جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

دکتر سیدکمال خرازی در آیین افتتاحیه سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی عربی که به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی و در همکاری با مرکز مطالعات الجزیره برگزار شد، گفت: به آمریکایی ها می گویم که شما بودید که با خروج از برجام میز دیپلماسی را ترک کردید و امروز هم علاقه ای به مذاکره در زمینه احیای برجام ندارید. اگر به برجام برگردید می توانیم در مورد منطقه عاری از سلاح هسته ای نیز با هم صحبت کنیم.

 وی با ابراز خرسندی از مشارکت محققان سیاست خارجی کشورهای عربی در این نشست، اظهار امیدواری که این نشست منجر به تفاهم بیشتر شود و در توسعه تعامل و همکاری بین کشورهای عربی و ایران موثر افتد.

دکتر خرازی در خصوص جنگ غزه گفت: مساله فوری در خاورمیانه، توقف جنایات رژیم اسراییل علیه مردم فلسطین است که متاسفانه با حمایت آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد. این پذیرفتنی نیست که آمریکا و اروپا از یک طرف مخرب ترین سلاحهای تهاجمی را در اختیار رژیم اسراییل قرار دهند و از طرف دیگر برای مردم بی پناه غزه اشک تمساح بریزند.

رئیس شورا گفت: افکار عمومی جهانیان خواستار قطع کمک مالی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا به رژیم صهیونیستی است. از کشورهای اسلامی نیز انتظار می‌رود نه تنها مانع هرگونه کمک به رژیم اسراییل شوند، بلکه  رژیم آپارتاید اسراییل را تحت تحریم قرار دهند و به آمریکا و اروپا نیز فشار بیاورند که از حمایت از آن  رژیم نسل کش دست بردارند.

دکتر خرازی با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم حماس با رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس گفت: رژیم اسراییل اساسا مذاکره پذیر نیست، هر بار هم که با فلسطینیان به توافق رسیده است، در عمل آن را نقض کرده است. مثال بارز آن قرارداد اسلوست. در مورد آتش بس هم ورود رژیم اسراییل به رفح، به رغم پذیرش طرح قطر و مصر از سوی حماس، بار دیگر نشان داد که رژیم اسراییل تنها با توسل به زور می خواهد به اهداف خود برسد که البته دست نیافتنی است.

دکتر خرازی در بخش دیگری از سخنانش به قدرت دفاعی منطقه پرداخت و گفت: کشورهای خاورمیانه باید قوی باشند تا دربرابر فشارهای بیگانه، مستقلا از منافع خود دفاع کنند. ما از قوی بودن کشورهای منطقه نه تنها نگران نیستیم، بلکه از آن استقبال می کنیم و آمادگی داریم چه در علم و فناوری و چه در صنایع دفاعی با سایر کشورهای منطقه فارغ از دیدگاه‌های آنها همکاری کنیم تا منطقه‌ای قوی و قادر به دفاع از منافع جمعی خود داشته باشیم. لازمه برقراری صلح پایدار داشتن کشورهای قوی در منطقه و ارتقای بازدارندگی آنها در برابر هرگونه تجاوزی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص بازدارندگی هسته ای نیز گفت: ایران از سال 1974 همواره خواهان آن بوده است که منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای باشد. امروز هم موضع ما آن است که رژیم اسراییل که تنها دارنده سلاح هسته ای در این منطقه است باید خلع سلاح شود والا مسابقه هسته ای در این منطقه شدت خواهد یافت و همان گونه که من اعلام کردم اگر رژیم اسراییل ایران را تهدید هسته ای کند ما ناچاریم در دکترین هسته ای خود تجدید نظر کنیم.

وی افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته  ای تولید کند، ولی نهایتا گفت که بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

دکتر خرازی ادامه داد: به آمریکایی ها می گویم که شما بودید که با خروج از برجام میز دیپلماسی را ترک کردید و امروز هم علاقه ای به مذاکره در زمینه احیای برجام ندارید. اگر به برجام برگردید می توانیم در مورد منطقه عاری از سلاح هسته ای نیز با هم صحبت کنیم.

دکتر خرازی در خصوص همکاری منطقه ای گفت: بیگانگان تلاش می کنند از طریق اشاعه ایران هراسی، کشورهای منطقه را پس از عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی نگران سازند، در حالیکه قدرت نظامی ایران برای دفاع از خودش در درجه اول و در درجه بعد کمک به سایر کشورهای منطقه در صورت درخواست آنهاست، همان طور که به درخواست سوریه و عراق در سرکوب داعش به کمک آنها شتافت. این البته همیشه سنت ایرانیان بوده است، به طوری که حتی قبل از اسلام ایرانیان در برابر تجاوز حبشه به یمن به کمک مردم یمن شتافتند و سربازان ایران به درخواست عمان در جنگ ظفار شرکت جستند. ایران در دو سه قرن اخیر هیچگاه به کشور دیگری حمله نکرده است و همواره اقدامات آن دفاعی و در پاسخ به تجاوز به خاکش بوده است که نمونه بارز آن تجاوز عراق به ایران بود و اخیرا عملیات وعده صادق در پاسخ به حمله اسراییل به سفارت ایران در دمشق بود.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که کشورهای منطقه در قالب یک طرح امنیت جمعی و امضای پیمان ‌های عدم تجاوز به کشور دیگر، به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک کنند. جای تعجب دارد که برخی از کشورها با فشار و میانجیگری آمریکا در جهت عادی‌سازی روابط خود با رژیم آپارتاید اسراییل گام برداشته‌اند و حتی با وجود ادامه جنایات اسراییل این رابطه را حفظ کرده‌اند، ولی نسبت به گسترش رابطه خود با ایران اسلامی تردید دارند. اگر ملاک آنها قدرت است که ایران اسلامی نیز کشوری قدرتمند است و اگر ملاک آنها فناوری است که ایران در توسعه فناوری‌ها نیز موفق است. اگر ملاک انها منابع خدادادی است که ایران سرشار از این منابع و ثروت‌های طبیعی است.

دکتر خرازی با پیشنهاد همکاری علمی و فناوری میان ایران و کشورهای منطقه گفت: توسعه فناوری باید درون زاد باشد. این به معنای ان نیست که با سایر کشورها نباید همکاری علمی داشت، بلکه منظور آن است که اگر کسب فناوری در جامعه علمی کشور ریشه نداشته باشد به سادگی با کمترین فشار از سوی بیگانگان مختل می گردد. ایران با حمایت از تاسیس حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان توانسته است به رغم شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، به توسعه پیچیده‌ترین فناوری‌های روز بپردازد و نیازمندی‌های خود را رفع سازد که نمونه بارز آن فناوری هسته‌ای است. یکی از موارد تعامل بین ایران و کشورهای منطقه می‌تواند همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری باشد.

دکتر خرازی ابراز امیدواری کرد در پایان این همایش، متفکران و اندیشمندان حاضر در همایش از برخی از فناوری‌های توسعه یافته در ایران از جمله فناوری‌های نوظهور، بازدید نمایید.

رئیس شورا در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد در این همایش هم‌فکری در راستای چگونگی پایان یافتن جنگ غزه و برقراری آتش‌بس دائمی، هم‌فکری درباره تحولات ژئوپلیتیک پسا جنگ در منطقه و پیش‌بینی آینده فلسطین و هم‌فکری در راستای نحوه شکل‌گیری همکاری امنیتی در منطقه برای برقراری صلح و آرامش مورد بررسی جدی محققان و اندیشمندان حاضر در جلسات کمیته ها قرار گیرد.

0 Comments