعیت ها کمتر بر هزینه ها متمرکز است و بیشتر بر شکاف روزافزون کشورهای دو سوی آتلانتیک درباره امنیت در اروپا متمرکز است.
  • اگر اروپا بخواهد به تهدید های بی‌شمار در اطراف خود بپردازد، باید قابلیت‌های دفاعی‌اش را در آینده بهبود بخشد. این امر شامل افزایش بودجه دفاع هوشمند، افزایش همکاری دفاعی، افزایش ارزیابی تهدیدهای مشترک و افزایش نقش رهبری کشورهای مردد فعلی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *