جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
تحلیلی بر تبعات عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، روز 5 شهریور (27 آگوست) با صدور بیانیهای اعلام کرد «الی کوهن» وزیرخارجه این رژیم در سفر به ایتالیا، با «نجلا منقوش»، وزیر امور خارجه لیبی، دیدار و درباره «طیف وسیعی» از موضوعات با او گفتگو کرده است. در پی افشای این دیدار، مخالفان عادیسازی رابطه با رژیم صهیونیستی در چند شهر لیبی دست به تظاهرات زده و ضمن آتش زدن پرچم این رژیم، خانم منقوش را «خائن و جنایتکار» خواندند.
بلافاصله بعد از برگزاری اعتراضات گسترده، نخستوزیر لیبی در تلویزیون حاضر شد و اعلام کرد، « کشورش به صورت کامل مخالف هرگونه عادیسازی [روابط با رژیم صهیونیستی] بوده و طرابلس حامی مسئله فلسطین است».
برخی گزارشها نشان میدهد، نجلا منقوش که بهطور موقت از سمت خود کنار گذاشته شده است، از ترس به خطر افتادن امنیت جان خود، با یک هواپیمای دولتی به ترکیه گریخته است.
درخصوص ابعاد و «پیامدهای» دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی در پایتخت ایتالیا و تحولات اخیری که پیرامون آن اتفاق افتاده است، نکات مهمی وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره میشود:
نکته اول؛ افشای خبر دیدار الی کوهن با وزیر خارجه لیبی که از ماهها قبل برای برگزاری آن برنامهریزی شده و تمام جزئیات آن نیز محرمانه نگه داشته شده بود، از روی سهلانگاری یا تصادف نیست، بلکه یک اقدام کاملاً «هدفمند» از سوی الی کوهن است.
کوهن که قرار است تا پایان سال جاری میلادی پست خود را ترک کند، بهدنبال «دستاوردسازی» برای خود از طریق رسانهای کردن خبر دیدارش با وزیر خارجه لیبی بود که با تبعات دور از انتظاری مواجه شد. این خبر ضربهای سخت به شخص کوهن و فراتر از آن برای به «پروژه عادیسازی» بود. چراکه قرار نبود اخبار مربوط به پیشبرد روند عادیسازی با لیبی علنی شود. لذا افشای این خبر و واکنشهایی که در لیبی نسبت به آن صورت گرفت، عملاً موجب «از بین رفتن» یکی از حلقههای مهم عادیسازی شد.
علاوهبراین، افشای خیر دیدار کوهن با وزیر خارجه لیبی و واکنشهای داخلی در تلآویو نشان میدهد که کوهن تحت تأثیر «تسویه حساب» شخصی و جناحی قرار گرفته و ابعاد مهمی پیدا کرده است، بهگونهایکه حتی سیاستهای کلان و راهبردی رژیم صهیونیستی نیز «وجهالمصالحه» اختلافات و تسویه حسابهای سیاسی قرار میگیرد! این، یک «زنگ خطر» جدی برای رژیم صهیونیستی در بحرانیترین دوران حیات خود است.
نکته دوم؛ برخلاف محاسباتی که ممکن است وجود داشته باشد، در نقطه مقابلِ تلاشهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای برقراری و توسعه مناسبات دیپلماتیک و … این رژیم با کشورهای عربی و اسلامی، سازش با این رژیم همچنان یک امر «مردود» در افکار عمومی و محافل سیاسی کشورهای عربی و اسلامی است. برای مثال، براساس قانون اساسی لیبی، هر کسی که با رژیم صهیونیستی تعامل داشته باشد به سه تا ۹ سال حبس محکوم میشود.
حتی نظرسنجیهایی هم که به صورت مستمر و دورهای در خصوص این مسأله انجام میشود بهوضوح نشاندهنده «مخالفت» بخش بزرگی از افکار عمومی عربی – اسلامی با برقراری هرگونه ارتباط دیپلماتیک و غیردیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است.
خروجی دو نظرسنجی «مؤسسه مطالعات واشنگتن» که اولی در اواسط سال گذشته میلادی و دومی در مارس تا آوریل 2023 درباره میزان رضایت مردم کشورهای عرب نسبت به فرآیند عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی در حوزههای مختلف سیاسی، تجاری، ورزشی و … انجام شد، نشان میدهد بهطور میانگین حدود 75 الی 85 درصد مردم اردن، امارات، کویت، بحرین، عربستان، مصر و لبنان مخالف هرگونه تعامل و عادیسازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. در نظرسنجیهای بعدی این آمار «افزایش» یافته است.
نکته جالب توجه نظرسنجی اینجاست که ۷۶ درصد شرکتکنندگان در آن، با این موضوع نیز که کشورهای عربی حتی در شرایط اضطراری مانند زلزله یا سایر بلایای طبیعی، کمکهای بشردوستانه از رژیم صهیونیستی دریافت کنند، مخالفاند. بنابراین مخالفت با عادیسازی در هر سطحی، مسألهای نیست که بتوان آن را دستکم گرفت و از آن عبور نمود.
نکته پایانی؛ عادیسازی رابطه با رژیم صهیونیستی که با تعابیر دیگری نیز از آن یاد میشود، به مفهوم واقعی کلمه یک «پروژه شکست خورده» است. حتی امضای توافقنامه با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم نتوانسته است مقبولیت و مشروعیتی به آن بدهد.
واقعیت قابل تأمل اینجاست که به موازات تلاش رژیم صهیونیستی برای توسعه دامنه روند عادیسازی، میزان «تنفر و انزجار» افکار عمومی و گروههای مختلف سیاسی در جهان عرب و کشورهای مسلمان نسبت به این مسأله شدت یافته است.
اعتراضات شدید داخلی در لیبی در پی افشای ملاقات محرمانه دو وزیر در ایتالیا که ابعاد جدیدی به خود گرفته و مشروعیت دولت لیبی را زیر سئوال برده است، به خوبی نشان میدهد، سازش با رژیم صهیونیستی، مسأله «بسیار پرهزینهای» است که ممکن است به قیمت سرنگونی دولتهای سازشگر بینجامد.
بهعبارتی، واکنشهای اعتراضآمیز در لیبی تنها یک اعتراض خیابانی نیست، بلکه مشروعیت دولت و حاکمیت در این کشور را هم با چالش مواجه کرده است.
اتفاقاتی که در لیبی شاهد آن هستیم و معترضانی که تنها بهخاطر دیدار کوتاه وزیر خارجهشان با الی کوهن که برخی آن را اتفاقی میدانند، خواستار برکناری دولت وحدت ملی به نخستوزیری «عبدالحمید الدبیبه» هستند، یک هشدار جدی برای دولتهای سازشگر است که تعامل با رژیم صهیونیستی، آنهم در شرایطی که این رژیم در وضعیت «فروپاشی» قرار دارد و «بحرانیترین» دوره حیات سیاسی خود را سپری میکند، نه تنها خدمت به این رژیم و خیانت به ملت فلسطین میباشد، بلکه بیتوجهی به خطوط قرمز افکار عمومیِ عربی و اسلامی است که دشمنی با این رژیم یکی از اولویتهای مهم آنهاست.
علاوه بر این، تعامل با رژیم صهیونیستی ولو در سطح یک دیدار معمولی، مسألهای است که «امنیت ملی» کشورهای مربوطه را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. رخدادهای اخیر لیبی گواه روشنی بر این ادعاست.
0 Comments