جدیدترین مطالب

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading
اندیشکده بروکینگز بررسی کرد

چه کسی باید اینترنت را مدیریت و رهبری کند؟

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: وقتی که پنج شرکت اول از حیث سرمایه‌گذاری در بازار، شرکت‌های اینترنت‌محور هستند، تصور این امر دشوار است که قدرت و نفوذ آنها پیرو مقررات و دستورالعمل دولتی نباشد.

تام ویلر در یادداشتی برای موسسه بروکینگز نوشت: لرزه‌ای که در منطقه سلیکون‌ولی ایجاد شد، ناشی از گسل سان آندریاس نبود، بلکه از بروکسل بود.

تصمیم اتحادیه اروپا به دخالت در شیوه های جستجوی گوگل این موضوع را روشن می‌سازد که فقدان مقررات داخلی در زمینه اینترنت، باعث شده است که دولت‌های خارجی در این خصوص تصمیم گیری کنند.

این موضوع باعث نگرانی‌های جدی شده و زنگ خطر را برای تمامی شرکت‌هایی که خدمات آنها مبتنی بر اینترنت است، به صدا درآورده است. بویژه اینکه اتحادیه اروپا به‌دلیل شیوه های مربوط به موتور جستجوگر گوگل، جریمه کم‌سابقه 7/2 میلیارد دلاری به این شرکت تحمیل کرده‌است. اگرچه این جریمه، مبلغ بسیار هنگفتی است، اما تبعات آن، تنها به حوزه مالی و پولی محدود نمی شود. بلکه پیامد فراگیر و گسترده جریمه اتحادیه اروپا علیه گوگل این است که حکم اتحادیه اروپا علیه گوگل باعث تغییر در رویکرد و روش این موسسه در شیوه های جستجوی اینترنتی شده است.

به دلیل وسعت و درهم‌تنیدگی تاثیرات متقابل اینترنت، وضع قوانین و مقررات بر یک بازار عمده و بزرگ، کنش های بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. ضمن اینکه شرکت‌های اینترنت‌محور ممکن است، به سمت فرار از قانون و مقررات داخلی روی آورند، البته این به معنای آن نیست که از سیاست‌ها و مقررات دولت‌های خارجی نیز عدول کنند. باید توجه داشت که شوک های کلیدی ممکن است ظرف چند ثانیه جهان را در بر گیرد؛ همچنانکه پیامدهای سیاست و مقرراتی که اتحادیه اروپا وضع کرد بسیار فراتر از قاره اروپا احساس می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که نگرش سلیکون‌ولی غالبا فعالیت‌های سیاستگذاری واشنگتن را نادیده می گیرد . اما وقتی که پنج شرکت اول از حیث سرمایه‌گذاری در بازار، شرکت‌های اینترنت‌محور هستند، تصور این امر دشوار است که قدرت و نفوذ آنها پیرو مقررات و دستورالعمل دولتی نباشد.

از آنجا که هدف تنظیم‌کنندگان خارجی مقررات، حفاظت از حقوق مصرف کنندگان و کاربران اینترنت و رقابت است، نادیده گرفتن تاثیر غول‌های اینترنتی بر شرکت‌های فعال در کشورهای تنظیم‌کننده مقررات یک اقدام غیرطبیعی خواهد بود. از این‌رو، این مسئله مطرح می‌شود که موفقیت غول‌های اینترنتی آمریکا در فاصله گرفتن از دولت متبوع‌شان در حقیقت غیرسازنده نیست. به جای آنکه ایالات متحده استاندارد بین‌المللی برای نظارت بر بسترهای اینترنت را تنظیم کند و بدین طریق نفوذ اقتصادی آمریکا را حفظ و توسعه داده و منافع مصرف‌کنندگان را تامین و همچنین نوآوری را حمایت کند، عملکرد شرکت‌های اینترنتی آمریکا موجب شد تا کشورهای دیگر که شاید اهداف دیگری در سر دارند در زمینه تنظیم مقررات در موقعیت برتر  قرار بگیرند.

از حیث تاریخی، جهان در تدوین و تنظیم مقررات از لحاظ کم و کیف برخورد با توسعه و تحولات بازار جدید، چشم به رهبری آمریکا دوخته‌ است. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا مقررات موسوم به بی‌طرفی شبکه[1] را وضع کرده ‌است که بسیار شبیه مقرراتی است که توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (آمریکا) در سال 2015 تنظیم شده بود. البته ترامپ به دنبال لغو مقررات نظارتی است که کمیسیون یادشده وضع کرده ‌است. خود من نیز به عنوان یکی از تدوین‌کنندگان مقررات یادشده برای اجتناب از تناقض مقررات نظارتی بر شرکت‌ها و موسسات اینترنت‌محور همکاری نزدیکی داشتم. چرا که وجود این قبیل همکاری‌ها برای پرهیز از پیامدهای منفی بر بازار فراآتلانتیک ضروری است.

اتحادیه اروپا دست از فعالیت در این زمینه برنداشته است و همچنان به تحقیق و بررسی درباره تاثیرات شرکت‌هایی با سیستم عامل موبایل اندروید (86 درصد از گوشی‌های هوشمند جهان دارای سیستم عامل اندروید هستند) و شرکت‌هایی با پلتفورم تبلیغاتی اَدسنس (AdSense) ادامه داده ‌است. تصمیم دیوان دادگستری اروپا درباره حریم خصوصی در اینترنت، شرکت‌های آمریکایی را وادار کرده است تا از دولت متبوع خود بخواهند آنها را در مقابل تصمیم اتحادیه اروپا به حفاظت از حریم خصوصی، حمایت و حفاظت کند.

اگرچه شرکت‌های اینترنت‌محور آمریکا همچنان فاقد ارتباط با سیاستگذاران آمریکا هستند، اما برای لغو مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال در خصوص مقررات کمیسیون یادشده در زمینه حفاظت از حریم خصوصی[2] افراد، بطور موفقیت‌آمیزی در کنگره رایزنی کردند. با این حال، مقررات فوق الذکر تاثیری بر آنها نداشته و فقط ارائه‌دهندگان شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما دغدغه آنها این است که حفظ حریم خصوصی شبکه ممکن است نهایتاً از طریق شبکه‌های مورد استفاده آنها ، بر رفتارشان تاثیر بگذارد.

احتمال دارد که برنامه‌های داخلی مربوط به استفاده از اینترنت برای منافع صنفی، موید سیاست نظارتی داخلی باشد. اما تصمیم اتحادیه اروپا هشدار و زنگ خطری است که شاید نشان دهد سیاست‌های مصوب دولت آمریکا در ارتباط با اینترنت خیلی هم بد نیست.

[1]بیطرفی نت یا بیطرفی شبکه اصلی است که براساس آن موسسات و شرکت‌های خدمات‌رسان اینترنتی و دولت‌ها باید با همه انواع داده در اینترنت به نحو یکسان رفتار کنند. بر اساس کاربر، محتوا، سایت، پلتفرم، اپلیکیشن، نوع ابزار الصاق شده یا نحوه مخابرات تبعیض قائل نشوند یا بهای متفاوت مطالبه نکنند. این مفهوم را اولین بار تیم وو، استاد حقوق رسانه دانشگاه، کلمبیا در سال ۲۰۰۳ میلادی به‌کار برد.

[2]– اصطلاح حریم خصوصی در اینترنت شامل حریم خصوصی کاربران اینترنت برای ثبت و ذخیره اطلاعات و استفاده شخصی از آنها، ارائه به شخص ثالث و یا نمایش در فضای اینترنت است. این حق علاوه بر اطلاعات مربوط به شخص، ناظر بر فضا یعنی مکانی که فرد با آن مرتبط است نیز می‌شود. حریم خصوصی افراد در فضای مجازی به دو حوزه تقسیم می‌شود: ارتباطات خصوصی یا غیرعمومی به اشکال مختلف و پایگاه‌های داده‌ای که حاوی اطلاعات شخصی افرادند. در سال ۲۰۱۳ سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای با عنوان حق حریم شخصی صادر کرد و در آن از حقوق شهروندان کشورها در فعالیت‌های اینترنتی حمایت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *