جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
زرادخانه غیر قابل تحمل
تام زد. کولینا و همکارانش در بخش تحقیقات مجمع کنترل تسلیحات در گزارش خود با عنوان “زرادخانه غیر قابل تحمل” نوشتند: این پروژه ها در حالی مطرح می شود که بودجه دفاعی آمریکا و در عین حال نقش تسلیحات هسته ای در استراتژی دفاعی این کشور رو به کاهش است.
در سال 2011 کنگره قانون کنترل بودجه را تصویب کرد که مستلزم کاهش هایی چشم گیر در بودجه وزارت دفاع طی یک دهه آینده است.
اخیرا یک کمیسیون مستقل فدرال با در نظر داشتن این موضوع، برنامه های مدرنیزه سازی زرادخانه هستهای آمریکا را ” غیرقابل تحمل” و تهدیدی برای ” بهسازی مورد نیاز نیروهای متعارف” خواند.
چالش های جدید امنیت بین الملل خواستار توجه نظامی و دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان است؛ از مداخله روسیه در اوکراین گرفته تا تهدید رو به رشد تروریسم افراطی در عراق و سوریه و ویروس ابولا در آفریقا.
برخی در پاسخ به این موضوع، افزایش بودجه دفاعی را خواستار شده اند. اما با توجه به اینکه تغییری با این حد از اهمیت باید مورد موافقت کنگره قرار گیرد – که چنین دورنمایی بعید به نظر می رسد- عاقلانه است که برای کاهش هزینه های دفاعی دستکم در یک دهه آینده برنامه ریزی شود.
خوشبختانه بخش قابل توجهی از بودجه پنتاگون هست که می توان با خیال راحت آن را کاهش داد: زرادخانه هسته ای آمریکا.
هیچ یک از تهدیدهای مهمی را که آمریکا با آنها روبروست نمی توان با تسلیحات هسته ای و یا تقویت قابلیت های هسته ای به شکلی موثر حل کرد و ابعاد نیروهای هسته ای آمریکا بسیار بزرگتر از حد لازم برای بازداشتن حمله هسته ای علیه آمریکا یا متحدانش است.
پنتاگون در سال 2013 اعلام کرد که می تواند نیروهای هسته ای راهبردی خود را تا یک سوم زیر سطوح تعیین شده در معاهده استارت جدید کاهش دهد. ذخایر هسته ای آمریکا از سال 1967 که در اوج خود قرار داشت، تا کنون 80 درصد کاهش یافته است اما همچنان با داشتن 4800 کلاهک نیرویی قابل توجه است.
هزینه بسیار بالا و رو به افزایش تسلیحات هسته ای به همراه بودجه و ذخایر رو به کاهش، باید شاخه اجرایی یعنی کنگره و افکار عمومی آمریکا را وادار سازد تا درباره برنامه های کنونی بازسازی نیروهای هسته ای آمریکا در سال های پیش رو تجدید نظر کنند.
اکنون و پیش از قطعی شدن تصمیمات مهم کاهش بودجه زمان آن است که این طرح ها مورد ارزیابی دوباره قرار گیرند. برنامه های اکتساب و خرید تازه در حال آغاز است و می توان آنها را کاهش داد. دولت اوباما در حال انجام یک بازنگری در برنامه های بلند مدت مدرنیزهسازی تسلیحات هسته ای توسط چند کارگزاری با در نظر داشتن یافتن مخارج ضروری است.
فهرست کنونی خریدهای هسته ای فهرستی طولانی است. نیروی دریایی می خواهد 12 زیردریایی جدید مجهز به موشک بالستیک خریداری کند که هزینه کلی تولید آن حدود 100 میلیارد دلار است.
نیروی هوایی آمریکا به دنبال 100 بمب افکن راهبردی جدید با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای است که حدود 80 میلیارد دلار هزینه دارد و نیز خواستار موشک های بالستیک قاره پیمای زمینی و موشک های کروز هوایی جدید است. اداره امنیت هسته ای ملی وزارت انرژی در حال دنبال کردن برنامه ای 60 میلیارد دلاری برای ارتقای پنج نوع کلاهک هسته ای از جمله بمب گرانشی B61 است.
نیروی دریایی و نیروی هوایی می گویند که بودجه های برنامه ریزی شده برای این سیستم ها هزینه نخواهد شد و به دنبال بودجه های بیشتری هستند. مشخص نیست که این پول از کجا خواهد آمد.
بر اساس این گزارش، راههایی معقول وجود دارد که میتوان صرفه جویی 70 میلیارد دلاری در یک دهه آینده در خصوص هر سه شاخه تسلیحات “سهگانه” و کلاهک هایی که حمل می کنند ترسیم کرد. پنتاگون می تواند سیستم های پرتابی گران قیمت جدید را کاهش دهد یا اجرای آنها را به تاخیر اندازد و رویکردی منظم تر را برای بازسازی کلاهک های هسته ای اتخاذ کند:
- کاهش برنامه های تعویض ناوگان موجود زیر دریایی های مجهز به سلاح هسته ای اوهایو با خرید هشت فروند به جای 12 فروند ( با این کار در 10 سال 16 میلیارد دلار صرفه جویی میشود)
- تاخیر در برنامه های ساخت بمب افکن های جدید دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای (32 میلیارد دلار صرفه جویی)
- حذف موشک های کروز زمینی هوایی (3 میلیارد دلار صرفه جویی)
- کاهش برنامه تمدید طول عمر بمب B61 (4 میلیارد دلار صرفه جویی)
- تعمیر موشک های بالستیک زمینی به جای ساخت یک سیستم کاملا جدید (16 میلیارد دلار صرفه جویی)
آمریکا می تواند این میزان را در حالی صرفه جویی و ذخیره کند که همچنان هر سه شاخه سیستم های پرتابی و تعداد کلاهک های هسته ای را که قصد دارد تحت استارت جدید 2010 مستقر سازد، حفظ کند. کاهش بیشتر ذخایر هسته ای یعنی آنچه اوباما در سال 2013 پیشنهاد کرد، اجازه صرفه جویی بیشتر را می دهد.
0 Comments