جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

تحلیلی بر رویکرد احتمالی دولت جدید بریتانیا در سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: حزب کارگر بریتانیا به رهبری «کی‌یر استارمر» توانست با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، پیروز انتخابات شود. در مقابل حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک با از دست دادن ۱۷۰ کرسی، در مسیر سنگین‌ترین شکست سیاسی خود از زمان تاسیس این حزب در قرن ۱۹ میلادی قرار دارد.

علیرضا ثمودی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص رویکرد دولت جدید بریتانیا در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: موضوع روابط با اتحادیه اروپا، نوع جهت‌گیری بریتانیا نسبت به بحران اوکراین و روابط با چین و همچنین سیاست بریتانیا در قبال خاورمیانه از جمله ایران و به رسمیت شناختن دولت فلسطین از مهمترین موضوعات پیش‌روی دولت استارمر است.

ثمودی در مورد تعاملات بین اتحادیه اروپا و بریتانیا گفت: «حزب کارگر از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود و معمولا رویکرد مثبتی نسبت به تعامل با این اتحادیه داشته است. اما طبیعتا با توجه به خروجی که اتفاق افتاده، دیگر امکان بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا وجود ندارد. همچنین بریتانیا نمی‌تواند دیگر به بازار واحد و اتحادیه گمرکی بازگردد. لذا بریتانیا به دنبال این خواهد بود که روابط خود را با اتحادیه اروپا افزایش دهد و شاهد تعمیق روابط فیمابین خواهیم بود.»

به گفته این کارشناس، در عین حال، یک سری موانع غیرضروری برای ایجاد و برقراری تجارت بین بروکسل و لندن شکل خواهد گرفت و یک سری توافقات نیز در خصوص از بین رفتن کنترل‌های سفت و سخت مرزی انجام خواهد شد و بریتانیا احتمالا به دنبال این خواهد بود که بتواند یک توافق امنیتی با اتحادیه اروپا به سرانجام برساند. به نظر می‌رسد در دوره جدید، روابط بریتانیا با برخی کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان بهتر خواهد شد.

این کارشناس اروپا در مورد روابط بریتانیا با ناتو توضیح داد: «طبیعتا بریتانیا مهمترین بازیگر حامی سازمان ناتو در طول چند دهه تشکیل ناتو به شمار می‌رود و ناتو را یک رکن اصلی برای امنیت جهانی و امنیت اروپا می‌داند. در این حوزه، احتمالا ناتو و بریتانیا مناسبات خوبی خواهند داشت. همچنانکه در دولت قبل بریتانیا هم روابط به همین منوال بود و اساسا با تغییر دولت‌ها تفاوتی در رویکرد بریتانیا نسبت به ناتو رخ نمی‌دهد.»

وی با بیان اینکه در برخی از سیاست‌های کلی بریتانیا در موضوعات مهم بین‌المللی ما شاهد تفاوت خاصی نخواهیم بود، ادامه داد: «در موضوع اوکراین، حمایت مالی، نظامی، دیپلماتیک و سیاسی از این کشور در برابر روسیه ادامه پیدا خواهد کرد. در مانیفست حزب کارگر نیز به این موضوع اشاره شده که لندن تلاش خواهد کرد مسیر را برای پیوستن اوکراین به سازمان ناتو هموار کند که تاحدودی چالش‌برانگیز خواهد بود. همچنین در مانیفست به این موضوع اشاره شده که باید دادگاه ویژه‌ای برای بررسی جرایم روسیه در بحث حمله به اوکراین تشکیل شود.»

به گفته این کارشناس، موضوع چین نیز در سیاست خارجی بریتانیا جای بحث دارد. وقتی در سال‌های اخیر اسناد راهبردی اتحادیه اروپا یا ناتو و آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم، درمی‌یابیم چین که قبلا یک همکار تلقی می‌شد، اکنون به یک رقیب تبدیل شده است. در دولت جدید بریتانیا نیز همین رویکرد پیگیری خواهد شد و این دولت تلاش خواهد کرد روابط خود را با پکن مدیریت کند.»

ثمودی توضیح داد: «آنها یک سه‌گانه را در قبال روابط با پکن در دستورکار قرار خواهند داد؛ یعنی همکاری در مواقعی که امکانپذیر باشد، رقابت به وقت نیاز و به چالش کشیدن در مواقع ضروری. این تعهد بریتانیا نشاندهنده آن است که این کشور در برخی از حوزه‌ها با چین همکاری خواهد داشت، اما در یک سری موضوعات مانند تجارت در دریای چین جنوبی، موضوع تایوان و پیمان آکوس ممکن است طرفین با چالش مواجه شوند.»

ثمودی گفت: در خصوص خاورمیانه نیز یکی از موضوعات مهم، بحث فلسطین و غزه خواهد بود و حزب کارگر و دولت بریتانیا به دنبال این خواهد بود که یک آتش‌بس فوری در غزه شکل بگیرد و گروگان‌ها آزاد شوند.

وی افزود: «رویکرد دولت‌های سابق بریتانیا و سایر دولت‌های اروپایی همواره این بوده که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند و در نهایت راه‌حل دو دولتی اتفاق بیفتد. در مانیفست حزب کارگر نیز به این موضوع اشاره می‌شود که تشکیل یک دولت فلسطین حق قطعی و اجتناب‌ناپذیر فلسطینی‌ها است و دولت جدید بریتانیا در این راستا تلاش خواهد کرد.»

ثمودی در نهایت به روابط لندن و تهران در دوره قدرت گرفتن حزب کارگر پرداخت و گفت: «ما رویکرد متفاوتی را از حزب کارگر در مقایسه با دوران تونی بلر و جک استرا شاهد خواهیم بود. به نظر می‌رسد که امروز یک نگاه منفی از سوی این حزب نسبت به ایران وجود دارد و احتمالا تلاش بیشتری خواهد کرد تا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.»

این کارشناس با بیان اینکه به نظر می‌رسد انتخابات اخیر در ایران می‌تواند مانع از این اقدام بریتانیا شود، تاکید کرد: «زیرا چنین اقدامی ضربه سنگینی به روابط تهران و لندن وارد خواهد کرد. البته احتمال می‌رود روی کار آمدن دولت آقای پزشکیان تاحدودی روابط را تلطیف کند. همچنین باید توجه داشت زمانی که دولت‌ها قدرت می‌گیرند بسیاری از شعارهای انتخاباتی‌شان را عملیاتی نمی‌کنند و بحث سپاه نیز احتمالا در این زمره خواهد بود.»

وی افزود: «در دولت قبلی بریتانیا در این خصوص یک ناهماهنگی بین وزارت کشور و وزارت خارجه وجود داشت، اما امروز این هماهنگی شکل گرفته و احتمالا حزب کارگر تلاش خواهد کرد از طریق سازوکارهای موجود به سمتی برود که این اتفاق را رقم بزند.»

وی افزود: «البته قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط لندن با برخی موانع مواجه خواهد بود؛ زیرا باید پرونده مشخصی شکل بگیرد و حکمی صادر کند که بتواند به آن استناد کند. در واقع بریتانیا یک فرآیند قضایی را باید شروع کند که مسیر دشواری خواهد داشت. در عین حال مسئله انتخابات ایالات متحده آمریکا هم در این خصوص تاثیرگذار است.»

0 Comments