جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

امنیت و کنترل مرزی؛ محور دیدار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با مشاور امنیت ملی عراق

تهران- ایرنا- «سیدمجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور امروز (چهارشنبه) با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و در ارتباط با ارتقای همکاری های دوجانبه و امنیت مرزها گفت وگو کرد.

طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند

منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که طالبان از صبح امروز (چهارشنبه، ۱۲ ثور) جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند از نزد اعضای این گروه و کارمندان ادارات دولتی را از سر گرفته‌اند. به‌گفته‌ی منابع، طالبان در ولسوالی‌های رخه، حصه اول و شتل برای جمع‌آوری موبایل ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند.

Loading

امنیت انرژی در عصر جنگ‌افزارهای هیبریدی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شورای آتلانتیک در تاریخ دوم ژوئیه 2020 کارگاهی را برای کمک به تعریف چشم‌انداز پژوهشی که هیئت علم و فناوری ناتو برای تحلیل اثر جنگ‌افزارهای هیبریدی بر امنیت انرژی در کشورهای عضو این پیمان نظامی در دست اجرا دارد، برگزار کرد.

آرنولد دوپوی در گزارشی که اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: ناتو به‌عنوان بازیگری در عرصه امنیت بین‌الملل نقش حیاتی در پیوند میان امنیت انرژی و جنگ‌افزارهای هیبریدی ایفا می‌کند. به همین خاطر است که هیئت علم و فناوری ناتو بر این پژوهش با عنوان «امنیت انرژی در عصر جنگ‌افزارهای هیبریدی» تأکید کرده است.

جنگ‌افزارهای هیبریدی به‌عنوان «حوزه خاکستری» جنگ‌افزارها تعریف می‌شوند، به‌طوری‌که اغلب در آستانه کمتر از درگیری مسلحانه طبقه‌بندی می‌شوند. این جنگ‌افزارها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به‌ویژه از طریق حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، شامل انرژی یا شیوه‌های اطلاع‌رسانی هدفمند و گمراه‌کننده، اعتماد عمومی به جامعه مدنی و نهادهای دموکراتیک را فرسوده سازند.

از این منظر، این جنگ‌افزارها تهدید بالقوه برای حاکمیت ملی محسوب می‌شوند، زیرابه کشورها، سازمان‌های تروریستی و بازیگران تبهکار امکان می‌دهد با هزینه‌ای نسبتاً پایین و حفظ سطحی از گمنامی، نفوذ گسترده‌ای بر سیاست یا امور داخلی دیگر کشورها داشته باشند.

یکی از فعال‌ترین استفاده‌کنندگان جنگ‌افزارهای هیبریدی روسیه است که از آن به‌صورت مؤثر در سال 2014 برای انضمام کریمه به خود استفاده کرده و امروز هم برای تحقق نتایج مطلوب سیاسی برای این کشور از این جنگ‌افزارها بهره می‌گیرد.

با توجه به آنچه گفته شد، جنگ‌افزارهای هیبریدی چالشی برای بخش انرژی هستند و می‌توانند اثربخشی نظامی این پیمان را در زمان صلح و همچنین درگیری یا بحران مختل سازند. این امر به‌ویژه درجایی اهمیت می‌یابد که توان پیمان منوط به اعضایش است تا بتواند به‌عنوان بستری برای ایجاد وجهه‌ای مشترک به کار گرفته شود.

آثار گسترده‌تر اقتصادی و امنیتی جنگ‌افزارهای هیبریدی زمانی مشهود است که در بخش انرژی به کار گرفته شود. نمونه قابل‌توجه آن، دسامبر 2015 و حمله سایبری بلک انرژی به نیروگاه برق غرب اوکراین بود که موجب شد این نیروگاه خاموش شود و تقریباً ربع میلیون نفر از ساکنان این منطقه شش ساعت برق نداشته باشند.

درواقع، ازآنجاکه انرژی عنصر کلیدی در تضمین کارکرد یک جامعه پیشرفته برخوردار از فناوری است، امنیت انرژی حیاتی محسوب می‌شود. ازاین‌جهت، امنیت انرژی موضوع موردتوجه ناتو است، به‌ویژه که دولت‌های عضو در حال تجربه گذار از سوخت‌ فسیلی به‌سوی منابع انرژی تجدید پذیر هستند.

هیئت علم و فناوری ناتو به بررسی تهدید هیبریدی انرژی و آثار آن بر آمادگی نظامی ناتو، تاب‌آوری زیرساخت‌های اعضا و نهایتاً انسجام این پیمان نظامی می‌پردازد. یکی از جنبه‌های کلیدی این تلاش، ارائه چشم‌اندازی از وضعیت امنیت انرژی در سراسر این پیمان است. گروه‌های پژوهشی این هیئت به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها در برابر جنگ‌افزارهای هیبریدی، همچون اثربخشی عملیاتی نظامی، شبکه‌های ارتباطی، اقتصادهای بازارمبنا و اعتماد عمومی به نهادهای حاکمیتی می‌پردازند.

تحولات سریع در جنگ‌افزارهای سایبری و هم‌زمانی عملیات شبکه‌ای موجب تحول جنگ‌افزارهای هیبریدی شده و به پنهان ماندن نسبی آمران این حملات کمک می‌کند. تداوم اتکا به سوخت‌های فسیلی که بیشتر آن از خارج از مرزهای اروپا وارد می‌شود، منتهی به آسیب‌پذیری شده است، به‌طوری‌که صادرکنندگان عمده ممکن است از انرژی برای اعمال فشار سیاسی، اقتصادی و نظامی بر دولت‌های وابسته استفاده کنند. اتکای فزاینده به گاز طبیعی به‌عنوان جایگزین محصولات پتروشیمی، تهدید جدیدی است، به‌ویژه که روسیه حدود 40 درصد گاز اروپا را تأمین می‌کند.

دولت‌های عضو ناتو درحالی‌که از اقتصادهای پیشرفته و زیرساخت‌های عموماً پیچیده انرژی برخوردارند، اما در برابر حملات هیبریدی از جانب دشمنی ماهر و مصمم آسیب‌پذیر هستند. درحالی‌که این پیمان نظامی گام‌هایی را برای بررسی تهدید هیبریدی انرژی برداشته‌اند، اما چالش‌های متعدد سیاسی، نظامی و اقتصادی در پیش رو قرار دارد.

هدف هیئت علم و فناوری ناتو ارائه طیفی از راهبردهای تسکینی محتمل و اقدامات متقابل است که ناتو و دولت‌های عضو بتوانند اجرایی سازند. این‌ها شامل رویکردهای مبتنی بر بازار، افزایش تاب‌آوری، همکاری و دفاع گسترده‌تر سایبری در میان اعضای ناتو، آموزش و تمرین و ارتباطات راهبردی باهدف مقابله بانفوذ و تبلیغات سیاسی روسیه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *