جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
اسرائیل و فلسطینیها؛ از راهحل دو دولتی تا ۵ حکمرانی نافرجام
کرسی مطالعات راهبردی برک در مرکز مطالعات راهبردی و بینالملل آمریکا تحلیل خود درباره درگیری کنونی اسرائیل و فلسطین را بسط داده و در کتاب الکترونیکی در خصوص تاریخ و وقایع اخیر که به این درگیری منجر شد، ارائه کرده است. کتاب «اسرائیل و فلسطینیها: از راهحل دو دولتی تا ۵ حکمرانی نافرجام میکوشد نیروهای سیاسی، نظامی، مدنی، اقتصادی و مذهبی که اسرائیل و مؤلفههای مهم جنبش فلسطین را دچار اختلاف کرده است، بهتفصیل تحلیل کند.
این تحلیل گرایشهای جمعیت شناختی، ابعاد نظامی نزاع اخیر و اختلافات داخلی میان جناحهای مختلف اسرائیلی و فلسطینی را بهعنوان یک منبع درگیری بررسی میکند و نشان میدهد که اسراییل بسیار بیشتر بر تدابیر امنیتی و توسل بهزور تأکید کرده و ایجاد یک کشور یهودی را به یک راهحل مسالمتآمیز ترجیح داده است؛ درعینحال فلسطینیها نیز کار چندانی برای رسیدن به یک راهحل و صلح پایدار نکردهاند.
نتیجه نهایی، رسیدن به موقعیتی است که در آن در حالحاضر دستکم سه موقعیت معادل حکمرانی نافرجام وجود دارد که دو طرف را در عمل و تا حدودی به پنج دولت تقسیم میکند که هرکدام معرف یک محور مجزای اختلافات و تنش میان اسرائیل و فلسطینیها و درون هر یک از طرفها است. هر محور مرکز اقدامات و تنشهایی است که ممکن است برای مدتی نامحدود در آینده مانع رسیدن به راهحل پایدار در قضیه فلسطین شود.
- حکمرانی اسرائیل و شکستش در تأمین موقعیت برابر برای فلسطینیها و کمکهایی است که میتواند ثبات و مصالحه در خصوص چیزی معادل یک راهحل دو کشوری را به همراه داشته باشد. سیاستهای اسراییل از دموکراسی مؤثر به جایی تنزل یافته است که در حال نزدیک شدن به یک «آشفتهسالاری» است و بیشازپیش بر الحاق فرصت طلبانه، نیروهای امنیتی و توسل بهزور متمرکز است.
- حکمرانی دوم، تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری است که نشان داده تمایلی به مصالحه ندارد و نتوانسته رهبری و حکمرانی موردنیاز مردمش را فراهم کند.
- حکمرانی حماس در غزه است که بر اقداماتی متکی است که واکنش اسرائیل را به دنبال داشته است.
- حکمرانی چهارم، از تلفیق شهروندان فلسطینی ساکن اسرائیل و خارج از کرانه باختری و غزه تشکیلشده است. اگرچه آنها دچار اختلاف هستند و فقط بهعنوان یک بلوک یا هویت سیاسی مؤثر ظاهر میشوند، به این واقعیت واکنش نشان میدهند که با تبعیضی جدی روبرو هستند و بهعنوان یک طبقه مجزا درون دولتی یهودی با جایگاه و حقوقی نامطمئن قرار دارند.
- درنهایت حکمرانی پنجم، نقش نامطمئن مذهب در بیتالمقدس در کنار بیت لحم و برخی اماکن مقدس، مساجد و کنیسهها است. مذهب یک دولت یا یک جنبش سیاسی منسجم نیست، اما بیشازپیش یهودیان اسرائیلی و فلسطینیها را ازنظر مذهبی دچار اختلاف میکند. خشونت و تظاهرات در خصوص حق بر مسجدالاقصی یا حرم شریف، تلاش برای اخراج مسلمانان از بیتالمقدس شرقی و حومه شهر و بحث در خصوص تبدیل بخشی از بیتالمقدس به پایتخت فلسطین – بهویژه در شهر قدیمی- مانعی مهم و دائمی برای هرگونه صلح پایدار بوده است.
نتیجه نهایی، فاجعهای است که در نزاع خشونتبار ماه مه 2021 رخ داد و هرلحظه ممکن است دوباره از سر گرفته شود. ظاهراً هر حکمرانی یا مرکز تنش بین اسراییل و فلسطین با دیگر منابع تنش و خشونت در این منطقه در تعامل و مرتبط است؛ منابعی که از آشوب و فروپاشی در لبنان، جنگ داخلی سوریه، بیثباتی اردن، تنش فرقهای در عراق و ثبات و توسعه نامطمئن مصر را در بر میگیرد و هرکدام ممکن است با اقدامات ایران و ترکیه برای گسترش نقش منطقهای و نیز رقابت میان آمریکا، روسیه و چین برای نفوذ منطقهای ارتباط داشته باشد. اگرچه به نظر میرسد موانع اصلی برای هرگونه راهحل واقعی و مسالمتآمیز پایدار ظاهراً تحت سلطه اسراییل و جناحهای فلسطینی خواهد بود، اما اینجا خاورمیانه است.
بر اساس این تحلیل، کاملاً روشن است که با این حجم از مشکلات نظامی، امنیتی، مدنی و اقتصادی در همه طرفها، شاید حتی تلاشهای ظاهراً موفق برای خاتمه دادن به نزاع کنونی به چیزی بیش از یک وقفه در خشونت منجر نشود. همچنین هیچ توافقی پایدار نخواهد بود، مگر این واقعیت را لحاظ کند که علت شکست راهحل دو دولتی تاکنون این بوده که دو طرف گاهی در خصوص یک مفهوم توافق میکنند، اما هرگز نمیتوانند در خصوص اقدام عملی مؤثر توافق کنند.
موفقیت پایدار فقط از طریق ایجاد و سپس اجرای یک برنامه معتبر حاصل خواهد شد که به تمامی مسائل مهم که باعث اختلاف یهودیان اسرائیلی و فلسطینیها است توجه کند، به رقابت تسلیحاتی نامتقارن میان اسراییل و حماس خاتمه دهد، بر توسعه و پیشرفت انسانی متمرکز باشد و به همه فلسطینیها نوید یک زندگی بهتر و برابری واقعی را بدهد- اگر یک پایتخت رسمی در بیتالمقدس و دورنمای یک دولت مجزا را فراهم نمیکند.
واقعیتهای موجود و زمان بهتنهایی نمیتواند پاسخ برای این مسئله باشد و خوشبینی و نیت خیر تاکنون فقط کار را بدتر کرده است. اجرای کامل یک راهحل کارآمد و ایجاد نوعی ساختار سیاسی اسرائیلی-فلسطینی، الگوهای تعامل اجتماعی و پیشرفت اقتصادی لازم در طرف فلسطینی، اگر اصلاً ممکن باشد، دستکم به پنج و شاید 10 سال زمان نیاز دارد. این کار به میلیاردها دلار کمک سالانه و حمایت و دلگرمی دائمی از بیرون نیاز دارد.
هرگز نباید ناامید بود، اما تاریخ هشدار میدهد که ظاهراً راهحل «هیچ راهی وجود ندارد» برای بحران فعلی محتملترین نتیجه واقعی تراژدی خشن مه 2021 است.
0 Comments