جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading

فرانسه بر سر دوراهی انتخاب

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:در هر کشوری رویدادهایی شکل می‌گیرد که از آن به عنوان لحظات تاریخی یا پیچ جدید سیاسی یاد می‌کنند. اگر بخواهیم از بزرگترین رویداد سیاسی فرانسه در سال 2017 و یا سه - چهار دهه اخیر در این کشور یاد کنیم بی‌تردید انتخابات مرحله اول ریاست جمهوری فرانسه می‌تواند مهمترین رویداد تاریخی این کشور محسوب شود که رسانه‌های فرانسوی از آن به عنوان زلزله سیاسی یاد کرده‌اند.

رفتن امانوئل ماکرون به دور دوم انتخابات ریاست جمهور فرانسه در حالی روی داده است که تا سه سال پیش کمتر کسی او را به درستی می‌شناخت. حالا او باید همچون سناریوی سال 2002 (بین ژاک شیراک و ژان‌ماری لوپن) در مرحله دوم با خانم مارین لوپن دختر “ژان‌ماری” رقابت کند.

سنت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شکسته شد

حالا با یقین می‌توان گفت که انتخابات دوره اول ریاست جمهوری فرانسه 2017 سنت‌های ثابت و پیشین جامعه سیاسی این کشور را شکسته است زیرا برای اولین بار دو کاندیدایی به دور دوم راه پیدا کرده‌اند که نه از حزب سوسیالیست فرانسه هستند و نه از جمهوریخواهان، دو جناح راست و چپ میانه رویی که در میان ناباوری سیاسی در انتخابات این دوره فرانسه شکست سخت و سنگینی را متحمل شده‌اند و هر دو کاندیدای آنها (فرانسوا فیون و بونوا آمون) از گردونه رقابت‌ها حذف شدند؛ در حالی که از سال 1958 میلادی ریاست جمهوری فرانسه بین این دو جناح در حال جابجایی بوده است. مردم فرانسه روز 17 اردیبهشت برای بار دوم به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا از میان ماکرون و مارین لوپن یکی را به عنوان رییس جمهور فرانسه انتخاب کنند.

از روز اعلام نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، سناریوی سال 2002 بین ژاک شیراک و ژان‌ماری لوپن (پدر مارین لوپن) دوباره به اذهان آمد. در آن سال شیراک و لوپن به مرحله دوم انتخابات راه یافتند و سپس با تشکیل جبهه‌ای به نام جبهه جمهوریت، همه احزاب چپ و راست میانه علیه ژان‌ماری لوپن متحد شدند تا شیراک پیروز و لوپن شکست خورده انتخابات شود. حالا خانم مارین لوپن نیز با همین سناریوی قوی روبه‌رو است. اکنون نیز همه طرف‌های میانه‌رو از راست و چپ در فرانسه اعلام اتحاد کرده‌اند تا مانع از راهیابی خانم لوپن به کاخ الیزه شوند.

شکست سنگین دو حزب سنتی فرانسه

حزب سوسیالیست که اکنون زمام امور را در فرانسه به دست دارد در این انتخابات شکست سنگینی را نیز متحمل شده است زیرا کاندیدای این حزب یعنی آمون فقط موفق شد حدود 6 و نیم درصد از آراء را به خود اختصاص دهد، این در حالی بود که ملانشون به عنوان کاندیدای جناح چپ افراطی که در نظرسنجی‌ها احتمال راهیابی‌اش به دور دوم محتمل نشان داده می‌شد موفق شد بیش از 19 و نیم درصد از آراء را به خود اختصاص دهد. نماینده جناح راست میانه رو از حزب جمهوریخواهان یعنی فرانسوا فیون با کسب بیش از 20 درصد از آراء دیگر شکست خورده دور اول انتخابات بود که نه تنها نماد شکست حزب جمهوری خواه به شمار می‌رود که از نگاه کارشناسان به منزله پایان زندگی سیاسی وی نیز محسوب می‌شود. حالا برخی می‌گویند که اگر او از انتخابات عقب نشینی می‌کرد و شخص دیگری از حزب جانشین او می‌شد شاید این حزب شانس بیشتری برای پیروزی می‌داشت اما حالا حزب جمهوری خواه فرانسه شکستی را متحمل شده است که چه بسا تا سال‌های سال آثار آن را باید تحمل کند. به اعتقاد کارشناسان فرانسوی خط سیاسی سارکوزی – فیون در اداره سیاسی حزب شکست خورده است و زمان آن رسیده است تا در روند ادامه حیات حزب به بازنگری و سازماندهی جدید درون حزبی بپردازند. با این همه جمهوریخواهان فرانسه امیدوارند در انتخابات پارلمانی خسارت‌های انتخابات ریاست جمهوری را جبران کنند.

نمادهای راست و چپ میانه‌رو از ماکرون حمایت می‌کنند

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه اعلام کرده است در دور دوم به ماکرون رای می‌دهد. اما ملانشون موضوع را به 450 هزار تن از هوادارانش سپرده است و از طریق سایتی از آنها خواسته است تا بگویند که به چه کسی در مرحله دوم رای می‌دهند. وی سه گزینه را برای انتخاب گذاشته است، اول دادن ورقه سفید، دوم رای دادن، و سوم رای دادن به نفع ماکرون در حالی که نامی از مارین لوپن در این سایت نظرسنجی وجود ندارد و این یعنی این که آرای طرفدارانش هرگز به سود مارین لوپن نخواهد بود.

رییس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند که رسما از ماکرون حمایت کرده است، معقتد است پیروزی مارین لوپن خطری برای فرانسه به شمار می‌رود. وی پس از آن که اعلام کرد که آرای کسب شده توسط مارین لوپن در مرحله اول را نباید دست کم گرفت و تضمینی برای پیروزی ماکرون در مرحله دوم از هم اکنون وجود ندارد تاکید دارد که نباید فراموش کنیم این مارین لوپن است که به مرحله دوم صعود کرده است. پس از وی آمانوئل ماکرون نیز در اظهاراتی مشابه اعلام کرد که پیروزی‌اش بر خانم مارین لوپن، کاندیدای جبهه ملی راست گرای افراطی فرانسه تضمین شده نیست با آن که جبهه بندی‌ها و نظرسنجی‌های جدید از پیروزی ماکرون حکایت دارد. این در حالی است که مارین لوپن همه جناح‌های ملی‌گرا از چپ و راست را به سوی خود فراخوانده است تا پیروزی خویش را قطعی کند. وی برنامه حساب شده‌ای را برای پیروزی در مرحله دوم اتخاذ کرده است و شانس خود را برای پیروزی بالا می‌داند. او تلاش دارد آرای فرانسوا فیون و ملانشون در مرحله اول را به سوی خود جذب کند.

شعارهای ماکرون و مارین لوپن

شعارهای مرحله اول در مرحله دوم جای خود را به شعارهای انتخاباتی جدید برای مارین لوپن و ماکرون داده است. مارین لوپن که شعار “بازنگری در سازماندهی فرانسه” را در مرحله اول انتخاب کرده بود در مرحله دوم از شعار “انتخاب فرانسه” استفاده می‌کند اما آمانوئل ماکرون در مرحله دوم از شعار “همه ما فرانسه” استفاده می‌کند تا بتواند از این رهگذر بیشترین جذب آرای مردم را در در دور دوم به خود اختصاص دهد.

مارین لوپن و ماکرون مبارزه را جدی گرفته‌اند

امانوئل ماکرون تلاش دارد که بگوید گول نظرسنجی‌های جدید را نمی‌خورد و قصد دارد بی آن که به این نوع نظرسنجی‌ها توجه‌ای کند به نبردی پرقدرت با مارین لوپن روی آورد. این در حالی است که برخی منتقدین ماکرون گفته‌اند که او به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار از مرحله دوم هم عبور کرده و رییس جمهور فرانسه شده است. اما اظهارات ماکرون نشان می‌دهد که انتقادها را به جان خریده است و هرگز خود را پیروز انتخابات مرحله دوم نمی‌داند. وی می‌گوید: ما هنوز پیروزی به دست نیاورده‌ایم و لذا باید همچنان مبارزه کنیم و باید از تجربه‌ها درس بگیریم. وی اظهار داشته است نظرسنجی‌های یکماه یا دو ماه پیش از انتخابات هرگز نشان نمی‌داد که من به مرحله دوم می‌روم اما حالا اینجا هستم.

مارین لوپن با سفرهایش به اقصی نقاط فرانسه نشان داده است که به پیروزی امیدوار است و تلاش دارد رای‌های خاموش را به سوی خود جذب کند، از همین رو تندترین شعارهای فرانسوی را برای جذب شهروندان فرانسوی به کار گرفته است. مارین لوپن می‌گوید: رقیب من (ماکرون) دیدگاهی به دور از واقعیت به فرانسه دارد، او در حقیقت کاندیدای اولیگارشی فرانسه است. مارین لوپن با به کارگیری اصطلاح اولیگارشی می‌خواهد بگوید که ماکرون نماینده گروه کوچک حاکم بر فرانسه است که از درون با فساد داخلی مواجه هستند و نمی‌توانند اهداف ملی فرانسه را تامین کنند.  مارین لوپن همچنان شعارهای جذاب ملی‌گرایی و اقتصادی می‌دهد. وی در یکی از سخنرانی‌های خود با مهاجرت ستیزی می‌گوید: من می‌خواهم که همه شهروندان از چپ و راست را یکجا جمع کنم … ما هفت میلیون بیکار و 9 میلیون فقیر داریم، آن وقت 200 هزار پناهنده خارجی می‌آوریم!

مناظره‌های تلویزیونی سرنوشت ساز هستند

به طور قطع مناظره‌های زنده تلویزیونی بین ماکرون و لوپن می‌تواند تاثیری زیاد در آرای رای دهندگان فرانسوی داشته باشد، از همین رو خانم مارین لوپن خود را برای کارزار اصلی پشت دوربین‌های تلویزیونی فرانسوی آماده کرده است تا با طرح شعارهای داغ و جذاب از جمله جلوگیری از سیل مهاجرت به فرانسه، حل بیکاری و ریشه کنی فقر، اعطای امتیازهای شهروندی به شهروندان فرانسوی با اصلیت فرانسوی و برگزاری رفراندوم ادامه عضویت یا لغو عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا موج جدیدی از هواداری برای خود در این کشور ایجاد کند و سبد جذب آرای خویش را سنگین‌تر کند. مارین لوپن برای انتقال کامل به تبلیغات انتخاباتی از ریاست جبهه ملی فرانسه که از ژانویه 2011 آن را به عهده داشت کناره گیری کرده است تا با فراغ بال برنامه‌های تبلیغاتی‌اش را اداره کند.

راه آمانوئل ماکرون هموارتر است

ظاهر امور این گونه حکم می‌کند که آمانوئل ماکرون 39 ساله راهی آسانتر از مارین لوپن دارد. اگر او موفق شده است تا در مرحله اول گوی سبقت را از رقبای سنتی‌اش از حزب سوسیالیست و حزب جمهوریخواهان برباید پس این بار نیز این شانس را دارد تا همه آرای کاندیداهای شکست خورده از این دو حزب را به سوی خود جلب کند. به همین دلیل است که بسیاری گمانه زنی می‌کنند که ماکرون می‌تواند با بیش از 60 درصد آراء در مرحله دوم به پیروزی برسد. او اگر به الیزه راه یابد پس از ناپلئون بناپارت جوانترین رییس جمهور فرانسه لقب خواهد گرفت. در سال 1848 میلادی ناپلئون با 40 سال و 8 ماه سن به ریاست جمهوری فرانسه رسیده بود. حالا ماکرون می‌تواند امیدوار باشد که رکورد جوانترین رییس جمهوری فرانسه را از آن خود کند.

ماکرون و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا

ماکرون تلاش کرد با ابزاری جدید و کارساز فهم سیاسی جامعه فرانسه که جامعه ای روشنفکر و پویا در اروپا به حساب می‌آید را عوض کند لذا با این شعار پا به عرصه گذارد که نه به چپ وابسته است و نه به راست. او در همان زمان که از این شعار ابزاری سود برد بر استمرار حضور فرانسه در بین اتحادیه اروپا تاکید کرد. این امر نشان می‌دهد اگر مردم فرانسه خواستار سنت شکنی در کشورشان بودند (عدم اقبال به دو حزب سنتی این کشور) در عین حال رویکرد مثبتی به ادامه حضور فرانسه در اتحادیه اروپا دارند، از همین رو به نظر می‌رسد در میان کابوس خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (شعار خانم مارین لوپن) او همچنان بر حضور فرانسه در اتحادیه اروپا در مرحله دوم نیز پافشاری می‌کند تا رای اکثریت طرفدار حضور در اتحادیه را از آن خود کند. این رویکرد ماکرون که با سیاست همراهی با مهاجران نیز همخوانی دارد می‌تواند حدود 20 درصد از آرای فرانسوی‌هایی با اصلیت عربی (مغربی) و آفریقایی را که پس از جنگ جهانی دوم به فرانسه کوچ کرده‌اند نیز به همراه خود داشته باشد؛ این در حالی است که هر چه میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بالا باشد شانس پیروزی ماکرون نیز به شکل اتوماتیک بالاتر می‌رود. این در حالی است که مارین لوپن 7 میلیون و 600 هزار رای را در مرحله اول از آن خود کرده، نتیجه‌ای که به عنوان یک طعم تلخ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تعبیر می‌شود.

نظرسنجی‌ها در فرانسه درست بود

با آن که نمونه نظرسنجی‌ها در انگلیس درخصوص جدایی از اتحادیه اروپا و انتخابات آمریکا بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به خطا رفت و نتوانستند به درستی نتایج همه پرسی و انتخابات را پیش بینی کنند اما نظرسنجی‌ها در فرانسه درخصوص راهیابی ماکرون و مارین لوپن درست از آب در آمده است. براساس همین نظرسنجی‌ها ماکرون پیروز مرحله دوم است اما این فقط پایان ماجرای نظرسنجی‌ها نیست زیرا براساس این نظرسنجی‌ها رویکرد جدیدی در فرانسه شکل خواهد گرفت که موجبات به حاشیه رفتن سوسیالیست‌ها و جمهورخواهان میانه رو را در ادامه روند سیاسی فرانسه به دنبال دارد و این همان معادله‌ای است که به عنوان زلزله سیاسی در فرانسه یاد می‌شود.

مردم فرانسه در برابر انتخاب دو دنیای متفاوت

حالا در مرحله دوم انتخابات دو فردی با هم رقابت می‌کنند که در دو دنیای کاملا متفاوت زندگی می‌کنند. یکی خواستار ادامه حیات فرانسه در قالب اتحادیه اروپا و انسجام داخلی و همزیستی مشترک با فرانسوی‌های مهاجر تبار است و همچنان می‌خواهد دروازه‌های فرانسه را به روی مهاجران در قالب قوانین کشور باز بگذارد و دیگری خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و اعطای اولویت حیات و کار به فرانسوی‌های اصیل و بستن مرزهای کشور به روی پناهجویان است. این دو دیدگاه آن قدر روشن و شفاف است که رای دهنده فرانسوی برای انتخاب مسیر خود هرگز دچار اشتباه نمی‌شود و می‌تواند به راحتی یکی از دو راه را انتخاب کند زیرا این دو راه هیچ وجه تشابهی با هم ندارند.

ماکرون همچنان خواستار ادامه اقتصاد جهانشمولی بر پایه “جهان یک دهکده بزرگ است” می‌باشد؛ سیاستی که حمایت کامل اعضای اتحادیه اروپا و به شکل خاص صدراعظم آلمان آنگلا مرکل را پشت خود دارد اما مارین لوپن این سیاست را سیاستی خطرناک می‌داند که هویت ملی و تاریخ تمدن فرانسه را تهدید می‌کند از همین رو همه سران اتحادیه اروپا یک صدا خواستار شکست بی چون و چرای وی هستند.

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری فرانسه که در تاریخ 17 اردیبهشت برگزار می‌شود روشن می‌کند که مردم فرانسه کدام راه را برگزیده‌اند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *