جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

Loading

روابط تهران-دهلی‌نو: فرصت همکاری‌های گسترده‌تر

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: روابط میان دهلی و تهران رشد زیادی داشته است، این رابطه محدود به عرصه اقتصادی نیست و روابط در دیگر حوزه‌ها به‌ویژه ارتباطات مردم با مردم در حال سرعت گرفتن هستند.

تریدیوش سینگمائینی، تحلیلگر سیاسی مستقر در دهلی‌نو در یادداشتی که برای سایت شورای راهبردی روابط خارجی ارسال کرد دراین‌باره که چرا دهلی‌نو بر موضعش برای واردات نفت از ایران پابرجاست؟ نوشت: موضع آشکار هند درباره واردات نفت از ایران ناشی از چند عامل اقتصادی و راهبردی است. دهلی می‌خواهد پیامی روشن با این مضمون داشته باشد که این کشور سیاستی مستقل دارد و زیر فشار واشنگتن سر خم نمی‌کند. هند در ایران منافع راهبردی قابل‌توجهی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بندر چابهار است که در برقراری اتصال میان هند با افغانستان و آسیای میانه نقشی حیاتی دارد.

باید به این موضوع هم اشاره شود که هند، افغانستان و ایران در سال 2016 توافقنامه‌ای را برای برپایی یک کریدور ترانزیت میان این سه کشور با اتکا به بندر چابهار امضا کردند. در سال 2018 سه طرف نشستی را برای اجرایی کردن این توافق سه‌جانبه برگزار کردند.

هند نیز مانند ایران و افغانستان با تهدیدهای امنیتی روبرو است و درخواستی صورت گرفته تا این سه کشور نه‌فقط برای برقراری اتصال بلکه حتی برای مقوله امنیت دست‌به‌دست یکدیگر بدهند. درخواستی برای ایجاد یک اتحاد سه‌جانبه برای مقابله با تروریسم صورت گرفته است. در سپتامبر 2018 این سه کشور در کابل نشستی سه‌جانبه داشتند و درباره برخی مسائل اقتصادی و راهبردی نظیر برقراری اتصال و مقابله با تروریسم مذاکره کردند.

باید به خاطر داشت که سطح همکاری اقتصادی از پتانسیل آن پایین‌تر است؛ این همکاری باید متنوع شود تا روابط اقتصادی پویاتر شود. باید به رابطه اقتصادی از منظری گسترده‌تر نگاه شود و نباید نگاه به این رابطه به حوزه نفت و بند چابهار محدود شود. میان دو کشور زمینه‌ای برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌هایی نظیر کشاورزی وجود دارد. هند برای بالا بردن سطح صادرات کشاورزی ایران باید به‌صورت جدی به دنبال کاهش تعرفه‌ها باشد.

اگرچه به برخی مسائل لجستیکی مهم که مانع پیشرفت روابط دوجانبه هستند، پرداخته‌شده اما باید بر تسهیل روند صدور ویزا نیز تمرکز شود؛ این تمرکز نه‌فقط با نگاه به برقراری ارتباطات درزمینه کسب‌وکار بلکه باید با نگاهی به برقراری تعاملات ملت با ملت و ایجاد تعاملات بزرگ‌تر میان جوامع مدنی دو کشور صورت گیرد. همچنین ایجاد ارتباطات میان دولت‌های ایالتی هند و ایران از اهمیت برخوردار است زیرا به تعمیق روابط دو کشور کمک می‌کند.

درحالی‌که روابط دوجانبه تهران و دهلی رو به بهبود است این امکان وجود دارد که ایران از هند به‌عنوان دروازه‌ای به‌سوی دیگر کشورها در آسیای میانه نظیر بنگلادش و سریلانکا استفاده کند.

درنتیجه باید گفت اگرچه روابط میان دهلی و تهران رشد زیادی داشته است، اما برخی مسائل اساسی وجود دارند که باید رفع شوند تا آگاهی دو کشور از یکدیگر و نگرش‌های آن‌ها به مسائل مهم تقویت شود. این رابطه محدود به عرصه اقتصادی نیست و روابط در دیگر حوزه‌ها به‌ویژه ارتباطات مردم با مردم در حال سرعت گرفتن هستند. رابطه دهلی و تهران نه‌فقط از منظر اقتصادی بلکه ازلحاظ ژئوپلیتیک هم حائز اهمیت است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *