جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
اهمیت آسیای جنوب شرقی برای ابتکار کمربند و جاده
وبسایت شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) در یادداشتی نوشت: رئیسجمهور شی جین پینگ، یک ماه پسازآن که مسیر زمینی ابتکار کمربند و جاده را در قزاقستان راهاندازی کرد، در اکتبر 2013 نیز تصمیم گرفت مسیر دریایی آن را در اندونزی، بزرگترین کشور آسیای جنوب شرقی، معرفی کند.
آسیای جنوب شرقی منطقهای است که «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» در آن با هم تلاقی پیدا میکنند. در آسیای جنوب شرقی که یکی از شش کریدور اقتصادی ابتکار کمربند و جاده است، اقیانوسهای هند و آرام به هم متصل میشوند و تقاطع خطوط دریایی اصلی برای ارتباطات، تجارت و حملونقل انرژی و سایر منابع حیاتی در آن قرار گرفته است.
همانطور که دیوید شامبو، استاد دانشگاه جرج واشنگتن در سال 2020 در کتابی تحت عنوان جایی که قدرتهای بزرگ ملاقات میکنند بیان کرده است، آسیای جنوب شرقی ازنظر استراتژیک برای چین و آمریکا دارای اهمیت است؛ بنابراین، آسیای جنوب شرقی «گلوگاه استراتژیک» چین است و برای برتریجویی این کشور بهعنوان یک قدرت جهانی بسیار مهم است.
ابتکار کمربند و جاده
چین برای کاهش خطرات و به حداکثر رساندن منافع خود در چندین حوزه، به تأمین مالی و ساخت زنجیرهای از بندرها، خطوط لوله، بزرگراهها، راهآهن سریعالسیر، پلهای زمینی، پارکهای صنعتی و مراکز ارتباط دیجیتال در آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق جهان پرداخته کرده است. درحالیکه برخی از این تلاشها مقدم بر راهاندازی ابتکار کمربند و جاده بودند، اما از سال 2013 سرعت بیشتری گرفتهاند. این پروژههای زیرساختی سخت و نرم، شبکهای گسترده را در نقشه ابتکار کمربند و جاده تشکیل میدهند، منافع را به هم پیوند میدهند و وابستگی متقابل میان پکن و سایر پایتختها را تثبیت میکنند. موضوعی که نشان میدهد در این قرن پرحادثه همه راهها به نحوی به پکن منتهی میشوند.
گذشته از جغرافیا، عوامل اساسی دیگری نیز وجود دارد که نشاندهنده اهمیت آسیای جنوب شرقی برای ابتکار کمربند و جاده چین و منافع گسترده آن است. این موارد عبارتاند از؛ ضرورت ایجاد تقاضای خارجی برای شرکتهای چینی و اصلاح ظرفیت مازاد داخلی در برخی از صنایع چینی در پی بحران مالی جهانی 2008-2009، خنثی کردن محاصره منطقهای چین به رهبری آمریکا که نمونه بارز آن سیاست چرخش به آسیا و استراتژی آزاد و باز هند و اقیانوس آرام (FOIP) در دوره اوباما است و همچنین کاهش شکافهای داخلی در حوزه توسعه اجتماعی بین مناطق غربی و شرقی چین، تأمین منابع پایدار و منابع انرژی و مدیریت تنشهای داخلی پس از اصلاحات دهها ساله و ایجاد گشایشهای سیاسی.
هر یک از این ضروریات برای قانون اساسی و آینده سیاسی حزب کمونیست چین (CCP) حیاتی هستند. با متزلزل شدن روابط چین – آمریکا و ناپایدارتر شدن روابط چین با قدرتهای رده دوم (سایر اعضای کواد و سایر شرکای اقیانوس هند- آرام، ازجمله کشورهای اروپایی)، آسیای جنوب شرقی برای چین اهمیت بیشتری پیدا میکند. درحالیکه پکن تمایل فزایندهای بر استفاده از تهدید نظامی و ارعاب سیاسی برای محافظت ازآنچه منافع مطلق خود در دریای چین جنوبی و سایر جبههها نشان میدهد، ابتکار کمربند و جاده و سایر ابزارهای همکاری و ترغیب، بهویژه برای جبران اثرات سوء اقدامات قهری چین و بهینهسازی منافع گستردهتر آن، درحالیکه به دنبال اعتبار و قدرت فزاینده است، از اهمیت بیشتری برخوردار میشوند.
این اقدامات بهظاهر متناقض احتمالاً ادامه خواهند داشت، زیرا پکن در پاسخ به فشارهای فزاینده سیاست واشنگتن نسبت به چین، استراتژی دوگانه خود را که همافزایی بین بازارهای داخلی و بینالمللی را توسعه میدهد، به حداکثر میرساند. در دوران رئیسجمهور بایدن، واشنگتن مصمم است با احیای اتحاد و مشارکت نظامی خود در آسیا و اروپا رهبری جهانی ایالاتمتحده را بازسازی کند، درحالیکه با کشورهای همفکر برای به عقب راندن چین در مورد مسائل امنیتی، فناوری، اتصال زیرساختها، توسعه، زنجیرههای تأمین و حقوق بشر و دیگر موارد همکاری میکند.
درحالیکه رقابت قدرتهای بزرگ در صفحات شطرنج سیاست (به ترتیب حوزههای امنیتی و غیرنظامی) شدت مییابد، بهطوریکه فشارها را افزایش داده و فضای کمی برای مانور و محافظت از بقا برای کشورهای کوچکتر فراهم میکند، چین میتواند از طریق ابتکار کمربند و جاده این کشورها را بیشازپیش به خود وابسته کند.
0 Comments