جدیدترین مطالب

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

موضع راهبردی روسیه در قطب شمال

۱۳۹۴/۱۱/۰۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: قطب شمال به مکانی برای نمایش قدرت روسیه در برابر غرب تبدیل شده است و در سیاست خارجی روسیه نقش برجسته ای دارد، زیرا این منطقه یک فضای جغرافیایی تقریبا دست نخورده را برای روسیه فراهم می کند که می تواند بازدارندگی راهبردی، قابلیت های نظامی و قابلیت های مطرح برای توسعه انرژی را در آن به نمایش بگذارد.

کارولاین روهلاوف در تحلیلی که در مجله چشم اندازهای جدید در سیاست خارجی – چاپ مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل (CSIS) – منتشر شد، نوشت: اگرچه آمریکا و روسیه در قطب شمال منافع و نگرانی های مشترکی دارند، اما رویکردهای سیاسی شان واگرا و دارای پتانسیل منجر شدن به سوءتفاهمات راهبردی است.

آمریکا بدون درک اهمیت تاریخی و راهبردی قطب شمال برای منافع ملی روسیه و درک واگرایی سیاست های آمریکا و روسیه در قطب نمی تواند رفتار روسیه در این منطقه را به شکل موثری تفسیر کند و به آن پاسخ دهد و در عین حال به تقویت همکاری در مسایل مشترک در قطب ادامه دهد.

قطب شمال در چارچوب امنیتی هر یک از این دو کشور جایگاه متفاوتی دارد. برای آمریکا این امر بدیهی است که قطب همچنان منطقه ای برای همکاری های بین المللی است و در سیاست آمریکا به غیر از مسایل محیط زیستی و آب و هوایی و پژوهش های علمی نقش برجسته ای ندارد.

در نتیجه سیاست خارجی آمریکا حول این مفهوم شکل گرفته که قطب شمال در تنش های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک یک استثناء است. اما برعکس برای روسیه قطب در حال تبدیل شدن هر چه بیشتر به یک اولویت سیاسی بزرگ با ابعاد امنیتی مهم است.

این تعجب آور نیست، زیرا روسیه بزرگ ترین دولت همجوار با قطب شمال است، به طوری که 20 درصد تولید ناخالص داخلی، 22 درصد صادرات و نیروی هسته ای راهبردی این کشور در این منطقه مستقر است. در نتیجه سیاست روسیه بر امنیت و توسعه منابع انرژی در قطب تاکید دارد.

رفتار راهبردی روسیه در قطب دچار دوگانگی میان مدرنیزه سازی نظامی و تلاش برای حفظ همکاری چندجانبه است که این خود یک فضای چندگانه بی ثبات را ایجاد می کند. از یک سو بسیاری از مقامات روسی تمایل شان را برای حفظ قطب به عنوان یک منطقه مسالمت آمیز بیان و تاکید می کنند که “قطب منطقه گفت و گوست؛ نه محلی برای کسب امتیازات سیاسی.”

روسیه همچنین به روابط مشترک با دیگر کشورهای حاشیه قطب شمال از طریق پروژه هایی که به تغییرات زیست محیطی در قطب می پردازند ادامه داده است؛ از جمله نیروی ضربت شورای قطب شمال برای اقدام در خصوص کربن سیاه و متان و توافق اخیر میان پنج کشور حوزه  قطب شمال برای پیشگیری از ماهیگیری تجاری بی قاعده در اقیانوس منجمد شمالی.

با این حال اقدامات نظامی روسیه در قطب و تمرکز بر سیاست در این منطقه پیامی خصمانه را ارسال می کند. از آغاز سال 2015 روسیه دو مانور نظامی بزرگ و از قبل اعلام نشده را در قطب شمال برگزار کرد که نمایش قدرت این کشور در پاسخ به افزایش حضور ناتو در اروپا بود. به علاوه روسیه در حال تقویت و مدرنیزه سازی ظرفیت های هسته ای راهبردی خود در قطب شمال در حالی است که پوتین به جهان یادآوری می کند “روسیه یکی از قدرت های هسته ای پیشرو است … و همواره باید برای دفع هر گونه تهاجم علیه روسیه آماده باشد.”

امکان تنش سیاسی واقعی میان غرب و روسیه در قطب وجود دارد، به طوری این تنش که با تنش های موجود بر سر اوکراین در هم آمیخته است.

روسیه قطب شمال را دنباله راهبردی نمایش قدرت خود می داند. این رویکرد در تضاد با رویکرد آمریکاست که قطب را یک جهان برفی می بیند که از تنش ها و مشاجرات ژئوپلیتیک به دور است. مناقشه ادامه دار در اوکراین نشان دهنده اختلاف اساسی در درک غرب و روسیه در خصوص معماری امنیتی در دو سوی اقیانوس اطلس در دوران پس از جنگ سرد است که قطب، بخشی کوچک، اما مهم در این ساختار است. در نتیجه الحاق کریمه به روسیه و اقدامات متزلزل کننده  روسیه در شرق اوکراین، ناتو نیروهایش را در شرق اروپا و در منطقه بالتیک شمالی تقویت کرده است. روسیه در هر حال این اقدام را تجاوز به مرزهایش در نظر می گیرد و با بسیج و مدرنیزه کردن سریع نیروهایش در منطقه قطب به آن پاسخ داد. بخشی از دلیل این کار، ایمن سازی مرز شمالی این کشور در برابر هرگونه تجاوز بیشتر ناتو و نیز نمایش قدرت نظامی اش برای غرب بود.

در حالی که نادیده گرفتن تلاش های روسیه برای بسیج نیروهایش در قطب، به ویژه مانورهای نظامی بزرگ و لفاظی های هسته ای، ساده لوحانه است، اما آمریکا باید متوجه باشد که روسیه منافع مشروعی در توسعه این منطقه دارد.

آمریکا و روسیه در راستای پیشگیری از تشدید تنش ها یا وقوع بحران در قطب شمال که می تواند از سوءتفاهمات یا یک حادثه در ارتباط با یک مانور نظامی یا گشت زنی هوایی راهبردی ناشی شود، باید ابتدا واگرایی در رویکردهای سیاسی شان را بپذیرند و سپس منافع مشترکی بیابند که می تواند همکاری میان دو طرف را تقویت کند.

با توجه به اینکه بیشتر نمایش قدرت روسیه در حال حاضر بخشی از یک بن بست ژئوپلیتیک گسترده تر است، آمریکا باید با تشکیل دوباره یک گروه محوری از کارشناسان و مقامات که می توانند درک آمریکا را از منافع و رفتار راهبردی روسیه با تمرکز ویژه بر قطب تقویت کنند، این کار را آغاز کند.

همان طور که بحران اوکراین نشان داد، این خطر وجود داردکه تنش ها نه تنها از رفتار روسیه، بلکه از ناتوانی غرب در درک چگونگی تفسیر اهداف سیاست خارجی غرب توسط روسیه ناشی شود. بنابراین آمریکا باید خطوط قرمز خود را در خصوص رفتار غیر قابل پذیرش در قطب به وضوح بیان کند.

در نهایت دولت های حوزه قطب شمال (دانمارک، آمریکا، کانادا، نروژ و روسیه) باید راه های جدید ارتباط و هماهنگی چندجانبه را پیدا کنند؛ به ویژه با توجه به اینکه مسایل امنیتی در چارچوب مسایل مورد بررسی شورای قطب شمال قرار ندارد.

همان طور که اخیرا در گزارش مرکز مظالعات راهبردی و بین الملل (CSIS) توصیه شد، این راه ها شامل ایجاد یک سازمان برای همکاری تقویت شده در قطب شمال است که به سه موضوع شامل حفاظت از محیط زیست، توسعه اقتصادی و امنیت می پردازد.

آمریکا همچنین باید تدابیر اعتمادساز در رابطه با روسیه را تقویت کند. آمریکا می تواند اینکار را از جمله با عملیات های مشترک نیروی نظامی و گارد ساحلی از طریق انجمن جدید گارد ساحلی قطب شمال و نیز تقویت بیشتر تلاش های مشترک در خصوص پاسخ به نشت نفت انجام دهد.

اگرچه آمریکا و روسیه در رویکردهای سیاسی شان در قبال قطب شمال واگرایی اساسی دارند، اما این واگرایی نباید به یک بحران تبدیل شود یا مانعی برای همکاری در این منطقه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *