جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading

درس‌های برجام برای بحران سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: از مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 می‌توان درس‌هایی برای حل و فصل بحران سوریه گرفت.

تاریا کرونبرگ عضو سابق پارلمان اروپا در مقاله‌ای که در اندیشکده شبکه رهبری اروپا (ELN) منتشر شد، نوشت: یکی از تحولات مثبت در سیاست جهانی در ماه‌های اخیر توافق بر سر مسئله هسته ای ایران بوده است.

در آمریکا، با وجود تهدید جمهوری‌خواهان به تضعیف این توافق از طریق تصویب تحریم های بیشتر، اکنون اجرای آن از حمایت کافی در کنگره برخوردار است.

مجلس ایران نیز به تازگی این توافق را تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد. بنابراین ایران اکنون آماده اجرای این توافق است.

حال این سوال مطرح است که آیا فرمول توافق هسته‌ای ‌می‌تواند برای حل و فصل بحران‌های دیگر به خصوص در سوریه و اکراین نیز مفید باشد یا خیر.

پیش از آنکه از گروه 1+5 یا گروه‌هایی مانند آن به عنوان مجمع جهانی مذاکره در بحران های جهانی استفاده کنیم، باید بدانیم چه چیزی این ساختار ویژه را موفق کرد.

اراده سیاسی، اولین پیش شرط موفقیت بود. زمانی که باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد، تحولات آغاز شد. در سال 2009 وی به ایرانی‌ها پیام داد، اما پس از آنکه پاسخی دریافت نکرد، رویکرد دوگانه دیپلماسی به علاوه تحریم را جای سیاست قبلی تمایل برای تغییر رژیم قرار داد. پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013 تغییرات نمود پیدا کرد. اکنون دیگر هر دو طرف اراده سیاسی و عزم راسخ برای توافق را داشتند.

اوباما به موفقیت در عرصه سیاست خارجی خود نیاز داشت و روحانی خواستار کاهش ملموس تحریم‌ها بود. هر دو رئیس جمهور از میان اختلافات بر سر جزئیات غنی‌سازی اورانیوم و بازرسی از سایت های ایران به توافق دست یافتند.

اتفاق مهم دیگری که روی داد این بود که در این میان، روابط دوستانه‌ای میان کری و ظریف، وزیران امور خارجه هر دو کشور شکل گرفت.

در حقیقت گروه 1+5، یک گروه چندجانبه بود. با وجود این، نتیجه فقط با مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا، این دو کشور دشمن یکدیگر حاصل شد.

فرمول گروه 1+5 می تواند به ما درسی بدهد و آن این است که گرچه اراده سیاسی ایران و آمریکا ضروری بود، اما مشارکت پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل در این فرایند بر موافقت شورای امنیت با این توافق تاثیر داشت.

اگر بخواهیم مطمئن شویم که اعضای این شورا این توافق را بعدها خراب نمی‌کنند، اعضای دایمی باید سهمی در حصول آن داشته باشند. این بدان معنا نیست که همه اعضای شورای امنیت باید در همه مذاکرات شرکت داشته باشند، اما باید چنین موقعیتی در اختیار آنها گذاشته شود. اگر آنها از مشارکت در مذاکرات خودداری کنند، حق وتو را از خود سلب می‌کنند.

گروه پنج «1+» یا حتی «+ چند کشور دیگر» نیز ایده خوبی است. در مذاکرات هسته‌ای، «1+» کشور آلمان بود. در مورد سوریه می‌تواند «3+» و متشکل از ایران، عربستان و ترکیه باشد. مذاکراتی که هفته گذشته در وین برای حل و فصل بحران سوریه برگزار شد، شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و همچنین عربستان، ترکیه و برای اولین مرتبه ایران بود.

این اولین مرتبه در چند ده سال گذشته بود که آمریکا با ایران برای موضوعاتی به غیر از توافق هسته ای پای یک میز نشستند و برای اولین مرتبه بود که دو کشور رقیب یعنی ایران و عربستان پای میز مذاکره در مورد سوریه قرار گرفتند.

واضح است که از شرایطی که موجب شد فرمول گروه 1+5 به یک راهبرد موفقیت‌آمیز در مذاکرات هسته ای ایران دست یابد، نمی‌توان به راحتی برای حل بحران سوریه استفاده کرد، اما می‌توان گفت آنچه که مذاکرات هسته ای را به موفقیت رساند، می‌تواند به شکل‌گیری رویکردهای دیپلماتیک موثر دیگری برای حل بحران سوریه و بحران‌های دیگر در آینده کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *