جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پیامدهای تشدید روند نظامی‌گری در قفقاز جنوبی

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در ماه‌های اخیر شاهد تقویت ترتیبات جدید نظامی - امنیتی از سوی ارمنستان و آذربایجان هستیم. دو کشور با یک «روند تصاعدی» در حال توسعه مناسبات و مبادلات نظامی و امنیتی با کشورهای اروپایی و فرامنطقه‌ای هستند. تقویت زرادخانه‌های تسلیحاتی، بازنگری در زمینه عضویت در برخی پیمان‌های نظامی و افزایش خریدهای نظامی از جمله این اقدامات است.

برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

ارمنستان با افزایش بودجه نظامی خود، ضمن افزایش همکاری‌های نظامی و دفاعی با هند و امضای قرارداد 41 میلیون دلاری خرید تجهیزات ضد پهپاد و آموزش پرسنل نظامی، در حال تبدیل شدن به یکی از واردت‌کنندگان مهم تسلیحات نظامی از هند است.

ایروان همچنین توافقاتی با فرانسه برای واردات انواع تجهیزات نظامی امضا کرده است. در همین راستا، پاریس اعلام کرده است در صورت اعلام نیاز ارمنستان، موشک‌های با برد کوتاه و متوسط و… را در اختیار این کشور قرار خواهد داد. سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان هم گفته است، هیچ محدودیتی در همکاری دفاعی ارمنستان با سایر کشورها وجود ندارد.

افزایش همکاری‌های نظامی ارمنستان با کشورهای خارجی درحالی است که ایروان اخیراً از سازمان «پیمان امنیت دسته جمعی» به رهبری روسیه، خارج شد و همزمان برخی رهبران اروپا خواستار عضویت ارمنستان در ناتو شده‌اند.

دولت آذربایجان نیز در حال مذاکره با کشور پاکستان برای خرید تعداد نامعلومی از نسل چهارم جت‌های جنگنده «جِی‌اِف-۱۷» مجهز به سامانه‌های راداری و تسلیحاتی پیشرفته در قرارداد بی‌سابقه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو است.

قیمت این هواپیما ۲۳ میلیون یورو است که با توجه به مبلغ قرارداد، قرار است آذربایجان کل ناوگان هواپیماهای نظامی خود را از طریق خرید تقریباً ۶۰ جت JF-17C Block III  نوسازی کند.

با توجه به روند فوق، نکات قابل تأملی وجود دارد که به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

نکته اول؛ تجربه جنگ‌های قبلی بر سر قره‌باغ و منازعات مرزی طرفین دعوا که عمدتاً دارای ابعاد نظامی و امنیتی است، «نقش برجسته‌ای» در تشدید خریدها و همکاری‌های نظامی ارمنستان و آذربایجان با سایر کشورها دارد. این روند عملاً به «فرصتی» برای کشورهای فرامنطقه‌ای تبدیل شده است تا قفقاز جنوبی را به عرصه‌ای برای گسترش فروش‌های پرسود نظامی و تجهیزاتی خود تبدیل کنند.

به عنوان مثال، هند و پاکستان به‌عنوان دو کشور رقیب، از طریق همکاری‌های نظامی با قفقاز جنوبی درصدد تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود در این منطقه مهم هستند.

در خصوص تلاش فرانسه و ناتو برای توسعه نفوذ در قفقاز جنوبی هم باید تأکید کرد، پر کردن خلاء ژئوپلیتیکی متأثر از درگیری‌های چند سال گذشته ایروان – باکو، رقابت با ترکیه، مقابله با نفوذ و حضور نظامی و امنیتی روسیه در قفقاز در قالب راهبرد ناتو، از جمله اهداف مهم در این زمینه است.

نکته دوم؛ ارمنستان و آذربایجان اهداف مختلفی را از توسعه‌های همکاری‌های نظامی با کشورهای فرامنطقه دنبال می‌کنند. توسعه زرادخانه‌های تسلیحاتی، مدرن‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات نظامی، تنوع بخشی در منابع تامین تجهیزات نظامی، کاهش هزینه‌های ناشی از اتکاء نظامی به یک یا چند کشور محدود و مشخص و همچنین افزایش «قدرت چانه‌زنی» در مذاکرات سیاسی به پشتوانه قدرت نظامی از جمله اهداف مشترک دو کشور در این زمینه است.

در این ارتباط، ارمنستان با تجارب ناشی از درگیری‎های اخیر بر سر قره‌باغ اعلام کرده است که وابستگی ایروان صرفاً به روسیه در زمینه امنیتی و نظامی یک «اشتباه راهبردی» بوده و اخیرا با هند و فرانسه قرارداد تسلیحاتی امضا کرده است. آذربایجان نیز برای نوسازی نیروی هوایی خود که متکی به جنگنده‌های قدیمی روسیه است، با پاکستان قرارداد همکاری امضاکرده است.

شایان ذکر است، برتری نظامی مهم‌ترین مؤلفه پیروزی باکو در درگیری‌های چند سال اخیر در مقابل ارمنستان بوده است.

نکته سوم؛ بخش عمده‌ای از درگیری‌های نظامی موجود در قفقاز جنوبی، ریشه در «مناقشه قره‌باغ» داشته است. بنابراین جنگ و درگیری به شکل پراکنده یا تمام عیار در قفقاز جنوبی تا زمانی که قره‌باغ در اشغال بود یک امر پایدار و محتمل بود، اما با آزادی قره‌باغ شواهدی مبنی بر ایجاد جنگ جدی و گسترده در این منطقه همانند قبل محتمل به نظر نمی‌رسد. لذا تشدید روند «نظامی‌گری» در قفقاز جنوبی فاقد مؤلفه‌های توجیهی و واقع‌بینانه است. مگر اینکه با «تحریک» عوامل فرامنطقه‌ای و در جهت منافع بازیگران خارجی صورت گیرد.

 

نکته پایانی

تقویت زیرساخت‌ها و تدارکات نظامی کشورها به‌ویژه در زمانی که تهدیدهای واقعی خارجی وجود دارد، طبیعی است، اما زمانی که این موضوع روند غیرطبیعی به خود بگیرد و مبتنی بر محاسبات غیرواقع‌بینانه و بلندپروازانه باشد پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

علاوه‌بر گسترش هزینه‌های نظامی و افزایش مشکلات اقتصادی، گسترش یا دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی از پیامدهای مهم در این زمینه است که در درجه اول، کشورهای این حوزه به‌ویژه ارمستان و آذربایجان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کشورهای غربی برخلاف سیاست‌های اعلامی، هرگز به دنبال صلح و ثبات پایدار و امنیت در قفقاز جنوبی نیستند؛ منطقه‌ای که از نظر ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی ویژه بوده و نقش مهمی در سیاست خارجی کشورهای فرامنطقه از جمله آمریکا و اروپا بازی می‌کند.

0 Comments