جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
نقشآفرینی ترکیه میان روسیه و غرب
سیگدم اوستون در تحلیلی که اندیشکده ترکیهای ایدام (مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی) منتشر کرد، نوشت: درست پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، موقعیت ترکیه در منطقه و بسته شدن احتمالی تنگه بسفر و داردانل به یکی از موضوعات اصلی مورد بحث تبدیل شد. بر اساس کنوانسیون 1936 مونترو که قواعد تردد دریایی از طریق دریای سیاه را تعیین کرده است، ترکیه حق دارد از عبور کشتیهای جنگی از این منطقه جلوگیری کند و همین وضعیت به ترکیه قدرت قابل توجهی میدهد.
بر اساس این کنوانسیون، ترکیه باید آزادی عبور و مرور همه کشتیهای غیرنظامی و تجاری را در زمان صلح تضمین کند. با این حال، در زمان جنگ، مواد متعددی وجود دارد که با توجه به موقعیت ترکیه در جنگ، یعنی اینکه آیا کشوری متخاصم است یا خیر و اینکه آیا خود را در معرض تهدید میداند یا خیر، تردد کشتیهای تجاری و نظامی را تنظیم میکند.
در زمان جنگ، ناوهای هواپیمابر، چه متعلق به کشورهای ساحلی باشند و چه نباشند، به هیچ وجه نمیتوانند از تنگه عبور کنند. فقط زیردریاییهای متعلق به کشورهای ساحلی میتوانند از تنگه عبور کنند تا یا برای اولین بار پس از ساخت یا خرید به پایگاه خود در دریای سیاه ملحق شوند یا به منظور تعمیر در اسکلههای خارج از دریای سیاه منتقل شوند.
تعداد کل و حداکثر تناژ کل نیروهای دریایی خارجی که ممکن است در مسیر عبور از تنگه باشند به ترتیب به 9 و 15000 تن محدود میشود. به این ترتیب از آنجایی که کشتیهای جنگی مدرن سنگین هستند، تعداد کشتیهایی که اجازه عبور دارند کاهش مییابد. حداکثر تناژ کل که نیروی دریایی غیر ساحلی ممکن است در دریای سیاه داشته باشد 45000 تن و حداکثر تناژ کل شناورهای جنگی که یک کشور غیر ساحلی ممکن است در دریای سیاه داشته باشد 30000 تن است.
به طور خاص سه ماده (ماده 19، 20 و 21) در مورد کنترل تنگهها در زمان جنگ وجود دارد و در مورد اخیر در مورد اوکراین، ماده 19 پس از آن که وزارت امور خارجه ترکیه تهاجم روسیه به اوکراین را «جنگ» نامید، ماده 19 اجرایی شد. در این کنوانسیون آمده است که کشتیهای جنگی کشورهای متخاصم در صورتی که کشور متخاصم در حال اجرای تعهدات دفاعی جمعی باشد یا بخواهد کشتیهای جنگی به پایگاههای خود بازگرداند، میتوانند از تنگه عبور کنند. در صورتی که ترکیه یکی از طرفین جنگ باشد یا تهدیدی علیه ترکیه وجود داشته باشد، قواعد مواد 20 و 21 اعمال خواهد شد.
ترکیه عضو ناتو است و سیاست مشخصی را در منطقه دنبال میکند. به طور سنتی، سیاست خارجی ترکیه بر اصل عدم حذف روسیه در دریای سیاه و در عین حال حفظ روابط فرا آتلانتیک استوار است. در دهه گذشته روابط امنیتی و دفاعی ترکیه با روسیه، به ویژه پس از خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 از روسیه در سال 2019 و خودداری ترکیه از پیوستن به اتحادیه اروپا و آمریکا در تحریم روسیه، افزایش یافته است.
این تحولات درها را برای دیپلماسی با روسیه باز گذاشته است، اما ادامه روابط اقتصادی و تجاری با وجود تهاجم روسیه به اوکراین از سال 2014، سؤالاتی را درباره اتحاد راهبردی ترکیه با شرکای فرا آتلانتیک ایجاد کرده است.
استدلال شده است که «[ترکیه] با نپیوستن به تحریمهای غرب علیه روسیه به دنبال توزیع ریسک ژئوپلیتیکی بین شرکای تجاری خود در غرب، خاورمیانه و اوراسیا است»، بهویژه در حال حاضر که این کشور با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است. از سوی دیگر، ترکیه آشکارا به حمایت از اوکراین نه تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر نظامی نیز از طریق فروش پهپادهای بایراکتار ادامه میدهد که بنا بر گزارشها «ماهیت جنگ را تغییر داده است». این نشان میدهد که اشتباه است اگر تصور کنیم که تغییر کلی در سیاست خارجی ترکیه رخ داده و روسیه به عنوان یک متحد استراتژیک در نظر گرفته شده است.
ترکیه همچنین به دلیل محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه که منجر به کمبود شدید گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در بازارهای جهانی شده، وارد مناقشه شده است.
این بحران بار دیگر به ما یادآوری کرد که همه ما در دنیایی زندگی میکنیم که در آن امنیت را نمیتوان تنها با شرایط امنیتی محدود و سخت تعریف کرد. بنابراین، نقش ترکیه در منطقه دریای سیاه و اهمیت کنوانسیون مونترو نه تنها به عبور کشتیهای جنگی، زیردریاییها و محدودیتهای تناژ مربوط میشود، بلکه به کشتیهای تجاری در زمان جنگ نیز مربوط میشود.
در مورد اوکراین، توانایی ترکیه برای باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک، همکاری با سازمان ملل متحد بر روی طرح «باز کردن انسداد صادرات غلات اوکراین در بحبوحه جنگ و اجازه دادن به روسیه برای صادرات غلات و کود»، پتانسیل ترکیه را برای کمک به امنیت نه تنها از نظر تعاریف محدود، بلکه تعاریف گستردهتر از جمله امنیت انسانی غیرنظامی نشان میدهد. البته هیچ کس نمیتواند از پایداری این توافقات مطمئن باشد.
با این حال، همه این تحولات در عرصه دیپلماتیک نشان میدهد که هنوز فضایی برای ترکیه وجود دارد که بتواند یک اقدام متعادل کننده انجام دهد و به نقش سنتی خود به عنوان یک بازیگر منطقهای با روابط نزدیکتر با شرکای غربی خود ادامه دهد.
اخیراً روند سیاست خارجی که ترکیه در پیش گرفته، زیر سوال رفته است؛ اما محکومیت تجاوز روسیه، استفاده از کنوانسیون مونترو برای مسدود کردن تردد کشتیهای جنگی و تمایل به ایفای نقش تسهیلکننده در مأموریتهای دیپلماتیک بار دیگر ثابت میکند که ترکیه نه تنها یک قدرت منطقهای است که میتواند از یک توافق مهم بینالمللی، یعنی کنوانسیون مونترو برای شکل دادن به درگیریهای منطقهای استفاده کند، بلکه همچنین یک متحد ناتو است که پتانسیل نقشآفرینی در حوزه امنیت را دارد.
0 Comments