جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

Loading

أحدث المقالات

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

Loading

رقابت هسته‌ای هند و پاکستان؛ تهدیدی برای منطقه و جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هند و پاکستان کشوری یکپارچه بودند که در سال 1947 از هند تحت سلطه بریتانیا ایجاد شدند. این جدایی تا حد زیادی از مذهب سرچشمه گرفته است، به‌طوری‌که پاکستان درنهایت به کشوری مسلمان تبدیل شد، اما بیشتر مردم هند همچنان هندو باقی ماندند.

وب‌سایت موسسه روابط بین‌الملل کلینگندال هلند در یادداشتی نوشت: طبق قانون 1947 استقلال هند، کشمیر با اکثریت مسلمان در الحاق به هند یا پاکستان آزاد بود؛ اما هری سینگ، حاکم محلی، با اعطای این حق انتخاب به مردم مخالفت کرد و این منطقه را در یک برزخ سیاسی با مرزهای مناقشه آمیز انداخت.

از آن زمان، هند و پاکستان عمدتاً بر سر بخش مورد مناقشه کشمیر به جنگ‌های بسیاری مبادرت کرده‌اند. اوایل 2019، حمله‌ای تروریستی در منطقه کشمیر تحت اشغال هند، موجب بروز شدیدترین درگیری نظامی طی 10 سال اخیر شد. سپس در اوت 2019، هند به‌طور غیرمنتظره‌ای خودمختاری هفت‌ساله در بخش هندی کشمیر را لغو کرد که موجب تشدید تنش‌ها شد. این امر نشان می‌دهد که تاریخ سیاسی هند و پاکستان یک بازی با حاصل جمع صفر و توام با رقابت و رویارویی فزاینده‌ای است که در نهایت به مسابقه تسلیحات هسته‌ای بین این دو کشور منجر شده است.

تاریخچه رقابت هسته‌ای هند – پاکستان معروف و روشن است. برنامه هسته‌ای هند در سال 1964 آغاز شد و جاه‌طلبی‌های چین برای تبدیل‌شدن به قدرتی بزرگ نیز بر آن دامن زده است. در مقابل، رهبران پاکستان به برنامه هسته‌ای هند و تلاش این کشور برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای، واکنش نشان داده و آن را تهدیدی جدی برای امنیت پاکستان و ثبات این منطقه قلمداد کردند.

این عدم توازن بین دو کشور باعث شد که پاکستان به‌ناچار امنیت خود را بر توانمندی هسته‌ای استوار سازد و به برنامه تسلیحات هسته‌ای خاص خود مبادرت کند.

سرانجام، هنگامی‌که هند و پاکستان آزمایش‌های هسته‌ای خود را در می‌1998 انجام دادند، منطقه جنوب آسیا توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. در طول دو دهه اخیر، توسعه تسلیحات هسته‌ای هند و پاکستان با الگویی از دشمنی و وابستگی متقابل امنیتی همراه بوده است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف در گردابی از کنش- واکنش تسلیحات هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالستیک گرفتار شده‌اند.

هند و پاکستان جزو معدود کشورهایی هستند که پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) را تصویب و امضاء نکرده و آن را تبعیض‌آمیز می‌دانند. ازاین‌رو، هر دو کشور، طرف مقابل را تهدید امنیتی مهم تلقی می‌کنند. این دیدگاه امنیتی متقابل، به یک رقابت تسلیحاتی تبدیل شده است که در ابتدا ماهیت متعارف داشته، اما به‌سرعت، ویژگی هسته‌ای به خود گرفته است.

واضح است که اگر یک آتش درگیری هسته‌ای در این منطقه رخ دهد، پیامدهای ویرانگری خواهد داشت. همچنین، روشن است که بهترین راه جلوگیری از به‌کارگیری سلاح هسته‌ای، نابودی این تسلیحات است؛ اما نابودی این سلاح‌ها مستلزم آن است که هر دو طرف در مورد مواضع خود در موضوع دشوار کشمیر، بازنگری اساسی انجام دهند. درواقع، رویکرد فعلی برابری هسته‌ای که انتظار می‌رفت موجب «صلح از طریق بازدارندگی» شود، صرفاً باعث افزایش سطح خطر شده است.

اگرچه هر دو کشور هند و پاکستان از خطرات تقابل هسته‌ای به‌خوبی آگاه هستند، اما ریسک درگیری ناشی از اشتباه محاسباتی یا تصادفی را نمی‌توان نادیده گرفت. درحالی‌که توانمندی هسته‌ای هر دو طرف درحال‌توسعه است، دیپلماسی اما با رکود همراه است. در حال حاضر، دستیابی به یک‌راه حل صلح‌آمیز در منازعه کشمیر، ضرورتی حیاتی است.

با توجه به این واقعیت‌ها، راه پیش روی هند و پاکستان این است که چالش امنیتی خود را اصلاح کنند؛ روشی برای محدودیت هسته‌ای تدارک بینند؛ در موردتوافق کنترل تسلیحات و خلع سلاح هسته‌ای به مذاکره بپردازند و در جهت حل مسائل مهم نظیر کشمیر که باعث تنش در روابط متقابل شده است، همکاری نمایند.

با توجه به آمادگی چین برای تسهیل این مذاکرات، احتمالاً بازهم فرصتی برای ازسرگیری تلاش‌ها برای گفتگوهای دوجانبه راهبردی پیش خواهد آمد. پاکستان می‌خواهد از روابط فزاینده خود با چین به‌عنوان اهرمی برای کشاندن هند به میز مذاکره استفاده کند. اکنون چین از موقعیت میانجی بین هند و پاکستان در مسائل هسته‌ای برخوردار است؛ اما مسئله کشمیر بازهم لاینحل باقی خواهد ماند.

کشمیر معمولاً در دستور کار جهانی قرار نگرفته است. این مناقشه به منطقه‌ای دورافتاده در هیمالیا محصورشده و ارتباط آن با یک جنگ احتمالی بین هند و پاکستان برای همگان روشن نیست. مخصوصاً، هند تلاش کرده است تا با یک راهبرد دیپلماتیک، موضوع کشمیر را از دستور کار جهانی دور نگه دارد و تلاش پاکستان برای بین‌المللی سازی این مسئله غالباً شکست خورده است.

بااین‌حال، با توجه به اینکه هر نوع درگیری بین هند و پاکستان احتمالاً جنبه هسته‌ای به خود خواهد گرفت، باید جامعه بین‌المللی را به تسهیل گفتگوهای دوجانبه بین این دو کشور فرا خواند. ازاین‌رو، انتظار می‌رود که جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد جایگزینی نظم هسته‌ای امروزی اقدام کند. روابط هند و پاکستان تنها هنگامی بر بن‌بست جاری غلبه خواهد کرد که مسائل امنیتی غیرسنتی بر مسائل نظامی ارجحیت داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *