جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

هشدار شدیداللحن ارتش یمن به اسرائیل درباره حمله به رفح

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن اعلام آغاز چهارمین مرحله عملیات‌های این کشور برای حمایت از مردم فلسطین، تأکید کرد که دامنه حملات یمن از دریای مدیترانه تا هر نقطه‌ای خواهد بود که دست این کشور به کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی برسد.

Loading

آیا اروپا می‌خواهد و نمی‌تواند؟

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مثل معروف ما ایرانی‌هاست که می‌گوییم «خواستن، توانستن است». این ضرب‌المثل در یک سالی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام گذشته، می‌تواند ملاک خوبی برای بررسی پایبندی طرف اروپایی به تعهداتش برای حفظ توافقی باشد که خودش می‌گوید برای حفظ امنیت منطقه ضروری است.

دکتر علی کربلائی حسینی – کارشناس حقوق بین‌الملل

آنچه از دل تعهدات طرف اروپایی در قالب برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی برمی‌آید، نه یک توافق صرف سیاسی، بلکه توافقی دارای تبعات حقوقی است. چنانچه شاهد بودیم اتحادیه اروپا به صورت رسمی، تعلیق تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی را ثبت کرد یا همین اواخر سازوکار مالی اینستکس را به صورت حقوقی، ثبت و اعلام کرد.

سوال اینجاست که چرا با وجود پذیرش تعهدات حقوقی، اثر اجرایی آن‌ها ملموس نیست؟ به بیان دیگر، آیا این عدم اجرا ناشی از نخواستن است یا نتوانستن؟ برای پاسخ به این سوال و در قالب بررسی یک نمونه، چنانچه به هدف اصلی تاسیس سازوکار مالی اینستکس بنگریم، بخشی از مشکل را می‌توان دریافت. این سازوکار به شکلی پیش پا افتاده، صرفا به بخش کوچکی از آنچه پیش‌تر اروپا متعهد شده، می‌پردازد و آن وعده تجارت با ارزی غیر دلار است که طبق اعلام طرف اروپایی، باید عملکرد محدودی برای مقاصد به اصطلاح بشردوستانه داشته باشد.

به این ترتیب، در همین نمونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اروپایی‌ها برای پیش بردن هدفی راهبردی که از دید آن‌ها مسائل امنیتی در غرب آسیاست، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و کم ارزشی را به عنوان راهکاربرگزیده‌اند. در این قالب، می‌توان بر این فرض صحه گذاشت که اروپایی‌ها در معادله هزینه و فایده، به گزاره برد اروپا – باخت ایران بیشتر بها داده‌اند تا برد – برد.

جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل، حاوی پیام‌های سیاسی مهمی برای برجام بود، اما همچنان بوی وعده‌های تکراری از آن به مشام می‌رسید. گرچه اروپایی‌ها فرش قرمزی برای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که سر زده به بروکسل رفت تا بیش از پیش اروپایی‌ها را درباره ایران با کاخ سفید همراه کند، پهن نکردند، اما درست مشابه همان چه در یک سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، خبری هم از ایستادگی قاطع اروپا در برابر پیمان‌شکنی آمریکا منتشر نشد.

بیشتر از آنچه در اخبار از درخواست اروپایی‌ها از آمریکا برای خویشتن‌داری در برابر ایران منتشر شده، باید از این می‌شنیدیم که چرا اروپا نمی‌تواند سازوکاری حقوقی را طراحی کند که آمریکا نتواند مانع از تداوم و حفظ برجام شود. اینکه آیا افق راهبردی روابط با ایران برای اروپا روشن نیست، علت اصلی اشتباهات راهبردی این اتحادیه در قبال ایران است یا خیر، قابل بررسی است، اما پیش از آن در بدو امر باید به این پرداخت که آیا برای اروپای دست بسته در قبال آمریکا راهکاری برای دور زدن این کشور و حفظ حداقل منافع امنیتی میسر نیست؟

چنانچه اروپا هم این فرض را در نظر بگیرد که دستکم شش سال دیگر باید با رئیس جمهوری در آمریکا دست و پنجه نرم کرد که از تک تک توافق‌های بین‌المللی خارج می‌شود، بی‌اعتنا به حقوق بین‌الملل و نظم بین‌المللی است و از بینش کافی برای روابط خارجی برخوردار نیست، آنگاه ایجاد سازوکارهای جدید حقوقی برای پیشبرد روابط با ایران قابل طرح و بررسی خواهد بود.

در این راستا، پیش از ایجاد سازوکارهای جدید حقوقی، ابتدا لازم است موانع حقوقی اساسی که بر سر روابط ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد، حذف شود. اتحادیه اروپا همچنان تلاش دارد قالب روابط را فقط در موضوع هسته‌ای نگه دارد و این را فقط در قالب امنیتی دنبال می‌کند؛ برای همین است که ذیل این توافق گاه و بیگاه تلاش دارد مباحث موشکی و منطقه‌ای را هم به برجام ناکام گره بزند.

اما با در نظر گرفتن شرایط موجود، در گام اول، ضروری است با درک واقعیت‌های منطقه‌ای و همچنین منافع ملی جمهوری اسلامی، اروپا بازنگری اساسی در رویکرد خود به راهبردش در قبال ایران داشته باشد و محدودیت‌های موجود در روابط طرفین را به نفع برجام رفع کند.

گرچه اروپا قانون مسدودساز خود را در تاریخ 7 اوت 2018 به روزرسانی کرد تا تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای طرف تجارت با ایران را خنثی سازد، بر خلاف اعلامیه کمیسیون اروپا، اثر عملی را شاهد نبوده ایم که در تاریخ 6 ژوئن 2918 در برابر بازگشت تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران اعلام کرد: ما مصمم به حفاظت از کارگزاران اقتصادی اروپایی هستیم که مشغول تجارت مشروع با ایران در تطابق با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستند.

این قانون شرکت‌های اتحادیه اروپا را از پایبندی مستقیم یا غیرمستقیم (به واسطه شرکت‌های تابعه یا واسطه‌ها) به تحریم‌های آمریکایی منع کرده است و همچنین اعلام شده که احکام دادگاه‌های آمریکایی را به رسمیت نمی‌شناسد.

با وجود چنین ظرفیتی، اما در یک سال اخیر جز هیاهو و وعده‌های سیاسی، عاید روابط ایران و اتحادیه اروپا نشده است. چنانچه اروپا عزم و اراده سیاسی و شفاهی خود را در عمل به منصه ظهور می‌رساند، یک سال فرصت کمی نبود که بتوان بانکی ایرانی – اروپایی که مقر آن در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد، تشکیل داد؛ شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی – اروپایی را تاسیس کرد و دیگر سازوکارهای حقوقی را به مدد گرفت تا تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را خنثی کنند.

سران اروپا پارسال در همین روزها بود که با صدور بیانیه‌ای متعهد به پیگیری مباحثی شامل تداوم فروش نفت، تعاملات موثر بانکی با ایران، روابط حمل و نقلی، همکاری های اقتصادی و مالی و … شدند، اما افسوس که از تکرار سرنوشت توافق 16 سال پیش سعدآباد درس نگرفته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *