جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

جعفر حق‌پناه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره مواضع و نقش ترکیه در روند فروپاشی نظام سوریه اظهار داشت: ترکیه در گذشته به عنوان یک قدرت منطقه‌ای شناخته می‌شد، اما به‌تدریج در حال دستیابی به جایگاهی از یک قدرت نوظهور است که همچون کره جنوبی، آفریقای جنوبی و برزیل کارکردشان این است که در بیش از یک منطقه می‌توانند فعال باشند و کارکرد سیاسی، امنیتی و نظامی داشته باشند، به‌نحوی‌که قدرت‌های بزرگ و جهانی را وا دارند که ملاحظات امنیتی آنها را در نظر بگیرند و در بازی‌های بزرگ با آنها بعضا یک مشارکت موازی پیدا کنند. این امر صرفا به حوزه روابط خارجی کشورها برنمی‌گردد، بلکه برخاسته از مولفه‌های قدرت ملی، توان اقتصادی و قدرت نرم و تحرک نخبگانی است که بتوانند ضمن ایجاد انسجام و تقویت پایگاه اجتماعی در داخل، درک صحیحی از منطق قدرت داشته باشند و با آن، ضرب آهنگ خود را تنظیم کنند و پیش روند.

وی ادامه داد: ترکیه در 25 سال گذشته، توانست مراتب قدرت‌یابی را علیرغم برخی ناکامی‌ها ازجمله در سوریه در ده سال گذشته حفظ کند و در حوزه اقتصادی، فناوری و صنعتی، علیرغم مواجهه با مشکلات زیاد، دستاوردهای بزرگی نیز کسب نماید. هم‌چنین با وجود همه گسست‌های داخلی که داشته است، توانسته در بین نخبگان سیاسی، انسجام ایجاد کند و البته رقابت درونی به تقویت قدرت این کشور انجامید. در واقع، تحولی که در سیاست خارجی ترکیه در این سال‌ها شکل گرفت، ناشی از تغییرات شگرفی است که در ترکیه اتفاق افتاد و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک این کشور، قدرت ملی اش‌افزایش یافت و طبیعی است که مشی سیاست خارجی‌اش هم بر همین اساس تغییر کند.

این کارشناس مسائل ترکیه اظهار داشت: درگذشته، سیاست خارجی ترکیه تجارت‌پیشه بود و از مداخله خارجی پرهیز داشت، اما وقتی به مراتب بالای اقتصادی، قدرت نرم و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل رسید، طبیعی است که سیاست خارجی‌اش فعال‌تر شود و و با ماجراجویی و مداخله‌گری همراه شود.

وی با بیان اینکه برخی از رویکرد ترکیه به غلط تحت عنوان نوعثمانی‌گری یاد می‌کنند، اما این رویکرد بیشتر بیانگر همان تحولی است که در این کشور به خوبی مشاهده می‌کنیم، افزود: البته این روند پر افت‌و‌خیز بوده است، اما ترکیه در مناطق پیرامونی خود نقش‌آفرینی فعالی را به کار گرفت و کاملا متناسب با وضعیتی بود که در منطقه داشت. نکته مهم اینکه واقع‌گرایی در سیاست خارجی ترکیه همراه با در نظر داشتن مولفه‌های قدرت این کشور است. البته پیگیری این سیاست بعضا به شکست منجر می‌شد.

حق‌پناه گفت: آنچه باعث شد ترکیه از سال 2011 به بعد به تحولات خاورمیانه توجه ویژه داشته باشد، خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامیان آمریکایی از عراق و کم‌توجهی‌هایی بود که آمریکا به منطقه داشت. در این فضا ایران مدعی قدرت در منطقه شد که این مساله به مذاق ترکیه خوش نمی‌آمد.

وی درباره واکنش ترکیه به تحولات منطقه در ده سال گذشته اظهار داشت: مداخله ترکیه در بحران‌های منطقه از جمله در سوریه با ناکامی مواجه شد، چون در فرهنگ راهبردی این کشور، این نوع از مداخله‌گرایی را تجربه نکرده بود، اما این وضعیت موقتی بود و در فاصله هفت، هشت سال گذشته ترکیه خود را در سیاست خارجی بازسازی کرد و الان نقش‌آفرینی میدانی را در سوریه به عهده دارد. چنانکه گروه‌های اصلی اپوزیسیون سوریه تحت نظارتش می‌باشند و همزمان با قدرت‌های منطقه و نظام بین‌الملل نیز ارتباط برقرار کرده است، به نحوی که با ایران و روسیه از یک طرف و با رژیم اسرائیل و کشورهای عربی منطقه از طرف دیگر به‌عنوان یک میانجی‌گر و همزمان مطالبه‌گر رفتار می‌کند.

این کارشناس مسائل ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه پیروز قطعی در میدان کنونی سوریه است، تصریح کرد: در عین حال، ترکیه باید بداند در منطقه‌ای است که ذات تناقض‌گونه‌‌ای دارد، یعنی در خاورمیانه وضعیت دوست و دشمن چندان مشخص نیست و این موضوع، وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند. در حال حاضر، در سوریه، تحریرالشام و گروه‌های سلطان مراد وابسته به ترکیه هستند، اما درباره ارتش آزاد سوریه و معارضان سوری کرد و جریان‌های افراطی اهل سنت اموی و جریان‌های زیرپوستی سلفی و داعشی این کنترل وجود ندارد و تضمینی نیست که بتوانند همه امور را سامان دهند. به هر حال، سوریه سرزمین ورشکسته است و مثل عراق نیست که منابع طبیعی گسترده داشته باشد. بعد از ماه عسلی که احتمالا به دنبال فروپاشی نظام اسد ظاهر خواهد شد، مشکلات شروع خواهد شد و قدرت‌های رقیب به میدان می‌آیند و این شرایط، ائتلاف‌سازی را سخت و پیچیده می‌کند. از طرفی، دغدغه‌های امنیتی‌ ترکیه به‌ویژه در رابطه با کردها بیشتر می‌شود و شاید یکی از دلایل رایزنی‌هایش با ایران و روسیه همین مسائل امنیتی است. از این رو، احتمالا ترکیه به سمت قطر، عربستان و دیگر کشورهای منطقه برود و در فرایند دولت – ملت‌سازی و مدیریت گروه‌های رقیب از آنها کمک بگیرد. به هر حال دوره پرچالش و مشکلی را در سوریه در پیش دارد.

حق‌پناه در پاسخ به اینکه ترکیه در موضوع سوریه چه پیروزی بدست آورد؟ اظهار داشت: ترکیه نشان داد که می‌تواند از ناکامی‌های خود در سیاست خارجی درس بگیرد و آنها را جبران کند.

وی در پاسخ به اینکه ترکیه در معادلات مرزی چه خطری را با رفتن اسد از خود دور کرده است؟ گفت: در این رابطه، ترکیه هنوز وضعیت شکننده‌ای دارد. آینده کردهای سوری و آوارگان و فعالیت گروه‌های ریز و درشتی که ممکن است از سوی یک قدرت رقیب حمایت شوند، ازجمله چالش‌های پیش‌روی ترکیه است. از این رو، چالش‌های امنیتی ترکیه خیلی جدی است و ممکن است بالفعل شود. شاید یک بشار اسد ضعیف شده، دغدغه‌های امنیتی ترکیه را بهتر می‌توانست پاسخ دهد، اما ترکیه، جاه‌طلبی‌ها و اهداف بزرگ‌تری در رقابت با سایر قدرت‌ها از جمله با ایران، مصر، روسیه و حتی رژیم اسرائیل دارد. آنها الان خود را یک پله بالاتر از تمامی این قدرت‌ها در منطقه می‌بینند و این مساله را در تحلیل‌ها نباید از نظر دور داشت.

وی افزود: ویژگی اصلی ترکیه این است که اهل معامله است، برخلاف ایران که نتوانست دستاوردهای خود در منطقه را در تمام این سال‌ها تثبیت کند و دیگران را به شناسایی این دستاوردها وادار نماید، ترکیه همین الان حاضر است با ایران و روسیه مذاکره کند و از آن پرهیز نمی‌کند و این نکته قابل توجهی است که باید در خصوص سیاست این کشور مدنظر داشت.

حق‌پناه درباره اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه بشار اسد دست همکاری را نپذیرفت، گفت: شاید اشاره او به فرصت از دست رفته‌ای است که بشار اسد در تمام سال‌هایی که ابتکار “آستانه” شکل گرفت، آن را از دست داد و آن، ناتوانی از فهم تحولات خاورمیانه و نظام بین‌الملل و مسائل داخلی سوریه بود که شرایط کنونی را رقم زد. درواقع، به همان میزان که پیروزی در میدان نبرد مهم است، سرنوشت همان جنگ درنهایت در تالارهای مذاکره و چانه زنی مشخص می‌شود.

0 Comments