جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading
مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد؛

سهم اقتصاد ایران از مصرف انرژی و آلایندگی CO2

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: علیرغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف انرژی پس از یک دوره کاهش نسبی، مجددا افزایش یافته و از رشد 7/8 درصدی در سال 1393 نسبت به سال 1392 برخوردار شده است. از طرفی در سال 2015 رتبه ایران در دو شاخص شدت انرژی و شدت انتشار CO2 به پنجم و هفتم جهان ارتقا یافته و نکته قابل توجه این است که این افزایش در دوره ای اتفاق افتاده که صنایع کشور در رکود به سر می برند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که روند صعودی مصرف انرژی و انتشار آلاینده CO2 منجر به بروز نگرانی هایی در خصوص دستیابی ایران به توسعه پایدار شده است، افزود: علیرغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف انرژی پس از یک دوره کاهش نسبی، مجددا افزایش یافته و از رشد 7/8 درصدی در سال 1393 نسبت به سال 1392 برخوردار شده است. از طرفی در سال 2015 رتبه ایران در دو شاخص شدت انرژی و شدت انتشار CO2 به پنجم و هفتم جهان ارتقا یافته و نکته قابل توجه این است که این افزایش در دوره ای اتفاق افتاده که صنایع کشور در رکود به سر می برند.

باتوجه به اهمیت موضوع، انجام مطالعات جامع در خصوص انرژی بری و آلایندگی بخش ها و برنامه ریزی وسیاستگذاری برای اصلاح روند کنونی ضروری است. متاسفانه یکی از خلاهای اساسی در حوزه انرژی، عدم برخورداری از تحلیل های مبتنی بر زنجیره تولید است. به این معنا که ارقام ترازنامه های انرژی صرفا مصارف مطلق انرژی و انتشار مطلق CO2 را ارائه می دهند و انرژی به کار رفته در نهاده های واسطه ای یک بخش و انتشار CO2 ناشی از تولید آنها نادیده گرفته می شود. از همین روی در این گزارش انرژی بری و انتشار آلاینده بخش های مختلف با استفاده از الگوی داده – ستانده مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این بررسی بدین شرح است:

1- بیشترین شدت انرژی بری مستقیم و غیرمستقیم متعلق به بخش های «برق» ، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» ، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» ، «حمل و نقل» و «ساخت فلزات اساسی» است. بیشترین شدت آلایندگی CO2 نیز به بخش های«برق» ، «سایر معادن»، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» ،«حمل و نقل » و «ساخت فلزات اساسی» اختصاص دارد.

2- بیشترین محتوای انرژی تقاضای نهایی به بخش های «سایر خدمات»، «نفت خام و گاز طبیعی» ، «حمل و نقل»، «ساختمان» و «ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی » و بیشترین محتوای CO2 تقاضای نهایی به بخش های «سایر خدمات»، «حمل و نقل» ، «ساختمان» ، «برق» و «نفت خام و گاز طبیعی» اختصاص دارد.

3- بررسی ارتباط بین انرژی بری و آلایندگی بخش ها نشان می دهد که بجز برخی از موارد استثناء تقریبا ارتباط مستقیمی بین مصرف انرژی هر بخش با انتشار آلاینده آن وجود دارد. با این حال در این زمینه موارد استثنایی هم وجود دارد. به عنوان نمونه در بخش های «سایر معادن» و «برق» سهم انتشار CO2 بیش از مصرف انرژی است. در بخش هایی نظیر «نفت خام و گاز طبیعی» ، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک» نیز سهم انرژی بری بیش از آلایندگی است. به نظر می رسد یکی از دلایل این مسئله نوع سوخت مصرفی است.

4- ارزیابی انرژی بری و آلایندگی بخش های با قدرت تحرک آفرینی بالا در اقتصاد نشان می دهد «حمل و نقل» به عنوان یکی از بخش های کلیدی اقتصاد ایران سهم زیادی در مصرف انرژی و انتشار CO2 دارد. بخش های کلیدی «ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی » و «ساخت فلزات اساسی» نیز در زمره بخش های با انرژی بری بالا محسوب می شوند. لذا هر نوع توسعه و گسترش آنها باید با لحاظ دو مولفه فوق باشد.

5- بخش های «ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها» ، «ساخت محصولات از توتون و تنباکو» ، «ساخت پوشاک، عمل آوری و رنگ کردن خز» ، «دباغی و پرداخت چرم و محصولات چرمی»، «انتشار ، چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده»، «ساخت ماشین آلات دفتری، حسابداری و محاسباتی»، «ساخت رادیو و تلویزیون، دستگاه ها و وسایل ارتباطی» ، «ساخت ابزار پزشکی ، ابزار اپتیکی ، ابراز دقیق و انواع ساعت»، «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» شدت انرژی بری و آلایندگی کمی دارند. در بین این بخش ها تنها بخش «ساخت محصولات غذایی وانواع آشامیدنی ها» از پیوندهای پسین قوی برخوردار است و می تواند گزینه مناسبی برای سیاستگذاری باشد. دو بخش «دباغی و پرداخت چرم و سایر محصولات چرمی» و «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» نیز انرژی بری و آلایندگی کمی دارند، اما به علت مقیاس کم در اقتصاد ، پیوندهای پسین آنها از قدرت تحرک آفرینی بالایی برخوردار نیستند. سایر بخش ها پیوندهای ضعیفی دارند که یا ناشی از ماهیت آنهاست و یا ناشی از سیاست های گذشته و عدم انجام اقداماتی در خصوص توسعه و گسترش آنها.

این گزارش می افزاید: یکی از مهمترین مشکلات تهیه این گزارش، عدم وجود آمار تفصیلی مصرف انرژی و انتشار آلاینده CO2 بخش ها در ترازنامه های انرژی کشور بود.این در حالی است که تراز انرژی بسیاری از کشورها اطلاعات مربوط به بخش های صنعت و حمل و نقل را در سطح زیربخش ها ارائه می کنند و نهادهای بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی و سازمان ملل نیز در راهنمانامه های خود توصیه می کنند که ارائه آمار بخش ها در سطح تفصیلی صورت گیرد. لذا در این گزارش به علت عدم پاسخگویی ترازنامه های انرژی کشور به این نیاز، از آمارهای جانبی نظیر طرح کارگاه های صنعتی بالاتر از ده نفر کارکن و بیشتر استفاده شده که خود دارای نارسایی هایی نظیر عدم پوشش کامل بخش صنعت است. به علاوه به علت وجود برخی تفاوت ها و درتعاریف بخش هایی نظیر صنعت لازم بود که پیش از هر نوع محاسبه سازگاری و هماهنگی های لازم بین این دو صورت گیرد.

باتوجه به مشاهدات فوق پیشنهادهای زیر در خصوص سیاستگذاری مرتبط با مصرف انرژی و انتشار آلاینده ارائه می شود:

1- راهکارهای مرتبط با صرفه جویی انرژی باید بر اساس مصرف انرژی هر بخش در کل زنجیره و نه صرفا مصرف مطلق انرژی باشد. بنابراین برای صنایع سنگین و انرژی بر نظیر «برق» ، «ساخت فلزات اساسی» ، سیاست ها باید در جهت افزایش کارآیی آنها از طریق تولید پاک ، ممیزی انرژی ، بروز نمودن فناوری و توقف فعالیت بخش های با فناوری منسوخ باشد. در خصوص بخش های با محتوای انرژی بالا نظیر «ساختمان»، نیز راهکارها باید بر مصرف انرژی در زنجیره عرضه نظیر زنجیره عرضه سبز و جلوگیری از تقاضای غیرمنطقی انرژی متمرکز باشد. علاوه بر این استفاده از ابزارهایی نظیر یارانه ، مالیات سبز ، وام های بانکی با نرخ بهره پایین ، نیز می تواند در زمینه شکل گیری زنجیره عرضه سبز مفید باشد.

2- با توجه به اهمیت بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران و نقش بالای آن در مصرف انرژی و انتشار آلاینده، ضروری است همان طور که این بخش یکی از اولویت های اصلی لایحه برنامه ششم توسعه عنوان شده ، توجه ویژه ای به توسعه حمل و نقل ریلی شود.

3- در بخش نفت خام و گاز طبیعی با بهره گیری از تکنولوژی مناسب، از سوزانده شدن بخشی از گازهای همراه نفت جلوگیری شود.

4- باتوجه به شدت انرژی بری و آلایندگی بالای ایران و مشخص نبودن سهم هریک از بخش ها در این زمینه ، پیشنهاد می شود شدت انرژی بری و آلایندگی به صورت بخشی اعلام شود.

5- یکی از خلاهای اساسی ترازنامه های انرژی و هیدروکربوری که پژوهش های مرتبط را با ابهامات و چالش های زیادی مواجه ساخته، عدم استفاده از طبقه بندی های بین المللی نظیر ISIC است. علاوه بر این حتی ماهیت بخش های انرژی که در 8 سرفصل کلی در ترازنامه ارائه شده مشخص نیست. به عنووان مثال ماهیت بخش‌هایی نظیر صنعت و یا جایگاه بخش هایی نظیر ساختمان و معدن اساسا مشخص نیست. بنابراین پیشنهاد می شود با استفاده از «راهنمای آمار انرژی آژانس بین المللی انرژی» و «راهنمانامه بین المللی آمار انرژی سازمان ملل» اولا تعاریف مشخص برای هر سرفصل ارائه شود و ثانیا اطلاعات مرتبط با مصارف انرژی و انتشار CO2 در قالب طبقه بندی های بین المللی نظیر ISIC و به صورت تفصیلی ارائه شود.

6- به علت نادیده گرفتن انتشار آلاینده ها در بخش های بالادستی و عدم گزارش آن در جداول فصل مربوطه ترازنامه ، پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی و تعهدات ایران در جامعه بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، بازنگری های لازم در این زمینه صورت گیرد تا اطلاعات دقیق تری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

7- تهیه حساب های ادغام شده محیط زیستی و اقتصادی (SEEA) می تواند به شناسایی و ثبت آثار ناشی از تخریب و آلایندگی محیط زیست کمک اساسی کند.

در پایان گزارش مرکز پژوهش ها آمده است: نتایج این مطالعه و یا مطالعات مشابه می تواند برای سنجش شدت آلایندگی بخش های تولیدی و اتخاذ سیاست های تشویقی و تنبیهی و طراحی مالیات های سبز مفید باشد و زمینه را برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار با لحاظ قیود زیست محیطی فراهم کند.

متن کامل این گزارش را اینجا ببینید.

منبع: مرکز پژوهش های مجلس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *