جدیدترین مطالب

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

Loading

أحدث المقالات

Loading
کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام

قرارداد ایتر با ایران منتظر اجازه آمریکاست

۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد و استاد همکار در پروژه ایتر گفت: امضای قرارداد اصلی ایتر و ایران منتظر تایید دولت آمریکاست.

محمود قرآن‌نویس در نشست تخصصی آثار و گشایش‌های برجام در صنعت نیرو در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که عصر شنبه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: خوشبختانه با اجرای برجام ایران توانست عضو همکار در پروژه بین‌المللی ایتر باشد.

وی اظهار کرد: وقتی برجام به دست آمد از ایتر تماس گرفتند و با توجه به درخواست‌های قبلی که برای عضویت در این پروژه داشتیم، مجددا عضویت ایران در دستور کار قرار گرفت و آنها به ما گفتند که ۴۰ درصد کار انجام شده است و دیگران اگرچه پولی در این پروژه صرف نکرده‌اند اما پروژه‌ها و اقدامات زیادی را به سهم خود انجام داده‌اند و شما برای جبران این دیرکرد یا می‌توانید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو پول دهید یا فعلا عضو همکار در ایتر باشید که این عضویت دو سال به طول می‌انجامد. ایران بنابر تصمیم مقامات قرار شد عضو همکار ایتر باشد و قرارداد با حضور مقامات ایتر در تهران امضا شد.

وی گفت: قرارداد اصلی میان ایران و ایتر اشکالاتی داشت که تا این اشکالات برطرف شود، آقای ترامپ در آمریکا روی کار آمد و بعد از آن رئیس ایتر با من تماس گرفت و گفت باید از امریکایی‌ها اجازه بگیریم و وقتی این موضوع را با دولت ترامپ مطرح کردند به آنها اعلام شد که فعلا دست نگه دارند. بنابراین ما منتظریم این قرارداد امضا شود.

قرآن‌نویس ادامه داد: ما با کره جنوبی که در رابطه با گداخت هسته‌ای پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، قرار است در سال آینده قرارداد همکاری داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد ادامه داد: ایتر در حال حاضر ۶۰۰ نیرو دارد و باید نیروی متخصصش را به ۱۵۰۰ نفر برساند. آنها با توجه به نیروی متخصص ایران، خواستار تربیت نیروی انسانی بیشتر به منظور فعالیت در ایتر شدند.

قرآن‌نویس با بیان اینکه راکتور IT-T۱ در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در حال فعالیت است و دانشجویان دکترا پروژه‌هایشان را در آن می‌گذارنند، گفت: راکتور تحقیقاتی از این دست در دانشگاه امیرکبیر در حال ساخت است و علاوه بر این‌ها ما دو راکتور دیگر به نام الوند و دماوند در کشور داریم که از ۴۱ سال پیش در حال فعالیت هستند. راکتور الوند ۵۰ درصدش در ایران ساخته شده و ۵۰ درصد دیگر از ایتالیا ‌آمده است همچنین از سال ۱۹۹۳ راکتور دماوند را از روسیه خریداری کردیم.

این کارشناس ارشد در حوزه گداخت هسته‌ای با اشاره به قراردادی که میان دانشگاه آزاد و آمریکا برای خرید یک راکتور ۱۰۰ کیلوژول در سال ۲۰۱۲ در حال انعقاد بود، گفت: متاسفانه این قرارداد با جوسازی شبکه‌های معاند و ضد ایران مورد توجه قرار گرفت و بعد از سوی اسرائیلی‌ها فضاسازی گسترده‌ای شد و آن‌ را سیاسی کردند. این در حالی است که دانشگاه آزاد یک واحد خصوصی است و مشکلی برای این قرارداد وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در گداخت هسته‌ای ۳۰-۴۰ سال عقب هستیم. ما نمی‌توانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم بلکه باید تلاش کنیم از این عقب‌تر نرویم.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *