جدیدترین مطالب

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

أحدث المقالات

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

حمید خوش آیند – کارشناس مسائل منطقه

در واکنش به این اقدام ترکیه، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده است: «اسرائیل توافقنامه تجارت آزاد خود با ترکیه را لغو می‌کند و همچنین در تلافی تصمیم رئیس جمهور ترکیه مبنی بر توقف صادرات به اسرائیل، تعرفه 100 درصدی بر سایر واردات از ترکیه اعمال می کند».

وی همچنین با ادبیات تهدیدآمیز که به نوعی تحقیر مردم ترکیه هم تلقی می‌شود، تأکید کرده است: «اگر در پایان دوره ریاست جمهوری اردوغان، شهروندان ترکیه رهبری عاقل و نه متنفر از اسرائیل را انتخاب کنند، امکان بازگرداندن مسیر تجاری با ترکیه وجود خواهد داشت».

«یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی هم اعلام کرده است که این رژیم تلاش خواهد کرد تا هرگونه رابطه اقتصادی بین آنکارا، تشکیلات خودگردان فلسطین و غزه کاهش یابد. در حال حاضر، ترکیه بزرگ‌ترین ارسال کننده کالا به تشکیلات خودگردان فلسطین به شمار می‌رود که مجموع واردات آن حدود ۱۸ درصد است.

شایان ذکر است، از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 تاکنون، با وجود تشدید تنش‌های دیپلماتیک در برخی مقاطع مختلف، تجارت بین ترکیه و رژیم‌صهیونیستی رشد زیادی داشته است. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، حجم تجارت دو طرف بیش از دو برابر رشد داشت و از ۳.۴ میلیارد دلار به ۸.۴ میلیارد دلار رسید. صادرات ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار بود.

در خصوص قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم‌صهیونیستی نکات قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ اقدام اعلامی دولت ترکیه مبتنی بر قطع روابط تجاری با رژیم‌صهیونیستی سایر عرصه‌های همکاری دو طرف از جمله روابط دیپلماتیک و امنیتی و … را دربرنمی‌گیرد. به عبارتی، در دیگر عرصه‌ها، هیچ تحول جدیدی در مناسبات دو طرف ایجاد نشده است و روابط آنها همچنان پابرجاست. اما به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی «سیاست و قدرت» در ترکیه، می‌توان در آینده شاهد کاهش مناسبات در حوزه‌های دیگر روابط دوجانبه هم بود.

دو؛ قطع روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با رژیم‌صهیونیستی در صورتی که عملیاتی شود، یک «اقدام ارزشمند» محسوب می‌شود که نشان‌دهنده احساس مسئولیت دولت اردوغان در خصوص توقف جنایات رژیم غاصب در غزه است که می‌تواند نقش «مؤثر» و «نیرومندی» در تحولات مربوط به جنگ غزه ایفا کند.

اگرچه دولت ترکیه از سرگیری روابط تجاری با رژیم‌صهیونیستی را منوط به موافقت این رژیم با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه کرده است، اما برای ترکیه و افکار عمومی آن، این مسأله غیرقابل کتمان می‌باشد که جنگ‌طلبی و نسل‌کشی، از «سیاست‌های پایدار» رژیم‌صهیونیستی در قبال فلسطینیان است؛ از این رو، روابط تجاری با این رژیم که به‌معنای ایجاد «فضای تنفس» برای ادامه حیات آن است، به زیان ملت فلسطین می باشد.

سه؛ عوامل و مؤلفه‌های مختلفی در دو عرصه داخلی و خارجی وجود دارد که در سیاست اخیر دولت ترکیه مبنی بر بازنگری در روابط تجاری با رژیم‌صهیونیستی دخیل هستند.

خودداری دولت بایدن از تعیین چهارچوب زمانی سفر اردوغان به واشنگتن، نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از ادامه روند کنونی جنگ غزه که همچنان ادامه دارد، تبدیل جنگ به یک «مسأله شخصی» برای نتانیاهو و همچنین چالش‌های مهمی که به‌خصوص در سطح افکار عمومی و احزاب رقیب در مقابل وضعیت کنونی و آینده جریان‌های سیاسی حاکم در کشورهای دوست و همکار این رژیم به وجود آمده است، مسائل مهمی هستند که قطعاً در «تغییر تدریجی» محاسبات آنکارا و بازنگری در روابط تجاری با رژیم‌صهیونیستی نقش دارند و دولت آقای اردوغان دیگر بیش از این نمی‌توانست آن‌ها را نادیده بگیرد.

چهار؛ رژیم‌صهیونیستی بعد از ۷ اکتبر و جنگ غزه با قبل از آن «تفاوت» بسیاری دارد. امروز حتی متحدان و شرکای غربی این رژیم در مناسبات دوجانبه خود با تل‌آویو به‌شدت «محتاطانه» عمل می‌کنند. در چند ماه اخیر، درباره رژیم‌صهیونیستی مسائل قابل تأملی در حوزه افکار عمومی، دانشگاه‌های جهان، مجامع بین‌المللی حقوقی و … به وجود آمده است که تاکنون سابقه نداشته و ادامه روابط دوجانبه با این رژیم را برای متحدان آن پرهزینه کرده است؛ مسأله‌ای که به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترکیه به خوبی آن را دریافته است.

بنابراین سیاست کاهش روابط با رژیم‌صهیونیستی به هر میزان، نه تنها یک اقدام «واقع‌بینانه و منطقی» است، بلکه یک «دستاورد» مهم در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای و خارجی ترکیه هم محسوب می‌شود. حتی اگر در کم و کیف قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم‌صهیونیستی «تشکیک» شود، اما پیامدهای آن برای رژیم‌صهیونیستی حتی از نظر روانی، موضوع کم‌اهمیتی نیست.

موضوع اصلی این است که سرانجام دولت ترکیه، اگرچه با تأخیر، به این نتیجه رسیده است که رابطه با رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند چشم‌انداز خوبی در پیش‌روی «سیاست و قدرت» در این کشور قرار دهد و از نظر منطق سود – هزینه هم، دارای سود کمتر و هزینه بیشتر است.

0 Comments