جدیدترین مطالب

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

اضمحلال تدریجی طوفان قاطعیت عربستان!

۱۳۹۵/۱۱/۱۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: عبدالباری عطوان، روزنامه نگار رای الیوم در مقاله ای به بررسی پیامدهای سیاسی و نظامی انهدام کشتی عربستان سعودی در نزدیکی سواحل یمن توسط موشک حوثی ها پرداخته است .

انهدام کشتی جنگی عربستان سعودی در نزدیکی سواحل یمن توسط موشک حوثی ها چه پی آمد سیاسی و نظامی دارد؟ چرا این چنین سرسختانه به طور مشخص از بندر حدیده دفاع می شود؟ کارشناس انگلیسی درباره جنگ در یمن به من چه گفت؟
دور روز پیش در مراسم شام کاری دانشگاهی شرکت کردم که به صورت دوره ای از سوی دانشکده معروف اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه لندن (LSE) برگزار می شود. موضوع بحث روند انتقال قدرت در آمریکا و کشور پادشاهی عربستان سعودی بود. یکی از دانشگاهیان در سخنرانی خود مسئله دولت جدید رئیس جمهور دونالد ترامپ و سیاست های احتمالی او را در سراسر جهان و از جمله منطقه خاورمیانه، مطرح کرد، در حالی که یک دانشگاهی دیگر درباره کشور پادشاهی عربستان سعودی و تحولات سیاسی و اقتصادی این روزهای این کشور سخن گفت و از آن جا که بر اساس قانون اندیشکده “چتم هاوس” ذکر نام ها یا بهتر بگویم نسبت دادن هر سخن یا تحلیلی به شرکت کنندگان در گفتگوها ممنوع است، بنا بر این آنچه در سخنان سخنران دوم توجه مرا جلب کرد، شرح دقیق او از انگیزه های عربستان از جنگ در یمن است و تأکید او بر این نکته که هیچ قدرت نظامی یا امپراطوری از سه هزار سال پیش تاکنون به یمن حمله نکرده مگر این که “شکست خورده” از این کشور خارج شده باشد و طوفان قاطعیت که عربستان به راه انداخته نمی تواند یک استثناء باشد.
نکته جالب توجه این که در همان روز (یعنی روز دوشنبه) تحولی محوری در جنگ یمن رخ داد، هنگامی که انصار الله (حوثی ها) موشکی شلیک کردند که به یک کشتی جنگی متعلق به عربستان سعودی در نزدیکی بندر حدیده در دریای سرخ اصابت و بخشی از آن را منهدم کرد و به کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن سه تن دیگر از میان خدمه این کشتی منجر شد.
طبق روایت نخست که روایت رسمی عربستان سعودی است این کشتی جنگی در معرض حمله انتحاری سه قایق کوچک قرار گرفت. یکی از آن ها موفق به برخورد به قسمت انتهایی کشتی و منجر به آتش گرفتن آن شد، در حالی که طبق روایت حوثی ها این کشتی مورد اصابت موشکی قرار گرفت که از بندر حدیده پرتاب شده بود و شبکه “المسیره” وابسته به حوثی ها، ویدئویی را از این حمله در تأیید روایت آنان (حوثی ها) و بی اساس خواندن روایت عربستان سعودی پخش کرد.
چه این حمله توسط قایق های کوچک انتحاری و یا موشک هدایت شونده صورت گرفته باشد، این حمله تحول نظامی بسیار خطرناکی در جنگ یمن و وجود سلاح های بسیار پیشرفته در دست ائتلاف حوثی ها و علی عبدالله صالح را بازتاب می دهد، سلاح هایی که فقط بخش اندکی از آن افشا شده است.
استفاده از این نوع موشک های دریایی با دقت هدف گیری دقیق، هشداری به ائتلاف عربستان سعودی بود با این مضمون که تلاش های این ائتلاف برای سیطره یافتن بر بندر حدیده که شصت و هفت درصد واردات غذایی و تجاری یمن از طریق آن وارد کشور می شود؛ خط قرمزی است که به شدت با آن مقابله خواهد شد. مسئله قابل توجه این بود که حمله به این ناوچه متعلق به عربستان سعودی با موشک باران و گلوله باران شدید شهر ظهران در نزدکی مرز جنوبی عربستان با یمن همزمان بود.
نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، آسمان یمن و تمام فرودگاه ها را در این کشور به کنترل خود درآوردند و اکنون برای سیطره یافتن بر بنادر مشرف بر دریای سرخ و به ویژه بندر حدیده تلاش می کنند که تنها بندر اصلی به شمار می رود که همچنان تحت سیطره حوثی ها قرار دارد و در عمل دریانوردی را تهدید می کند. تلاش ائتلاف تحت رهبر عربستان برای محاصره بنده حدیده، حقله محاصره علیه یمن را تنگ تر می کند و از ورود هرگونه کمک های غذایی یا نظامی به حوثی ها از خارج جلوگیری می کند و حوثی ها را به سمت کوه عقب می راند.
یک منبع بلند پایه حوثی به روزنامه “رای الیوم” گفت دفاع از حدیده اهمیت بیشتری از دفاع از صنعای پایتخت دارد و ائتلاف آنان تا پای جان برای جلوگیری از سقوط این بندر به دست ائتلاف سعودی می جنگد. همچنین این ائتلاف به شدت برای پاسدارای از بندر مخا واقع در غرب تعز خط اول دفاع از آن [حدیده] می جنگد و تمام خبرها درباره سقوط آن نادرست است.
تحول مهم دیگر در جنگ یمن یورش چهار بالگرد آپاچی آمریکا در روز یکشنبه در منطقه تکلا نزدیک شهر البیضا به اردوگاه گروه القاعده بود. این یورش به کشته شدن حدود چهل و یک نفر منجر شد که بیشتر آنان از غیر نظامیان، زنان و کودکان بودند و از جمله کشته شدگان دختر جوانی با نام “نور” فرزند دکتر انور العولقی (از رهبران القاعده که چند سال پیش توسط آمریکا کشته شد) بود و نیز سرنگونی یکی از بالگردهای مهاجم و کشته شدن یک نظامی و مجروح شدن سه تن دیگر بود.
شهر البیضا تحت سیطره ائتلاف انصار الله حوثی است و این کشتار شاید طرفداران القاعده را به انجام حملات انتقام جویانه علیه عربستانی ها و آمریکایی ها چه از طریق هماهنگی با ائتلاف حوثی – صالح یا بدون آن سوق دهد.
توافق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با پادشاه سعودی سلمان بن عبد العزیز طی مکالمه تلفنی روز یکشنبه گذشته درباره برپایی مناطق امن در سوریه و یمن به نفع ائتلاف حوثی – صالح و بازوهای نظامی و تبلیغاتی آن است بیشتر از آن که به نفع عربستان و ائتلاف این کشور باشد زیرا تأکید
می کند این ائتلاف در عمل نه تنها با آمریکا بلکه با عربستان سعودی و ائتلاف آن مبارزه می کند.
با دانشگاهی آمریکایی نامبرده در بالا در این گفته وی هم عقیده ایم که هیچ یورش خارجی به یمن طی سه هزار سال به علاوه بر هزار سال دیگر که خود به آن می افزاییم پیروز نبوده و نخواهد بود و روزهای پیش رو مسائل را روشن می کند.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *