جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

یک توهم بزرگ ضدایرانی

«نخست وزیر صهیونیست ها به تازگی از ضرورت ایجاد یک اتحاد منطقه ای در خاورمیانه علیه ایران سخن گفته است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی های مختلف در میان افکار عمومی عربِ منطقه حاکی از این هستند که محبوبیت منطقه ای ایران به شدت افزایش یافته و در جهتی معکوس، صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری به کنشگرانی منفور در منطقه تبدیل شده اند.»

ترامپ: کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد، زیرا او یهودی‌ها و اسرائیل را دوست ندارد / اگر هریس روی کار بیاید، آن‌ها یک قانون برای سقط جنین خواهند گذاشت تا نوزاد را در رحم در ۸ ماهگی، ۹ ماهگی یا حتی پس از تولد به قتل برسانند

«دونالد ترامپ» با اشاره به عدم حضور «کامالا هریس» در حین سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، این نامزد احتمالی حزب دموکرات را به «یهودستیزی» متهم کرد و گفت ایالات متحده «مضحکه عام و خاص» شده است.

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: مصوبه کنست نشاندهنده تمایل صهیونیست ها به افزایش تنش و ناامنی و بی ثباتی و توسعه درگیری در منطقه و عدم تمایل آنها به برقراری صلح و آرامش است. رژیم صهیونیستی با علم به اینکه بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین، امنیت و صلحی برای اسرائیل و شهروندانش نخواهد بود، تصور می کند با خشونت، تحقیر، اعمال زور، نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و صهیونیزه کردن اراضی فلسطنی می تواند برای خود و شهروندانش امنیت ایجاد کند.
Loading

ابعاد و اهداف قانون هوش مصنوعی پارلمان اروپا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به تازگی، پارلمان اروپا قانون هوش مصنوعی را تصویب کرده است. مفاد این قانون در جریان مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسامبر 2023 مورد توافق قرار گرفته بود و متن نهایی آن در پارلمان اروپا تصویب شد. هدف از این قانون، حفاظت از حقوق اساسی، دمکراسی، حاکمیت قانون و پایداری محیط زیست در مقابل هوش مصنوعی پرخطر، عنوان شده و برای رفع خطرات احتمالی آن، تعهداتی را تعیین کرده است؛ اگرچه بر نوآوری و تقویت آن نیز تاکید دارد.

رضا مجیدزاده- پژوهشگر اقتصادسیاسی توسعه

هوش مصنوعی، محاسبات ابری، ابزارهای تحلیلی و پلتفرم‌های تعاملی، به طور اساسی، در حال دگرگونیِ روش زندگی، کار و تعامل انسانی هستند؛ دگرگونی به سمت چیزی که با عنوان انقلاب صنعتی چهارم، معروف شده است و برخی از افراد از آن با عنوان «دیجیتالی‌شدن» یاد می‌کنند. طبق برآوردهای مجمع جهانی اقتصاد، ارزش حاصل از دیجیتالی‌شدن در پنج صنعت کلیدی جهانی در طی دهه آینده، بالغ بر 10 تریلیون دلار امریکاست که به طور مستقیم، به تحول زیرساخت اساسی، برنامه‌های کاربردی و بهسازی‌های بهره‌وری از جانب صنعت مخابرات، بستگی دارد. فناوری از خصوصیت توانمندسازی برخوردار است و در هر دوره تاریخی به بشر کمک کرده است تا بر محدودیت‌های جهان طبیعی، زندگی بشری و حتی فیزیکی خود چیره شود، اما امکان به کارگیری نامناسب فناوری توسط برخی از گروه‌های مجرم از جمله برای سرقت و … و به منظور پیشگیری از فرصت‌طلبی‌های احتمالی، تنظیم مقررات آن را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

قانون هوش مصنوعی اروپا با این هدف تصویب شده است که از تعرض به حقوق اساسی، ایمنی و اصول اخلاقی، جلوگیری شود. دفتر هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بر اجرای این قانون نظارت خواهد داشت و پیامدهای تخطی از آن شامل جریمه‌هایی ، بسته به میزان و شدت تخلف، در حد 35 میلیون یورواست.

حفاظت از حقوق شهروندان (به جای تحدید دسترسی آنها) از مهمترین مشخصه‌های مقرراتی است که در مصوبه پارلمان اروپا به آن توجه شده است. در قانون هوش مصنوعی اروپا، نرم افزار‌هایی که حقوق شهروندان را تهدید می‌کنند، ممنوع شده‌اند؛ از جمله سیستم‌های طبقه‌بندی بیومتریک بر اساس ویژگی‌های حساس یا فناوری‌های برش هدفمند تصویر چهره از اینترنت یا فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته برای ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی تشخیص چهره. همچنین فناوری تشخیص عواطف در محیط کار و مدارس، امتیازدهی اجتماعی، فعالیت پلیسی مبتنی بر پیش بینی (صرفا بر اساس ارزیابی مشخصات فردی) و هوش مصنوعی عامل دستکاری در رفتار انسان یا بهره برداری سوء از آسیب‌پذیری‌های افراد نیز ممنوع شده است.

قلمروی قانون هوش مصنوعی اروپا شامل تحویل‌دهندگان و توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی است که در اتحادیه اروپا به بازار عرضه یا از آنها استفاده می‌شود؛ خواه این تحویل‌دهندگان و توسعه‌دهندگان در اتحادیه اروپا ساکن باشند یا خیر، مشمول این قانون خواهند بود. بنابراین، همسان با مقررات عمومی حفاظت از داده در اتحادیه اروپا، شرکت‌های امریکایی که فناوری هوش مصنوعی را در اروپا عرضه می‌کنند نیز، در صورت تخلف، مشمول مجازات‌های احتمالی این قانون می‌شوند. همچنین در این قانون تصریح شده است که قانون موجود اتحادیه اروپا درباره حفاظت از داده‌های شخصی، حریم خصوصی و محرمانگی درباره گردآوری و کاربرد داده‌ها، برای فناوری هوش مصنوعی نیز اعمال می‌شود.

قانون هوش مصنوعی برای دسته‌بندی سیستم‌های هوش مصنوعی، رویکردی خطر‌محور را مبنا قرار داده است؛ این سطوح با حساسیت داده‌های درگیر و کاربرد هوش مصنوعی، متناظرند:

  1. استفاده از تکنیک‌های فریبنده و مبتنی بر دستکاری برای نفوذ بر یک فرد و اثرگذاری بر تصمیم‌گیری او به طوری که در غیر این صورت، تصمیمی نمی‌گرفت تا به آسیب جدی به خودش یا فرد دیگری بینجامد.
  2. بهره‌کشی از آسیب‌پذیری‌های فرد به دلیل کهولت سن، ناتوانی یا موقعیت خاص اجتماعی/ اقتصادی به منظور اثرگذاری بر رفتار آن شخص، به طوری که باعث آسیب شدید به آن فرد یا دیگری می‌شود.
  3. کاربرد داده‌های بیومتریک برای دسته‌بندی افراد بر اساس نژاد، عقاید سیاسی، عضویت در اتحادیه‌های کارگری، اعتقادات مذهبی یا فلسفی، زندگی جنسی یا گرایش جنسی.
  4. ایجاد یا گسترش پایگاه‌های اطلاعاتی تشخیص چهره از طریق برش تصاویر چهره از اینترنت یا فیلم تلویزیون‌های مداربسته.

البته مرزهای دقیق فناوری هوش مصنوعی پرخطر، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است و در این قانون، انگشت تاکید بر روی نبود خطر در رابطه با سلامتی، ایمنی یا حقوق اساسی افراد حقیقی است. کمیسیون اروپا و دفتر هوش مصنوعی 18 ماه فرصت دارند تا رهنمودهای عملی را ایجاد کنند تا مجریان آنها را به کار گیرند.

0 Comments