جدیدترین مطالب

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

Loading

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به جنگ‌هایی که اخیرا در منطقه رخ داد، اظهار داشت: «منطقه غرب آسیا تجارب متعددی از تجاوزات نظامی دارد؛ یکی از آنها جنگ ایران و عراق، دیگری حملات آمریکا به افغانستان و عراق و در تازه ترین مورد نیز جنگ 12 روزه رژیم اسرائیل با ایران بود که هر کدام می‌تواند به خودی خود بهانه‌ای برای همکاری‌های امنیتی بین کشورها و جدایی کشورهای عضو یک مجموعه از یکدیگر باشد.»

وی افزود: «به عنوان مثال، شورای همکاری خلیج‌فارس به دنبال انقلاب اسلامی در ایران و قطع رابطه ایران و آمریکا، ایجاد شد؛ همچنین طی سال‌های اخیر و به دنبال جنگ‌هایی که رخ داده، دسته‌بندی‌های جدید بین اعضای شورا شکل گرفت. مانند فاصله گرفتن قطر از 4 کشور این مجموعه شامل عربستان، بحرین، امارات و کویت.» به گفته این کارشناس، در مسائل و تحرکات مربوط به داعش نیز در یک دهه اخیر شاهد شکل گرفتن ائتلاف‌هایی علیه داعش در میان کشورهای منطقه و یا اخراج سوریه از اتحادیه عرب بودیم. در جنگ یمن نیز مشاهده شد که ائتلافی با 9 عضو علیه یمن شکل گرفت اما به تدریج این ائتلاف جایگاه خود را به چنددستگی‌های دیگر داد و اعضا کناره‌گیری کردند.

قنادباشی اشاره کرد که با توجه تحولات 4 دهه گذشته، بارها بحث تشکیل یک ناتوی عربی با مشارکت و بدون مشارکت کشورهای غربی مطرح شد، اما هیچ گاه به سرانجام نرسید.

وی در خصوص جنگ 12 روزه نیز تاکید کرد که این جنگ از یک نظر جنگ رژیم اسرائیل و ایران بود، ولیکن در واقعیت جنگ میان رژیم اسرائیل با مجموعه مقاومت و ایران بود.

قنادباشی درباره پیامد و آثار این جنگ توضیح داد: «نخستین تاثیرات آن انسجام بیشتر میان کشورهای محور مقاومت و درک ضرورت انسجام بیشتر میان این کشورها بود که امروز هم به عنوان یکی از دیدگاه‌های مهم پیگیری می‌شود. درواقع برای مقابله با هر گونه تجاوز و جنگ تحمیلی با صهیونیست‌ها، همکاری‌های این مجموعه در چارچوب همکاری‌های دسته‌جمعی می تواند شرایط دفاع مشترک را در عرصه عمل بیشتر فراهم ‌کند.»

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه عراق در میان کشورهای جبهه مقاومت، همواره بیشترین همکاری‌ را با  ایران داشته است، گفت: «آنچه که عراق انجام داده و می‌دهد، چه به طور مستقل و چه در همکاری مشترک با ایران، می‌تواند بیش از همه اعضای محور مقاومت در عرصه دفاعی مشترک در دکترین امنیتی ایران مطرح باشد.» وی در خصوص مزیت‌های عراق برای ایران گفت: «این کشور هم در جبهه مقاومت قرار دارد و هم دارای مرزهای گسترده با ایران است و لذا می‌تواند نقش زیادی در دکترین امنیتی ایران داشته باشد.»

کارشناس مسائل منطقه در رابطه با ضرورت همکاری دفاعی ایران و عراق گفت:«با تشکیل کابینه جدید در عراق، دو طرف به همکاری‌های عملی بیشتر می‌اندیشند. زیرا دو کشور با خطر داعش و گروهک‌های تکفیری که در سوریه شکل می‌گیرد، خطر گروهک‌های تروریستی کُرد و یا خطر آمریکا که اهداف بلندمدتی را در منطقه دنبال می‌کند، مواجه هستند. درواقع، این خطرها می‌تواند همکاری بین دو کشور را به ضرورت دفاعی تبدیل می‌کند.»

به گفته این کارشناس، ایران و عمان نیز می‌توانند همکاری‌های غیرنظامی دفاعی داشته باشند. چه در خصوص ارتباطاتی که میان یمن، عمان و ایران وجود دارد، و چه نقشی که عمان در خلیج‌فارس و اقیانوس هند ایفا می‌کند.

قنادباشی با اشاره به اینکه یکی از همکاری‌های نزدیک بعد از جنگ 12 روزه همکاری‌های ایران و پاکستان است، ادامه داد: «در همین فاصله چند ماه بعد از جنگ 12 روزه، نوع جدیدی از همکاری‌ها مطرح شد که شاید مهمترین آن همکاری میان ایران و پاکستان است. شاید به این دلیل که پاکستان طی جنگ 12 روزه آمادگی خود را برای همکاری با ایران و حمایت از کشورمان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کرد. این مسئله طی این مدت به صورت بسیار جدی توسط مقامات ایران و پاکستان مورد پیگیری قرار گرفته است.»

این کارشناس گفت: «اگر چه پاکستان از دیدگاه رسانه‌ای در دسته کشورهای جبهه مقاومت قرار نمی‌گیرد، ولی انواع قابلیت‌هایی که اسلام‌آباد در این مدت نشان داده، بیانگر آن است که شاید پاکستان بتواند با ظرفیت قابل ملاحظه‌‌ای در این ائتلاف نانوشته وارد عرصه دفاع مشترک با ایران شود.»

وی به همکاری‌های نزدیک ایران با روسیه هم اشاره کرد و افزود: «همکاری‌های لجستیکی میان ایران و روسیه نیز شاید بتواند به عنوان نوعی از ائتلاف‌های ضروری در عرصه دفاعی و نظامی در صورت ضرورت در دوران درگیری‌های نظامی مورد توجه قرار گیرد.»

0 Comments