جدیدترین مطالب

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

أحدث المقالات

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «اگرچه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که از سال 2018 به این سمت منصوب شد، سیاست نزدیک شدن به غرب را در دستور کار قرار داد. اما درواقع، وی هیچگاه ضدروس نبوده است. زیرا برخی علاقه‌مند هستند وی را ضدروس معرفی کنند، اما واقعا اینطور نیست.»

وی افزود: «این موضوع که پاشینیان به هر دلیلی غرب‌گرا شده، الزاما به این معنا نیست که او ضدروس است. چون پاشینیان متوجه است که اصولا ارمنستان پیوستگی‌های خیلی زیادی با روسیه دارد. دو کشور هر چند با هم همسایه نیستند، ولی از لحاظ نظامی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی و… وابستگی شدیدی به یکدیگر دارند.»

به گفته بهشتی‌پور، چون دو دولت قبلی در ارمنستان به شدت روس‌گرا بودند، اکنون مسکو تحمل آن را ندارد که یک دولت غرب‌گرا در ایروان قدرت را در اختیار داشته باشد.

همچنین این کارشناس معتقد است که عده‌ای با کلیشه انقلاب رنگی توجیه می‌کردند که در ارمنستان نیز دست‌های پنهان وجود دارد و غرب موجب روی کار آمدن پاشینیان شده است. در حالی که رصد تحولات ارمنستان نشان می‌دهد، دولت‌های کوچاریان و سرگسیان که هر دو قره‌باغی بودند، نتوانستند وضعیت ارمنستان را بهبود بخشند و در مقایسه با کشور همسایه‌شان گرجستان که تحولات خوبی را شاهد بود، عقب ماندند. لذا دلیل اینکه مردم ارمنستان به پاشینیان رای دادند، صرفا تبلیغات غرب و انقلاب رنگی نبود، بلکه به دلیل ناکارآمدی‌هایی بود که در دوران کوچاریان و سرگسیان شاهد بودند.

کارشناس مسائل قفقاز درباره دلیل اختلاف بین مسکو و ایروان گفت: «بعد از این تحولات، ما شاهد حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان بودیم. روسیه در آن مقطع می‌توانست مانع از پیشروی باکو شود، اما دو دلیل مانع از این امر شد؛ نخست درگیر بودن روسیه در جنگ اوکراین و دیگری آنکه از سیاست‌های پاشینیان رضایت نداشت. درواقع آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان از ارامنه فرصتی بود تا یک گوشمالی به طرف ارمنستانی داده شود.»

بهشتی‌پور با اشاره به مذاکرات مسکو، توضیح داد: «طی این مذاکرات، روسیه دو طرف مناقشه یعنی ارمنستان و آذربایجان را پشت میز نشاند و توافق آتش‌بس به گونه‌ای تنظیم شد تا به حضور روسیه در آنجا خللی وارد نشود. بعد از آنکه این تحولات رخ داد و مناطق اشغالی آذربایجان آزاد شد، پاشینیان همه مسئولیت‌ها را متوجه روسیه کرد و گفت ما مایل نیستیم که روسیه همچنان در پایگاه نظامی‌اش در ارمنستان باقی بماند. درواقع او به صراحت موضع ضدروسی اتخاذ کرد، چرا که موقعیت وی تضعیف شده بود.»

بهشتی‌پور تاکید کرد: «در چنین شرایطی، روسیه درعمل با این موضع از سوی ارمنستان مواجه شد که نه تنها متمایل به غرب بود، بلکه خواهان آن شده بود که روسیه پای خود را از این کشور بیرون بکشد.»

کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه اختلاف اصلی پاشینیان و پوتین بر سر کاهش حضور نظامی روسیه در ارمنستان است، افزود: «اختلاف دیگر هم این است که ارمنستان به شدت طرفدار نزدیک شدن به آمریکا و اتحادیه اروپا است، در حالی که روسیه این رویکرد را نفوذ غرب در حیاط خلوت خود در قفقاز تلقی می‌کند.»

بهشتی‌پور در توضیح این موضوع که آیا ارمنستان بدون روسیه می‌تواند ادامه حیات دهد، گفت: «در حال‌ حاضر، چنین امری ممکن نیست و پاشینیان حداقل به یک دوره 10 ساله نیاز دارد تا بتواند بدون روسیه کشور را اداره کند.»

وی افزود: «این رویکرد برای ارمنستان مشکل‌ساز خواهد بود. زیرا آمریکا و فرانسه نمی‌توانند نقشی که سال‌ها روسیه در ارمنستان ایفا کرده را ایفا کنند. زیرا حساب کردن روی این کشورها نمی‌تواند برای ایروان امنیت بخش باشد و آمریکا و فرانسه به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند.»

0 Comments