جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

حماس خواستار فشار بر رژیم اشغالگر برای اطلاع از سرنوشت اسیران غزه شد

تهران-ایرنا-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب از جامعه جهانی خواست که رژیم اشغالگر را برای دستیابی به وضعیت و سرنوشت اسرای فلسطینی ساکن غزه و بازگرداندن آن‌ها به جمع خانواده‌هایشان زیر فشار بگذارند.

ببینید | حمله جنگنده‌های اسرائیل به دمشق؛ صدای انفجار بلند شد

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این رژیم موشک‌هایی را که از سمت سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده و در پاسخ به این حمله ادعایی، مناطقی در حومه دمشق و قنیطره را هدف قرار داده است./ تسنیم

Loading

تفاوت فراوان میان توئیت های ترامپ و تهدیدهای او

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:زهیر اندراوس، تحلیلگر روزنامه رای الیوم معتقد است تفاوت فراوانی میان توئیت های ترامپ و تهدیدهای او و واقعیت ها، وجود دارد . وی درمقاله ای به این موضوع پرداخته است.

تفاوت فراوانی میان توئیت های ترامپ و تهدیدهای او و واقعیت ها وجود دارد و نتانیاهو در متقاعد ساختن نخست وزیر انگلیس ترزا می به تأیید شهرک سازی شکست خورد.
به نوعی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توانست افکار عمومی کشور خود را از موضوع فسادی منحرف کند که وی، همسر و پسرش یائیر مظنون به دست داشتن در آن ها هستند و بحث و گفتگوها در تل آویو روی گمانه زنی ها درباره اقدامات آتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران متمرکز شد کشوری که ترامپ آن را کشور شماره یک تررویست در جهان توصیف کرده است.
از اظهارات مسئولان اسرائیلی می توان دریافت که سران تل آویو روی هجوم نظامی واشنگتن به ایران یا حداقل لغو توافق هسته ای امضا شده با این کشور حساب می کنند یا احتمال سوم که منافع کمتری برای اسرائیل دارد؛ از سرگیری تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی برای منزوی کردن بین المللی این کشور و فلج ساختن اقتصادی آن
در کوران این بحث، عراد نیر، تحلیلگر امور خارجی در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون عبری به عنوان مثال از کم بودن احتمال عملی شدن تهدیدهای ترامپ سخن گفت و یادآور شد که تفاوت زیادی میان توئیت های رئیس جمهور آمریکا و واقعیت های موجود وجود دارد. وی اشاره کرد لغو توافق هسته ای تصمیمی نیست که آمریکا بتواند به تنهایی آن را اتخاذ کند زیرا قدرت های دیگری وجود دارند که این توافق را امضا کردند مانند روسیه و چین و به هیچ وجه با لغو آن موافقت نخواهند کرد.
همچنین وی توسل واشنگتن به گزینه نظامی را بسیار بعید دانست و توضیح داد آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت محسوب نمی شود و در نتیجه روسیه که رئیس جمهور آن پوتین روابط عمیقی با ترامپ دارد اجازه نخواهد داد این طرح [استفاده از گزینه نظامی] به اجرا درآید.
اما درباره تحریم های اقتصادی، این تحلیلگر از منابع اسرائیلی و غربی نقل قول کرد کشورهای اروپایی نیاز شدیدی به ایران دارند تا در این کشور سرمایه گذاری کنند و از سود مالی آن بهره مند شود و در نتیجه قاره پیر (اروپا) طبق تأکید منابع ذکر شده اعمال دوباره تحریم های بر ایران را تأیید نخواهد کرد.
در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره روز سه شنبه خود نوشت تأخیر در تعیین سفیر جدید آمریکا دیوید فریدمن بدون علت نیست بلکه علت حمایت آشکار او از شهرک سازی در کرانه غربی است. همچنین تأخیر در انتقال سفارت از تل آویو به قدس در گرو یک تصمیم سیاسی از سوی تصمیم گیرندگان در واشنگتن است.
خبرنگار امور نظامی، الکس فیشمن، در گزارش خود از واشنگتن به این مسئله اشاره کرد که کاخ سفید پیامی به نتانیاهو ارسال کرده که مضمون آن بدین قرار است که بهتر است وی با ایده های جدیدی درباره راه حل مبتنی بر دو کشور برای دو ملت به منظور نشست با ترامپ حضور یابد زیرا رئیس جمهور جدید آمریکا با حمایت وزیران امور خارجه و دفاع به این راه حل ایمان دارند. همچین فیشمن از منابع خود در کاخ سفید نقل قول کرد ایده های جدید باعث می شود دیدار نتیجه بخش باشد و به ترامپ و نتانیاهو کمی پس از پایان یافتن دیدار دو جانبه در تاریخ پانزدهم ماه جاری این امکان را بدهد که بیانیه ای مشترک و مورد توافق از سوی هر دو طرف صادر کنند.
از سوی دیگر، همان طور که روزنامه هآرتص فاش ساخته است؛ دو هفته پیش در واشنگتن، یوسی کوهن، رئیس موساد با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ نشست محرمانه داشته است. وی افزود این نشست در واشنگتن دو روز پیش از به قدرت رسیدن رسمی ترامپ انجام شد و در کنار رئیس موساد کوهن و فلین، یعقوب ناگل، جانشین مشاور امنیت ملی اسرائیل و رومن دریمر سفیر اسرائیل در آمریکا و تعدادی از مسئولان آمریکایی در دولت ترامپ حضور داشتند که نام های آنان را این روزنامه ذکر نکرد.
به گزارش این روزنامه این نشست بخشی از تلاش دولت ترامپ و دولت اسرائیل برای پدید آوردن سیاست های مشترک درباره تعدادی از مسائل بود که پیش بینی می شود همکاری درباره آن ها به صورت جدی در سال های آینده انجام شود از جمله این موضوعات ایران، جنگ در سوریه و درگیری اعراب و اسرائیل است. به نوبه خود دفتر نتانیاهو به هآرتص تأکید کرد کوهن و ناگل با مشاور فلین در طول سفرشان به واشنگتن دیدار کردند، بدون این که از جزئیات این دیدار پرده بردارد.
از سوی دیگر، نتانیاهو پس از پایان سفر خود به لندن و نشست با نخست وزیر این کشور گفت آمریکا، انگلیس و اسرائیل باید جبهه متحدی را در مقابله با دشمنی استثنایی ایران تشکیل دهند. وی ادامه داد تهران در حال آزمودن آستانه تحمل دولت های واشنگتن و لندن با دشمنی استثنایی و وقاحتی غیرعادی به گفته او است.
اما منابع سیاسی بلند پایه در تل آویو در مصاحبه با سایت “تایمز آو اسرائیل” گفتند برخلاف اسرائیل و آمریکا، انگلیس روابط کامل دیپلماتیک با ایران دارد از جمله داشتن سفارت در تهران. همچنین وزارت امور خارجه انگلیس در قبال آزمایش های موشکی که تهران انجام می دهد، سکوت کرده است. از این رو، وی نتیجه گرفت که هنوز معلوم نیست آیا نتانیاهو در متحد کردن اسرائیل و آمریکا در اتخاذ موضع خصمانه علیه ایران موفق شده باشد.
روزنامه “یدیعوت آحارانوت” تأکید کرد نتانیاهو در متقاعد کردن نخست وزیر انگلیس درباره مسئله شهرک سازی شکست خورد و اشاره کرد وی [ترزا می] به او [نتانیاهو] پایبندی کشورش را به راه حل مبتنی بر دو کشور و مخالفت با شهرک سازی، تأکید کرده است.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *