جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

دلایل نزدیکی ترکیه به مصر و پیامدهای آن

۱۴۰۲/۱۲/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مصر که بعد از 12 سال اتفاق افتاد، احتمالا برهه‌ای جدید از مناسبات را بین آنکارا و قاهره رقم خواهد زد.

رحمن قهرمانپور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «مهمترین دلیلی که باعث شد ترکیه سیاست قبلی خود را در قبال مصر تغییر دهد، تحولات داخلی این کشور بود. مشخصا می‌توان گفت مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر ترکیه، مقامات این کشور را به این جمع‌بندی رساند که باید در سیاست‌های منطقه‌ا‌ی‌اش تجدیدنظر کند.»

وی افزود: «یکی از کشورهایی که ترکیه با آن مشکلات جدی داشت، مصر بود. در طول جنگ داخلی در لیبی، ترکیه همراه با قطر از یک جناح حمایت می‌کرد و مصر و روسیه از جناح دیگر حمایت می‌کردند. طبیعتا این تنش باعث شده بود که روابط ترکیه با مصر متشنج باشد.»

قهرمانپور ادامه داد: «از سوی دیگر، ترکیه از زمان بهار عربی، طرفدار محمد مرسی و اخوان المسلمین بود و زمانی که عبدالفتاح السیسی با یک شبه کودتا سرکار آمد، او را به رسمیت نشناخت.»

به گفته این کارشناس، در کنار مشکلات اقتصادی داخلی ترکیه، تحولات منطقه‌ای و تحولات در روابط ترکیه با غرب نیز در نزدیکی آنکارا به قاهره موثر بود.

وی با بیان اینکه ترکیه در مدیترانه با فشار مضاعف غرب مواجه شد، توضیح داد: «غرب به یونان کمک تسلیحاتی کرد و در مورد اکتشافات دریایی ترکیه در مدیترانه  در مناطق مورد منازعه، هشدار جدی به آنکارا داد. در این فضا، مصر به یونان و قبرس جنوبی که به نوعی رقبای ترکیه در منطقه مدیترانه جنوبی بودند، نزدیک شد. وقتی فشارها در منطقه مدیترانه جنوبی بیشتر شد، آنکارا به این جمع‌بندی رسید که دیگر نمی‌تواند این فشارها را تحمل کند. بنابراین یکی دیگر از دلایلی که ترکیه سیاست خود را در قبال مصر تغییر داد موقعیت این کشور در مدیترانه یا همان تنگنای ژئوپلتیک است. تنگنایی که بعد از فروپاشی عثمانی و  پس از معاهده سور به نوعی بر ترکیه تحمیل شده و قدرت مانور دریایی این کشور را کاهش داده است.»

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بسیاری از جزایری که در آن زمان به یونان داده شد، در فاصله چند کیلومتری مرزهای ترکیه قرار دارد، تاکید کرد: «به عنوان مثال، جزیره‌ای در فاصله سه یا چهار کیلومتری ترکیه وجود دارد که متعلق به یونان است. طبیعتا استقرار نیروهای نظامی در چنین جزیره‌ای یک تهدید جدی برای ترکیه است و غرب و به طور مشخص فرانسه نیز از این سیاست حمایت می‌کردند. کما اینکه فرانسه یک کمک تسلیحاتی 6 میلیارد یورویی بلاعوض به یونان داد.»

به گفته این کارشناس، سومین دلیل در خصوص بازنگری ترکیه در روابط خود با مصر به تحولات در محور اخوانی، محور مقاومت و محور محافظه‌کار عربی برمی‌گردد. بعد از جنگ سوریه، وضعیت اقتصادی و مالی محور محافظه‌کار به رهبری عربستان و امارات تقویت شد. همزمان با آن، فشارها بر محور اخوانی به نوعی بیشتر شد. مذاکرات ترکیه برای عادی‌سازی روابط با مصر تقریبا از دو سال پیش شروع شد و مصر پیش‌شرط هایی داشت که یکی از اصلی‌ترین آنها بستن شبکه‌های متعلق به گروه‌ اخوان در ترکیه و عدم تمدید ویزای اقامتی اعضای گروه اخوان بود که ترکیه به هر دو خواسته‌، پاسخ مثبت داد.

وی افزود: «لذا این مسئله ماحصل مذاکرات و یکی از پیش‌شرط های اصلی مصر برای عادی سازی روابط با ترکیه بود.»

قهرمانپور در خصوص نگاه ترکیه به اخوان‌المسلمین نیز گفت: «نگاه ترکیه به اخوان تا حدی به نوع رابطه‌اش با قطر بازمی‌گردد. چرا که الان قطر و ترکیه مهمترین حامیان محور اخوان هستند و قطر به نوعی حامی اصلی مالی آن نیز است. یک احتمال این می باشد که بعد از عملیات طوفان الاقصی و وضعیتی که برای حماس پیش آمد، محور اخوانی در موضع ضعف قرار گرفته و شاید این وضعیت انگیزه ترکیه را برای عادی‌سازی روابط با مصر تقویت کرده است. اما همانطور که اشاره شد سیاست ترکیه در قبال اخوان متاثر از سه متغیر وضعیت داخلی ترکیه و مشکلات اقتصادی، دوم فشار غرب بر ترکیه و سوم تحولاتی است که در منطقه به ویژه در منطقه مدیترانه رخ داده است.»

وی افزود: «اما می‌توان گفت تحولاتی که بعد از هفت اکتبر برای حماس پیش آمد، به نوعی نگاه ترکیه را تقویت کرد و باعث شد این نگاه به محور اخوانی تغییر کند.»

قهرمانپور درباره آینده روابط مصر و ترکیه نیز توضیح داد: «اگر از منظر مصر نگاه کنیم واقعیت این است که مصر هم به شدت به این رابطه احتیاج دارد؛ مصر دچار مشکلات اقتصادی جدی، بدهی‌های خارجی فراوان، مشکل آب و غیره است؛ بنابراین نیاز مصر به این بهبود روابط کمتر از ترکیه نیست.»

وی افزود: «البته باید توجه داشت که مصر در سیاست خارجی خود همیشه محافظه‌کارانه عمل کرده و بعد از بهار عربی موقعیت این کشور در جهان عرب تضعیف شده است. سیسی اکنون بیشتر به آفریقا و همکاری در این منطقه چشم دوخته است. واقعیت این است که شرایط سیاسی – اقتصادی کنونی مصر طوری نیست که خیلی برای سرمایه‌گذاران ترک جذاب باشد.»

قهرمانپور در نهایت تاکید کرد: «روابط ترکیه و مصر به گونه‌ای پیش نمی‌رود که خیلی گسترش پیدا کند و شاهد یک تحول چشمگیر باشد، بلکه در همین سطح عادی‌سازی و تا حدی گسترش روابط اقتصادی و خنثی کردن اقدامات مصر علیه ترکیه در مدیترانه پیش خواهد رفت.»

0 Comments