جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

Loading

أحدث المقالات

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

Loading

اصول بازدارندگی هسته‌ای روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست هسته‌ای روسیه همواره محرمانه بوده است. فرمان جدید ریاست جمهوری که اخیراً منتشرشده بخش‌هایی از بازدارندگی هسته‌ای این کشور را روشن ساخت، اما فضا زیادی برای گمانه‌زنی به‌جای گذاشته است.

گوستاو گرسل در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر ساخت، نوشت: اخیراً کرملین با انتشار فرمان ریاست جمهوری، اصول بازدارندگی هسته‌ای این کشور را تعیین کرده است. فرمان شش‌صفحه‌ای توضیحات مختصری در خصوص وضعیت بازدارندگی هسته‌ای همچون اهداف، حد آستانه (نقطه‌ای در درگیری که از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد شد) و مقام فرماندهی (شامل مقامات تصمیم‌گیرنده برای انجام حمله هسته‌ای) ارائه می‌کند.

انتشار فرمان یادشده تعجب بسیاری را برانگیخته است. درگذشته فرمان مربوط به بازدارندگی هسته‌ای طبقه‌بندی و محرمانه بوده و تنها بیانیه عمومی در خصوص بازدارندگی جمله کلیشه‌ای بود که در دکترین نظامی روسیه و دیگر اسناد بیان می‌شد دال بر اینکه روسیه تنها در صورتی به سلاح هسته‌ای متوسل می‌شود که با سلاح هسته‌ای به این کشور حمله شود یا حمله‌ای که بقای این کشور را تهدید کند.

چنین جمله‌بندی کلی فضای زیادی برای گمانه‌زنی به‌جای می‌گذاشت. برخی از ناظرین، انتشار اطلاعات از سر بی‌میلی توسط روسیه در حوزه موضوعات هسته‌ای را به‌صورت دقیق‌ترین، محافظه‌کارترین و دفاعی‌ترین رویکرد ارتباطی تفسیر کرده‌اند به‌طوری‌که به رد این باور انجامید که روسیه موضع پاسخگویی هسته‌ای را در نظر خواهد گرفت. اینک به‌واسطه انتشار سند جدید می‌دانیم که موضع مسکو پاسخگویی هسته‌ای است.

دیگر ناظران بر این نظر بودند که تمرکز تفکر نظامی روسیه بر حمله و حمله پیشگیرانه است و نتیجه گرفتند که روسیه دکترین تشدید برای کاهش تنش را در دستور کار داشته است. بر اساس این نظر، روسیه به ضربه اول پیشگیرانه با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی متوسل خواهد شد و زمانی که ارتش این کشور به اهداف عملیاتی‌اش دست ‌یابد، به جنگ بر اساس شرایط مسکو پایان خواهد داد.

درحالی‌که وجود چنین دکترین تشدید برای کاهش تنش و دیگر جزئیات در خصوص استفاده بالقوه روسیه از تسلیحات هسته‌ای محل بحث‌وجدل بود، جمله پایانی ماده 4 دکترین به این سؤال پاسخ می‌دهد. ماده چهار بیان می‌دارد زمانی که جنگ آغاز می‌شود سیاست بازدارندگی هسته‌ای به دنبال جلوگیری از تشدید بیشتر یا به دنبال جلوگیری از خاتمه جنگ به ضرر مسکو است.

کنترل تشدید درگیری به این معنا است که تهدیدها، نمایش ظرفیت‌های حمله و وارد ساختن خسارت محاسبه‌شده به دشمن (بدون لزوم استفاده از تسلیحات هسته‌ای)، جنگ را مهار و محدود ساخته و به نفع مسکو پایان یابد.

البته کنترل تشدید درگیری منعطف برای ناتو چالش‌انگیز است، چراکه نتیجه نهایی ممکن است همچنان ضربه هسته‌ای محدود و پیشگیرانه باشد. باید تأکید شود که روسیه و غرب سنت‌ها و برداشت‌های کاملاً متفاوتی در خصوص عملیات نظامی دفاعی دارند. البته به این دلیل چیزی در فرمان ریاست جمهوری روسیه مانع از انجام دکترین تشدید برای کاهش تنش از سوی مسکو نمی‌شود.

پس‌زمینه عملی محاسبات روسیه در خصوص کنترل تشدید درگیری برای بازداشتن قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا از ورود به جنگ‌هایی است که در همسایگی بلافصلش، به‌ویژه در اکراین رخ داده است. تقابل رودررو با ناتو نگرانی اصلی روسیه نیست، اما می‌تواند به بحران دیگری تبدیل شود. در چنین تقابلی، سلاح هسته‌ای و قدرت پیشگیرانه آن نقش عمده‌ای ایفا خواهد کرد.

اما همان‌طوری که این قبیل سناریو به‌دشواری رخ خواهد داد، ماده 18 فرمان ریاست جمهوری بیان می‌دارد که پوتین تنها تصمیم‌گیرنده درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای است. تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای بستگی به برداشت وی از وضعیت دارد. فرمان ریاست جمهوری روسیه تمایزی بین تسلیحات هسته‌ای راهبردی و غیرراهبردی قائل نیست و اشاره ندارد که نیروهای مسلح این کشور به به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای برای اجرای وظایف عملیاتی یا تاکتیکی متکی هستند. در این راستا تمامی سلاح هسته‌ای صرف‌نظر از برد و بازدهی آن‌ها راهبردی هستند، چراکه ابزار سیاسی برای نفوذ بر روند تصمیم‌گیری سیاسی به شمار می‌روند.

ماده 19 فرمان ریاست جمهوری روسیه درباره شرایطی بحث می‌کند که تحت آن شرایط تسلیحات هسته‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این ماده آشکارا به وضعیت پاسخگویی هسته‌ای اشاره دارد. این امر پیامی برای آمریکا است که موشک‌های قاره‌پیمای متعارف یا با بازده کم به‌عنوان حمله تمام‌عیار قلمداد می‌شود و ازاین‌رو واشنگتن نباید در اندیشه استقرار و به‌کارگیری این قبیل تسلیحات در حملات محدود یا تاکتیکی نزدیک مرزهای روسیه باشد.

بند 19 فرمان ریاست جمهوری روسیه بیان می‌دارد که مسکو از تسلیحات هسته‌ای در پاسخ به حملات متعارف استفاده خواهد کرد که مانع از نیروهای هسته‌ای یا ساختار فرماندهی آن‌ها می‌شود. این بند با مرور وضعیت هسته‌ای سال 2018 آمریکا برابری می‌کند. البته بند یادشده تمایزی بین نیروهای راهبردی و غیر راهبردی قائل نیست.

گسترش سکوهای دوگانه که در ادوار اخیر در اختیار تمامی نیروهای مسلح روسیه قرارگرفته است انتقام هسته‌ای از هرگونه حمله متعارف به خاک روسیه را هموار می‌سازد.

فرمان ریاست جمهوری روسیه اطلاعات مبسوطی درباره ساختار نیرو، سامانه‌های تسلیحاتی (حال و آینده)، نوسازی نیروها یا دیگر قدرت‌های هسته‌ای ارائه نمی‌کند. اطلاعات بیشتری در دکترین نظامی روسیه وجود ندارد. ماده 15 فرمان ریاست جمهوری بیان می‌دارد که بازدارندگی هسته‌ای باید با شرایط جدید سازگار باشد و دشمن قادر به اطلاع از زمان، مقیاس و شیوه استفاده از تسلیحات هسته‌ای نباشد. این ماده همچنین بیان می‌دارد که روسیه قصد دارد نیروی حداقلی لازم برای دست‌یابی به اهدافش را حفظ کند. ماده 10 اشعار می‌دارد که نیروهای روسیه در صورت مواجهه با حمله، قصد وارد ساختن خسارت غیرقابل‌تحمل به دشمن را دارند.

سیاست ترامپ برای کاهش یک‌طرفه حضور ارتش آمریکا در اروپا، به‌ویژه در آلمان، مناسبات دو سوی آتلانتیک را به پایین‌ترین سطح خود کشانده است. در آینده قابل پیش‌بینی فرانسه نه قادر است و نه مایل است جایگزین آمریکا برای ایفای نقش متوازن‌کننده در اروپا در برابر توان هسته‌ای روسیه شود. در حال حاضر اروپایی‌ها امیدوارند که انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020، آن‌ها را از شر ترامپ نجات دهد. البته در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات یادشده، اروپایی‌‌ها طرح جایگزین ندارند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *