جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

«دستورالعمل‌های جدید سیاست دفاعی» آلمان؛ بازگشت ژرمن‌ها به عصر نظامی‌گری؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آلمان برای اولین‌بار در بیش از یک دهه گذشته، «دستورالعمل‌های جدید سیاست دفاعی» خود را صادر کرد و «بوریس پیستوریوس»، وزیردفاع آلمان طی آن از ارکان کشورش خواست تا دوباره «آماده جنگ» و «قادر به دفاع» شود. وی متعهد شده ارتش را آن‌چنان تقویت کند که به ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی دراروپا تبدیل شود. حمیده صفامنش - پژوهشگر روابط بین‌الملل

آلمان در این سند 19 صفحه‌ای که «نقطه عطف» نامیده شده، ضمن تشریح جزئیات سیاست دفاعی خود، تغییراتی را با هدف «تبدیل شدن به کشوری بالغ از نظر سیاست امنیتی» در شرح وظایف «دفاع فدرال» اعلام کرده است. در این دستورالعمل آمده است: «زندگی سرشار از صلح و آزادی را دیگر نمی‌توان در اروپای مرکزی بدیهی دانست. به همین دلیل است که باید بتوانیم درکنار متحدانمان از امنیت و آزادی خود دفاع کنیم.»

وزیردفاع این کشور هنگام ارائه این سند، این تغییرات را واکنش برلین به واقعیتی جدید خواند که با حمله روسیه به اوکراین شکل گرفته، جنگ را به اروپا بازگردانده و سطح تهدید را بالا برده‌ است.

وزیردفاع آلمان گفت: «این تهدید،نقش آلمان و نیروهای‌مسلح را به طوراساسی تغییر داده و ما باید تبدیل به ستون فقرات بازدارندگی و دفاع جمعی در اروپا شویم. نیروهای آلمان باید دوباره بر ماموریت اصلی خود، یعنی دفاع از آلمان و متحدانش، متمرکزشوند و آماده جنگیدن باشند. این تبدیل وضعیت به زمان نیازدارد و دفاع فدرال پس از دهه‌ها غفلت که در آن ساختارها و قابلیت‌های نظامی لازم ازبین رفته، ناچار است افزایش توانایی و قابلیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف برای آینده نزدیک اولویت‌بندی کند.»

دستورالعمل جدید سیاست دفاعی آلمان، دفاع کامل موفق را مستلزم هماهنگی و همکاری نزدیک همه ذی‌نفعان مرتبط، شامل دولت، جامعه و صنعت، حتی در زمان صلح، دانسته و با تشویق برای تغییرنگرش نیروهای مسلح و مردم، جنگ را به عنوان «وظیفه اصلی» نیروهای‌مسلح تعیین می‌کند. این دستورالعملها ضمن توصیف صریح تهدیدهای آلمان و ابعاد نظامی‌آنها، این ارزیابی استراتژی امنیت ملی را منعکس می‌کند که روسیه «در آینده نزدیک» بزرگترین تهدید برای امنیت یوروآتلانتیک باقی خواهدماند و به عنوان مهمترین موضوع امنیتی برای نیروهای‌مسلح، عمل خواهد کرد. این سند قدرت هسته‌ای روسیه را به عنوان حریف اصلی معرفی می‌کند و نیروهای مسلح روسیه را دشمن ماموریت بازدارندگی و دفاع جمعی ناتو می‌داند.

امنیت در اروپا -آتلانتیک به طور ضمنی اولویت اصلی سند است و عملیات مدیریت بحران و تثبیت، که زمانی در برنامه‌ریزی دفاعی آلمان مطرح بود، دیگر اولویت ندارد. تنش‌ها و بی‌ثباتی‌ها در پیرامون اروپا، شامل آفریقا، قطب شمال، هند و اقیانوسیه و خاورمیانه، مهم هستند اما در اولویت‌های دوم قرارگرفته‌اند.

درعین حال، این دستورالعمل دفاعی نشان‌دهنده علاقه بیشتر آلمان به تعامل دفاعی با منطقه هند و اقیانوس آرام در مقایسه با سال 2011 است.زمانی که صحبت از«حفظ و تقویت نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» به میان می‌آید، این منطقه از اهمیت فزاینده‌ای برخورداراست زیرا این سند، به چالش ایجادشده توسط چین، توجه ویژه‌ای دارد. در این سند آمده که پکن « در آن واحد شریک، رقیب و رقیب سیستمی است که درتلاش است تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را آن طورکه صلاح می‌داند تغییرشکل دهد و به‌طور فزاینده‌ای در تعقیب برتری منطقه‌ای خود، تهاجمی‌عمل می‌کند و مکررا به روشهایی عمل می‌کند که در تضاد با ارزشها و علائق (آلمان)است.» همچنین این سند بیان می‌کند که انجام تمرین‌های نظامی‌مشترک با شرکا در منطقه هند و اقیانوس آرام، به «تقویت نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» کمک می‌کند.

وزارت دفاع آلمان در این سند، استرالیا، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و خصوصا هند را از جمله «شرکای کلیدی» خود نام برده که می‌توانند به طور فزاینده‌ای انتظار حضور و تعامل دفاعی با آلمان در منطقه را داشته باشند.

هدف دستورالعمل دفاعی آلمان، این است که به متحدان، به ویژه آنهایی که درجناح شرقی ناتو هستند، درمورد تمایل آلمان به ایفای نقش مرکزی در دفاع جمعی اطمینان دهد. درهمین راستا، این سند اهداف نیروهای‌مسلح آلمان را برای کمک به ارتش‌های کوچکتر اروپایی و تقویت موقعیت خود به‌عنوان مرکز لجستیکی برای عملیات‌های نظامی‌در بستر ابتکار«چارچوب ملتها»،در قاره اروپا تکرار می‌کند. ابتکار موسوم به «چارچوب ملتها»، سال 2013 توسط آلمان پیشنهادشد که در آن قابلیتهای دفاعی کشورها، درابتدا 10کشور و اکنون 21کشور عضو، تجمیع و دراختیار یکدیگر قرارمی‌گیرند.این استراتژی نظامی پیشنهادی آلمان،سال 2014مورد موافقت ناتو قرارگرفت.

همچنین این سند، استقرار دائمی یک تیپ کامل در لیتوانی که با نام «پروژه فانوس دریایی» آغاز شده را بازتابی از تعهد آلمان به دفاع جمعی دانسته که آغازگر حضوری روبه جلو برای نیروهای‌مسلح است و با گذشت زمان، آلمان می‌تواند تجهیزات نظامی بیشتری در جناح شرقی و جاهای دیگر مستقرکند.

این سند اعلام می‌کند که قابلیت جنگی باید«اصل راهنما» برای سربازان آلمانی باشد. وزیر دفاع آلمان با وجود انتقادهایی که از درون حزبش شده، تلاش کرده از این نوع رویکرد که تا پیش از این در آلمان به کاربرده نمی‌شد، در اسناد رسمی‌استفاده کند. این مساله،نشان می‌دهد که نیروهای‌مسلح بدون ایجاد تغییری شناختی در مورد قدرت نظامی، به ویژه از نظر ایجاد تمایل و توانایی برای مبارزه و پیروزی در برابر دشمنی مانند روسیه، ناقص خواهد ماند.

درنهایت، این دستورالعمل دفاعی نیاز فوری به اصلاحات ساختاری وزارت دفاع را برای کاهش روندهای کندکننده بوروکراتیک مورد توجه قرارداده و تاکیدکرده که باید «اضافه‌کاری‌ها کاهش یابد، رابطه‌های نامشخص حذف شوند و ساختارهای کلی کارآمدتر توسعه یابند».

اما ایجاد یک نیروی جنگی آلمانی آماده جنگ، قابل استقرار و پایدار دشوار خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا تعداد کافی از نمایندگان پارلمان، کارمندان و عموم مردم با تغییر فرهنگ استراتژیک آلمان همراه خواهد بود یا خیر؟ وقتی صحبت از هزینه‌های دفاعی می‌شود،این سند بیان می‌کند که حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی لازم است تا بتوان قابلیت‌های لازم را برای اجرای این تعهدات فراهم کرد. این نشان می‌دهد که نویسندگان مطمئن نبودند که آیا دولت پس از استفاده از 100 میلیارد یورو که قرار شده از «صندوقهای ویژه» برای این منظور طی چند سال آینده، استفاده کند، همچنان این امکان را خواهد داشت که به هدف تخصیص  2 درصد از تولید ناخالص ملی نیز دست یابد.

دستورالعمل جدید سیاست دفاعی آلمان هشدار می‌دهد که این کشور پس از «بی‌توجهی به دفاع ملی برای چندین دهه»، نمی‌تواند شکاف‌های ایجاد شده را به سرعت پوشش دهد و زمان برای این کار، بسیارمهم است. همانطور که استقرار برنامه‌ریزی شده تیپ در لیتوانی، برای نیروهای مسلح، چالش برانگیز بوده است.

این راهبرد جدید درحالی منتشر شده، که منتقدان معتقدند آلمان، علیرغم جنایات تاریخی‌اش، اکنون از جنگ برای تحقق برنامه‌های دیرینه تسلیحات خود برای تغییر جهت نظامی به سمت شرق استفاده می‌کند و مانند دوره جنگ جهانی دوم، از«آمادگی مردم آلمان برای جنگ» و «توانایی دفاع از خود» سخن می‌گوید.درحالیکه جمعیت کارگر باید بهای این جنون جنگی را، از طریق کاهش دستمزدها و خدمات اجتماعی برای تامین مالی تسلیحات بیشتر و کاهش جدی حقوق دموکراتیک خود، بپردازد.

0 Comments