جدیدترین مطالب

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

Loading

«یک کشور، دو نظام»؛ راهبرد پکن در قبال تایوان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: حدود 30 سال است که چین به‌طور منظم تنها مبنای حفظ صلح و ثبات در جزیره تایوان را به رسمیت شناختن «اجماع 1992» توسط تایوان اعلام کرده است. درهرصورت ممکن است این اجماع - توافق میان دولت وقت تایوان و گروه مخالف فعلی کومینتاتگ و پکن در خصوص وجود فقط «یک چین واحد» - امروز در مقایسه با گذشته برای هر دو طرف اهمیت کمتری داشته باشد.

درک گراسمن، تحلیلگر دفاعی اندیشکده رند در تحلیلی که این اندیشکده در وب سایتش منتشر کرد، نوشت: لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین در تاریخ 22 مه در مراسم ارائه یک گزارش کاری دولت به کنگره ملی خلق به اجماع 1992 اشاره‌ای نکرد، این اولین باری بود که بعد از 9 سال چنین اتفاقی رخ داد. اولین بار به دوران رئیس‌جمهور ما یینگ ژئو برمی‌گردد؛ اما زبان اجماع 1992 در گزارش‌های کاری کمیته ملی خلق در 23 و 26 ماه مه وارد شد و نشان داد که این سیاست همچنان سیاست چین باقی خواهد ماند.

در طرف تایوان، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور منتخب تایوان در سخنرانی آغاز به کارش در 20 ماه مه از هرگونه اشاره به اجماع 1992 خودداری کرد، این در حالی بود که او در سخنرانی آغاز به کارش در اولین دور ریاست جمهوری در سال 2016 سه پاراگراف را به دیدگاه‌هایش در خصوص این اجماع اختصاص داده بود.

پیام‌های ضدونقیض چین درباره اجماع و نادیده گرفتن کامل آن از سوی طرف تایوانی احتمالاً در سخنرانی شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در ژانویه 2019 به مناسبت یادبود چهلمین سالروز «پیام به هم‌وطنان در تایوان» ریشه دارد. او در این سخنرانی برای اولین بار اجماع 1992 را با ترتیبات «یک کشور، دو نظام» در هم آمیخت. این ترتیبات که هنگ کنگ و ماکائو بر اساس آن اداره می‌شوند، مستلزم آن است که تایوان وجود فقط یک چین واحد با حکمرانی پکن را در ازای حفظ جایگاه نیمه خودمختاری به رسمیت بشناسد.

تصمیم‌گیری در پکن اغلب رمزآلود است. سخنرانی نخست‌وزیر لی هم متفاوت از آن نبود؛ اما با توجه به این زمینه، ممکن است اشاره به اجماع 1992 در سخنرانی لی حذف شده باشد تا این پیام را ارسال کند که به رسمیت شناختن این توافق توسط تسای دیگر ضرورتی ندارد. درواقع، پکن، در حال حاضر آماده است از این گام بگذرد و در صورت لزوم به‌طور مستقیم به سمت ایده «یک کشور، دو نظام» برای تایوان حرکت کند. لی همچنین در سخنرانی‌اش عبارت «مسالمت‌آمیز» را پیش از «اتحاد» از قلم انداخت. این اتفاق در گذشته نیز دست‌کم دو بار رخ داده و هر دو بار در تنش‌های تنگه‌ای در سال‌های 2006 و 2008 به وقوع پیوسته است.

رجوع دوباره چین به زبان اجماع در سخنرانی‌های کمیته ملی خلق، با توجه به سخنان لی ژان شو، رئیس این کمیته و وانگ یانگ، رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، پیام‌هایی متناقض را ارسال می‌کند. ناظران باید حواسشان به علائم آتی پکن باشد تا بهتر متوجه شوند که آیا اجماع 1992 هنوز برای رهبران چین مهم است یا این‌که در حال حاضر تمرکز اصلی آن‌ها اجرای «یک کشور، دو نظام» بدون توجه به توافق تایوان است.

در سوی دیگر این تنگه، در تایوان، اجماع 1992 به‌ویژه در محافل حزب مترقی دموکراتیک، همیشه موضوعی جنجالی بوده است. درهرصورت تسای به‌شدت تلاش کرد تا با مطالبات پکن تطابق ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال در سخنرانی سال 2016 آغاز به کارش تا آنجا پیش رفت که این «واقعیت تاریخی» را تصدیق کرد که دو طرف در سال 1992 در خصوص مسائل مربوط به استقلال حاکمیت مذاکره کردند. بااین‌حال رویکرد عمل‌گرای او مورد تحسین پکن واقع نشد و موردانتقاد قرار گرفت.

سپس در پی سخنرانی مهم شی جینپینگ درباره تایوان، مشخص شد که پکن اجماع 1992 را معادل «یک کشور، دو نظام» در نظر می‌گیرد. یک روز بعد از سخنرانی شی، تسای به‌صراحت این فرمول را رد کرد. درعین‌حال زمان‌بندی بیانیه شی جینپینگ برای حزب کومینتانگ ناخوشایند بود. کومینتانگ در انتخابات محلی در نوامبر 2018 به پیروزی رسید و قصد داشته در سطح ملی در صورت پیروزی در سال 2020 دستور کار چین دوستانه‌ای را اجرا کند؛ اما در ژانویه 2019 کومینتانگ مجبور شد ایده «یک کشور دو نظام» را بسیار افراطی بخواند و رد کند.

با توجه به این‌که در حال حاضر اجماع 1992 معنای «یک کشور، دو نظام» را دارد، این امر حمایت کومینتانگ از خود اجماع 1992 را زیر سؤال می‌برد. از سال 1992 تاکنون موضع کومینتانگ همواره توافق با چین واحد بوده است اما هر یک از طرف‌ها تفسیر خود از «یک چین» را دارد. پکن تا زمان سخنرانی شی جین پینگ درباره موضع کومینتانگ ساکت بود و اجازه می‌داد آزادانه روایت خود را مادامی که یک چین واحد را شامل می‌شد، بیان کند. بااین‌حال موضع کومینتانگ بعد از سخنرانی شی، دیگر قابل‌تحمل نبوده و این امر با تداوم وخامت وضعیت نیمه خودمختار هنگ کنگ تحت «یک کشور، دو نظام» تشدید شده است. به همین خاطر است که رئیس جدید کومینتانگ اخیراً خاطرنشان کرده که ممکن است این حزب دیگر از اجماع 1992 حمایت نکند.

اگرچه اجماع 1992 در این تنگه بی‌ارزش نشده است، اما با توجه به سخنان شی جینپینگ ولی به نظر می‌رسد که پکن این روزها کمتر نگران اجماع 1992 است. اجرای «یک کشور، دو نظام» در مورد تایوان همواره هدف اولیه چین بوده، اما ممکن است در حال حاضر این تفاوت وجود داشته باشد که دیگر به موافقت تایوان – یعنی «اتحاد مسالمت‌آمیز»- نیازی نباشد. اگر حزب مترقی دموکراتیک تایوان، اجماع 1992 را به رسمیت نشناسد، پکن احتمالاً بهترین فرصتش را برای حفظ حرکت سیاسی در دوران تسای با امید به تائید این توافق در کومینتانگ از دست خواهد داد. در نهایت اگر کومینتانگ تصمیم بگیرد اجماع 1992 را از سکوی سیاسی خود کنار بگذارد، هیچ امیدی به مذاکرات سیاسی تنگه‌ای نخواهد بود مگر درصورتی‌که یک فرمول جدید ارائه شود. درهرصورت، تأخیر در به رسمیت شناختن اجماع 1992 احتمالاً پکن را به لزوم تشدید اقدامات قهری جاری، برای آن‌که دیر یا زود به «یک کشور، دو نظام» برسد، متقاعد خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *