جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
هنجارهای لازم برای ایجاد ثبات در فضای سایبر
جوزف اس. نای در مطلبی که مرکز بلفر آن را منتشر ساخت، نوشت: درزمانی کمتر از یک نسل، اینترنت به بستری حیاتی برای تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تبدیلشده و مزایای بیشماری را فراهم ساخته است. البته بهموازات وابستگی متقابل، آسیبپذیری و درگیری نیز به همراه دارد. همچنین حملات دولتها و بازیگران غیردولتی افزایشیافته و ثبات فضای سایبر را تهدید کرده است.
در مجمع صلح پاریس، کمیسیون جهانی برای فضای سایبر گزارشی درباره چگونگی ارائه چارچوبی جامع برای ثبات در فضای سایبر منتشر ساخت. کمیسیون جهانی برای ثبات فضای سایبر توسط دولت هلند در سال 2017، تشکیل شد.
درخواستهای متعددی برای وضع مقررات و هنجارهایی جهت مدیریت فقدان امنیت بینالمللی وجود داشته است که ناشی از فناوری اطلاعات است. این درخواستها با پیشنهادهای روسیه در سازمان ملل متحد دو دهه پیش آغاز شد که خواهان یک معاهده الزامآور در این خصوص بود. با توجه به ماهیت سلاح سایبری و نوسانات فناوری، چنین معاهدهای قابل راستیآزمایی نبوده و بهسرعت منسوخ خواهد شد.
در عوض، سازمان ملل متحد گروه کارشناسان دولتی تأسیس کرد که مجموعهای از هنجارهای غیر الزامآور در سالهای 2013 و 2015 تنظیم کرد. گروه یادشده نتوانست گزارشی در سال 2017، ارائه کند، اما کار این گروه با عضویت بیشتر کشورها ادامه دارد و یک گروه کاری بازفرجام با مشارکت 80 کشور در سپتامبر 2019، به گروه کارشناسان دولتی پیوست. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گروه کاری تأسیس کرد که گزارشی درباره بحث و بررسی گسترده در سازمان ملل در سال 2020 ارائه کند.
کمیسیون جهانی ثبات فضای سایبر تعریفی از ثبات ارائه کرده و آن را وضعیتی برشمرد که در چنین وضعیتی افراد و نهادها بهطور معقول و منطقی به توانایی خود در استفاده از خدمات سایبری ایمن و با امنیت مطمئن باشند.
معاهده بینالمللی الزامآور بهعنوان گام بعدی زودهنگام است. هنجارهای رفتار معقول و مورد انتظار یک زمینه حد وسطی بین معاهدات متصلب و بیاقدامی و انفعال فراهم میسازد. هنجارها میتوانند در کنار مقررات وجود داشته باشند، ضمن اینکه در مواجهه با تغییرات فناوری سریع پویاتر هستند.
کمیسیون جهانی برای ثبات فضای سایبر هشت هنجار برای ثبات در فضای سایبر به شرح زیر ارائه کرده است:
1- عدممداخله در اینترنت عمومی. درحالیکه دولتها ممکن است در خصوص محتوای آنلاین اینترنت اختلافنظر داشته باشند، اما اتفاقنظر دارند که نباید در ویژگی اصلی همچون سامانه نام دامنه مداخله کنند که بدون آن اتصال میان شبکهها صورت نخواهد گرفت که اینترنت را تشکیل میدهند.
2- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید از عملیات سایبری با هدف ایجاد اختلال در زیرساخت حیاتی برای انتخابات، همهپرسی یا مراجعه به آرای عمومی حمایت کنند.
3- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید در کالاها و خدمات در مرحله تولید دستکاری کنند و انجام چنین کاری بهشدت به ثبات فضای سایبر آسیب میزند.
4- بازیگران دولتی و غیردولتی نباید از منابع عمومی برای استفاده بهعنوان نرمافزارهای مخرب استفاده کنند.
5- دولتها باید چارچوبهای رویهای شفاف برای ارزیابی ایجاد کنند که چه زمانی به افکار عمومی آسیبپذیریها یا نواقص در سامانههای اطلاعات را اعلام کنند. این قبیل نواقص پایه و اساس سلاح سایبری است. انباشت این آسیبپذیریها با هدف بهرهگیری احتمالی در آینده برای همگان خطر دارد.
6- تولیدکنندگان کالا و ارائهکنندگان خدمات که فعالیت آنها به ثبات در فضای سایبر وابسته است باید بر امنیت تأکید کنند، گامهای معقول برای حصول اطمینان بردارند که انبارهای آنها بدون آسیبپذیری است، نواقص را در صورت مشاهده رفع کنند و نسبت به روندها شفاف باشند. همه بازیگران وظیفهدارند آسیبپذیریها را به اشتراک بگذارند و به کاهش فعالیت سایبری بد کمک کنند.
7- دولتها باید اقدامات مناسب، ازجمله وضع قانون و مقررات به عملآورند تا سلامت اولیه سایبر تضمین شود.
8- بازیگران غیردولتی نباید دست به عملیات سایبری تهاجمی بزنند و بازیگران دولتی باید مانع از این قبیل فعالیتها شوند یا به این قبیل فعالیتها در صورت بروز واکنش نشان دهند.
0 Comments