جدیدترین مطالب

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

رویکرد متغیر روسیه درباره زرادخانه‌های هسته‌ای چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طی سال گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دولتی آمریکا تصریح کرده‌اند که در موضوع کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه، مشارکت و تعامل چین اهمیت زیادی دارد. چینی‌ها هم با همین صراحت از عدم تمایل به مشارکت خود خبر داده‌اند.

استیون پیفر در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: از سوی دیگر، مسکو از این موضع خود عقب‌نشینی کرده است که در دور بعدی کاهش تسلیحات هسته‌ای، فرایند چندجانبه باید جایگزین فرایندهای دوجانبه‌ای باشد که در سال 2010 پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (استارت نو) را به ارمغان آورد. رهبران روسیه با کشاندن چین به این فرایند مخالف نبوده، بلکه از آن استقبال می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد که مسکو می‌خواهد این کار سخت را بر دوش آمریکا بگذارد.

 

چین خواهان عدم مشارکت

گزارش رسانه‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که ترامپ بیشتر به دنبال کنترل تسلیحات بوده است تا گسترش استارت نو. طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارائه یک رویکرد برای مشارکت چین و روسیه در مذاکراتی را صادر کرده است که نه‌تنها تسلیحات هسته‌ای راهبردی مستقر شده (تحت پوشش استارت نو) بلکه سایر تسلیحات هسته‌ای را نیز پوشش دهد.

کشاندن چین به یک توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای امری مطلوب اما خیالی است. زرادخانه‌های هسته‌ای هر یک از کشورهای روسیه و آمریکا از زرادخانه چین بزرگ‌تر است. انجمن دانشمندان آمریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای موجود در زرادخانه‌های آمریکا و روسیه را به ترتیب 3800 و 4490 مورد برآورد کرده است که این رقم برای چین 290 مورد است. پیشاپیش موضع پکن این است که تا کاهش این شکاف، در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

دولت آمریکا احتمالاً به دنبال آن است که در راستای تداوم کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا – روسیه، چین نیز در مورد زرادخانه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کرده و تا زمانی که آمریکا و روسیه زرادخانه‌های خود را کاهش می‌دهند، چین نیز به‌طور یکجانبه از افزایش آن خودداری کند. وادار کردن چین به این امر کاری دشوار است.

 

عدم کمک روسیه

در حال حاضر، مقامات روسیه از ایده کشاندن چین به فرایند کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری می‌کنند. دسامبر گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تلویزیون روسیه گفت که «چینی‌ها اظهار می‌کنند که قدرت هسته‌ای راهبردی آن‌ها در مقایسه با قدرت آمریکا و روسیه ناچیز است و چین دلیلی برای شرکت در این مذاکرات نمی‌بیند». لاوروف اضافه کرد که «ما به آمریکایی‌ها گفتیم که چینی‌ها در موضع خود قاطع هستند و روسیه هم به آن احترام می‌گذارد».

لاوروف معتقد است که کاهش هرچه بیشتر زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه، آن را به سطح قابل‌مقایسه با کشور ثالث (فرانسه، چین و انگلیس) خواهد رساند و این کشورها را وارد این مذاکرات خواهد کرد. هدف لاوروف از وارد کردن کشورهای ثالث به مذاکرات چندجانبه واضح است. اظهارت لاوروف تکرار موضع مسکو در سال 2011 در برابر پیشنهاد (استارت نو با مذاکرات دوجانبه روسیه و امریکا پیگیری شود و تسلیحات راهبردی و غیر راهبردی را شامل شود) رئیس‌جمهور اوباماست.

بی‌شک کرملین مشتاق ورود چین به مذاکرات کاهش تسلیحات هسته‌ای است. اگرچه مقامات روسیه آشکارا اظهار نمی‌کنند، اما انبار عظیم تسلیحات غیر راهبردی آن‌ها عمدتاً به خاطر نگرانی از توانمندی‌های متعارف فزاینده چینی‌هاست و این چیزی است که کارشناسان هسته‌ای روسیه در مذاکرات محرمانه به آن اذعان می‌کنند. در حال حاضر کل کارکنان نظامی روسیه 900 هزار نفر است درحالی‌که نیروی زمینی چین به‌تنهایی 975 هزار نفر است و در این شرایط، تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی متعادل‌کننده مهمی محسوب می‌شود.

 

علت تغییر در موضع روسیه

روسیه و چین در طول دهه گذشته بیش‌ازپیش به هم نزدیک شده‌اند. ظاهراً مسکو به هماهنگی با شریک بزرگ و در حال رشد خود علاقه‌مند بوده و از طرح مسائل نامطلوب درباره پکن اجتناب می‌کند. ازاین‌رو، درست هنگامی‌که ترامپ ورود چین به مذاکرات کنترل تسلیحات را به یک اولویت تبدیل کرده است، مسکو دیدگاه‌های چند سال گذشته‌ی خویش برای چندجانبه سازی کنترل تسلیحات هسته‌ای (حداقل تا جایی که به چین مربوط می‌شود) را کنار گذاشته است.

روس‌ها نمی‌خواهند باعث ناراحتی پکن شوند، اما اگر ترامپ و آمریکایی‌ها بتوانند چین را به فرایند کنترل تسلیحات وارد کنند، چنین امری برای منافع روسیه مطلوب خواهد بود و آن‌ها مخالفتی نخواهند کرد. در حال حاضر، مسکو از واگذاری این کار دشوار به واشنگتن بسیار خوشحال است.

این نگرش روس‌ها باعث پیچیدگی در ترغیب چین به مشارکت در فرایند کنترل تسلیحات آینده خواهد شد. در گذشته، مسکو احتمالاً با واشنگتن همکاری می‌کرد اما اکنون واشنگتن باید این کار را به‌تنهایی انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *