جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

حماس خواستار فشار بر رژیم اشغالگر برای اطلاع از سرنوشت اسیران غزه شد

تهران-ایرنا-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب از جامعه جهانی خواست که رژیم اشغالگر را برای دستیابی به وضعیت و سرنوشت اسرای فلسطینی ساکن غزه و بازگرداندن آن‌ها به جمع خانواده‌هایشان زیر فشار بگذارند.

ببینید | حمله جنگنده‌های اسرائیل به دمشق؛ صدای انفجار بلند شد

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این رژیم موشک‌هایی را که از سمت سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده و در پاسخ به این حمله ادعایی، مناطقی در حومه دمشق و قنیطره را هدف قرار داده است./ تسنیم

Loading
رئیس‌کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری دیپلماسی اقتصادی و تجاری از توان کارشناسی کشور

شورای راهبردی آنلاین: رئیس‌کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری راهبرد صنعتی و فناوری در کشور گفت: بهره‌گیری از توان نیروهای زبده و کارشناس مبحث دیپلماسی اقتصادی و تجاری یک ضرورت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، حمید زادبوم که در نشست «بررسی سیاستگذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» سخن می‌گفت، اظهار داشت: مشکل اصلی ما در دیپلماسی اقتصادی و تجاری این است که به بهره‌گیری از نیروهای زبده در این بخش توجه نشده است و آن‌ها که می‌خواهند در این زمینه فعال باشند، حتما باید تجربه و سابقه حضور بین‌المللی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید برای دیپلماسی اقتصادی ساختارسازی کرد، افزود: مباحث مربوط به این تجربیات در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود. قطعا داده‌ها و دانش اقتصادی دانشگاهی لازم است، اما در این مسیر کافی نیست؛ باید از تجربیات دیپلمات‌ها و آن‌ها که در عرصه حضور داشته‌اند، بهره برد که اگر بخواهیم فهرستی از آن‌ها داشته باشیم، بسیار جزئی است؛ چرا که اغلب آن‌ها بازنشسته شده‌اند.

زادبوم با یادآوری اینکه دیپلماسی تجاری و اقتصادی همپوشانی‌ها و در عین حال تمایزاتی دارند، به جوان بودن دیپلماسی تجاری در دنیا و خصوصا در ایران اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام تجاری ایران که مورد تاکید سازمان تجارت جهانی نیز بوده است، گفت: متاسفانه اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ما را از تدوین این سند بازداشته است، اما با این حال باید این نظام و سیاست تجاری را تدوین کرد تا براساس آن دیپلماسی تجاری را پیش ببریم.

رئیس‌کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران به ضرورت توجه به تعاریف سنتی از دیپلماسی تجاری و توجه به مقولاتی مانند جهانی شدن و تاثیر آن بر دیپلماسی تجاری برای کسب دستاوردهای خاص پرداخت و ادامه داد: باید خدمات دولت به جامعه تجار را برای توسعه صادرات مورد توجه قرار داد، البته نباید تصور کرد که تنها دولت در عرصه تجاری بازیگر است، بلکه دولت در این عرصه باید مدیریت کند.

وی با انتقاد از آن‌ها که خواستار اعزام رایزن بازرگانی از بخش خصوصی هستند، اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی و تجاری، لزوما کاری حاکمیتی است و بخش خصوصی مجری است. دچار افراط و تفریط شدن در این زمینه‌ها به ما آسیب می‌زند.

زادبوم با تاکید بر اینکه به تعداد کافی اشخاص آموزش‌دیده‌ در حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری در کشور نداریم، گفت: توسعه تجارت، توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم، توسعه گردشگری و حمایت از تجار، گردآوری اطلاعاتی، شبکه‌سازی، حمایت از روابط و مذاکرات تجاری و حل مسائل و مشکلات روابط تجاری از دیگر اقدامات لازم در زمینه توسعه دیپلماسی تجاری است.

رئیس‌کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر اهمیت نقش سازمان توسعه تجارت و روابط و پیوستگی عملکرد آن با وزارت امور خارجه، افزود: باید در قرارگاه دیپلماسی اقتصادی و تجاری، به شکلی هدف‌گذاری شود که افرادی، در کنار سفرا و فعالان در سازمان‌های بین‌المللی و تجاری حضور داشته باشند و آموزش ببینند. دیپلماسی تجاری ما امروز به استفاده از تجربیات کسب شده در 30 سال گذشته نیاز دارد. هیچ دانشگاهی این مسائل را آموزش نخواهد داد.

زادبوم تفکیک هدایت و مدیریت دیپلماسی تجاری با مقوله اجرا را مورد توجه قرار داد و در عین حال تصریح کرد: باید ساختار تجارت خارجی کالاها و خدمات با برنامه‌های صنعتی ما مرتبط باشد. اگر تولید تجارت محور نداشته باشیم، رایزن بازرگانی و تجاری نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد. بنابراین باید به شکل‌گیری راهبرد صنعتی و فناوری توجه کرد و ایجاد سند و رژیم تجاری یکی از چالش‌های مهم کشور است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *