جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

تأثیر رأی دیوان لاهه بر آینده تحریم‌ها

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به دلیل بی‌توجهی به توافقی است که حدود 70 سال پیش بین طرفین امضا شد؛ این توافق که پیمان مودت نام دارد به مسائل تجاری و حقوق کنسولی مربوط می‌شود.

امیرعلی ابوالفتح – کارشناس مسائل آمریکا

باوجودی که نظام پادشاهی در ایران در سال 1357 سرنگون شد، اما این پیمان به قوت خود باقی ماند و دو کشور تا پیش از اعلام نظر اخیر دولت آمریکا مبنی از خروج از این پیمان نسبت به اعتبار این توافقنامه اعتراضی نداشتند.

ماجرا از این قرار است که به گفته ایران بازگشت تحریم‌ها که واشنگتن بعد از خروج از برجام آن را دنبال می‌کند به‌شدت با پیمان مودت در تعارض است و ایران در خصوص این موضوع به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

در پیمان مودت راهکار رفع اختلاف بین دو کشور در صورتی که مسیر دیپلماسی جوابگو نباشد، مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری تعیین شده بود و به همین دلیل ایران شکایتی علیه آمریکا تنظیم کرد، چرا که بازگشت تحریم‌ها می‌تواند لطمه سنگین و جبران‌ناپذیری به وضعیت اقتصادی کشور وارد کند.

لذا ایران درخواست کرد پیش از آنکه دادگاه به ماهیت پرونده وارد شود، دستور موقت صادر کند مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا اقداماتی را انجام ندهد که بر رأی نهایی دیوان تأثیر منفی برجای بگذارد.

رسیدگی به این موضوع در دستور دیوان قرار گرفت و در روند رسیدگی دو روز نمایندگان حقوقی و وکلای ایران صحبت‌هایشان را مطرح کردند و دو روز نیز وکلای آمریکایی. در نهایت نیز دیوان به دو تصمیم بسیار مهم نائل شد؛ نخست اینکه صلاحیت خود را برای رسیدگی به درخواست صدور قرار موقت احراز کرد که گام بسیار مهمی محسوب می‌شود. دیگر اینکه دستور موقتی صادر کرد که در پی آن دو طرف اقدامی که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شود انجام ندهند.

بنابراین واشنگتن ملزم است در رابطه با اقلام مربوط به بهداشت و سلامت، مواد غذایی و قطعات ایمنی هواپیما به‌گونه‌ای عمل کند که احتیاجات ایران مرتفع شود. البته هنوز دادگاه وارد ماهیت دعوا نشده، رسیدگی به این شکایت ممکن چند سال زمان ببرد و در نهایت رأی دادگاه شاید به نفع ایران و شاید به نفع آمریکا باشد.

اما آنچه در این مقطع اهمیت دارد این است که دستور موقتی صادر شده که این دستور الزام‌آور است. ایالات متحده آمریکا هم به دلیل آنکه در پیمان مودت حضور دارد و هم اینکه صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را پذیرفته، ملزم است که به احکام صادره دیوان توجه و آن‌ها را اجرا کند.

اما از آنجا که در حقوق بین‌الملل، آرای هیچ یک از دادگاه‌های بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارد و ابزاری در اختیار کشورها نیست تا کشور محکوم شده را وادار به تبعیت و تمکین کنند از این جهت دست ایران نیز پر نیست که در صورت محکومیت، آمریکا را مجبور به اطاعت از حکم دادگاه کند. هرچند که به لحاظ حقوقی، سیاسی و عرف بین‌الملل این رأی موقت یک دستاورد بسیار مهم است که نصیب ایران شده.

در این میان از جمله اقداماتی که دو طرف بر اساس حکم دستور موقت باید انجام دهند این است که از تشدید وخامت اوضاع خودداری کنند؛ به عبارت دیگر هیچ‌کدام از دو کشور نباید کاری انجام دهند که وضعیت کنونی بر اساس پیمان مودت وخیم‌تر شود که طیف وسیعی از اقدامات را می‌تواند دربر بگیرد. یکی از مواردی که در حال حاضر آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند خروج از پیمان مودت است.

البته چنین موضوعی را باید به‌صورت رسمی و توسط دفتر حافظ منافعشان به اطلاع ایران برسانند و از تاریخی که چنین نامه‌ای ارسال شود یک سال بعد آمریکا می‌تواند از پیمان خارج شود؛ یعنی بدین صورت نیست که هر زمان وزیر خارجه آمریکا سخنرانی و اعلام کند که از پیمان خارج می‌شوند مسئولیت این کشور در رابطه با ایران پیمان خاتمه یابد.

این در حالی است که حتی خروج از پیمان مودت نیز به‌منزله وخیم‌تر کردن اوضاع است؛ یعنی به نظر می‌رسد که خروج آمریکا از این پیمان به‌منظور تخطی از دستور موقت باشد؛ اما آنچه مسلم است این که تهران و واشنگتن نباید اقدامات عملی علیه پیمان مودت و مفاد آن انجام دهند.

اگر آمریکا دست به اقدامی علیه پیمان مودت زد باید در سطوح بعدی مورد توجه قرار گیرد؛ به این صورت که ایران باید اعتراض کند و از دادگاه بخواهد موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. اگر کشوری که محکوم شده از حکم دادگاه تبعیت نکند، این جزء وظایف دیوان است که موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند اگرچه اگر شرایط به سمت رأی‌گیری پیش برود حتماً آمریکا آن را وتو خواهد کرد، اما حتی با اطمینان از این وضعیت ایران به لحاظ حقوقی و سیاسی باید درخواست رأی‌گیری کند.

از این جهت این مسئله اهمیت دارد که در تاریخ ثبت شود که آمریکا چنین موضوعی را وتو کرده است. از طرف دیگر باید توجه داشت که هیچ‌کدام از این اقدامات به این مفهوم نیست که‌ آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را در آبان ماه اعمال نکند، اما به هر حال ایران باید در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و حقوقی، اقداماتی از جمله مواردی که ذکر شد را انجام دهد تا هم حقانیت ایران با در نظر گرفتن حکم دیوان مشخص شود و هم این اقدام برای دیگر کشورها راهگشا خواهد بود.

یعنی اگر بعدتر آمریکا بخواهد مجازاتی را متوجه شرکت‌های اروپایی کند حداقل با استناد با حکم دیوان، کشورهای اروپایی می‌توانند طرح دعوا کنند مبنی بر اینکه شرکت‌های اروپایی بر اساس رأی و نظر یک دادگاه بین‌المللی که بخشی از سازمان ملل است عمل کرده‌اند، اما آمریکایی‌ها مغایر رأی دیوان، درصدد هستند مجازات یک‌جانبه‌ای را وضع کنند، لذا پیگیری این روند در آینده می‌تواند کمک‌کننده روابط بین ایران و کشورهای اروپایی و دیگر کشورهایی باشد که می‌خواهند با ایران مناسبات تجاری داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *