جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

نماینده پاکستان: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل مصونیت از مجازات را علت اصلی سرکشی رژیم آپارتاید اسرائیل از اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه دانست و تاکید کرد: برداشته شدن حق وتو و تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت

تهران- ایرنا- اداره پلیس شهر مونت هورب در ایالت ویسکانسین آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان یک حادثه تیراندازی در محوطه بیرونی یک دبیرستان در این شهر، یک دانش‌آموز مسلح به دست افسران پلیس کشته شد.

مقام حماس: پایان رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است

تهران- ایرنا- عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به قطع رابطه دیپلماتیک کلمبیا با رژیم صهیونیستی و اعتراضات گسترده افکار عمومی جهانی در حمایت از غزه گفت که همه این رویدادها متغیرهایی هستند که نشان می‌دهد پایان رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

Loading

آینده روابط واشنگتن – پیونگ یانگ؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روابط آمریکا و کره شمالی در حال حاضر در یک حالت رکود قرار دارد؛ یعنی نه از جانب واشنگتن تحرک خاصی به چشم می‌خورد و نه پیونگ‌یانگ مایل است خواسته‌های طرف مقابل را آن گونه که آنها می‌خواهند، برآورده سازد.

اسماعیل بشری/ کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در وهله اول تلاش داشت که از این رابطه بهره‌برداری سیاسی کند؛ یعنی یک ژست سیاستمدارانه به خود گرفت، سپس مذاکرات خود با کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی را نزد کشورهای دنیا به عنوان یک پیروزی نمایش داد و مدعی شد که وی توانسته یکی از تهدیدات بزرگ در منطقه شرق آسیا را به حداقل کاهش دهد. البته ترامپ در مذاکرات مستقیم یک سری وعده‌ها به رهبر کره شمالی داده بود و متقابلا از جانب کره شمالی نیز گام‌هایی برداشته شد. از جمله اینکه پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرد و تاسیساتی را نیز با امید به اینکه تحریم‌ها علیه این کشور کاهش پیدا کند، منهدم کرد. همچنین در وهله دوم که امروز بحث آن مطرح است قرار شده که آمریکا رزمایش‌های مشترک با ژاپن و کره جنوبی را پایان دهد و حضور هسته‌ای خود را در کره جنوبی به صفر برساند؛ یعنی سلاح‌های استراتژیک از دیگر نقاط جهان به شبه‌جزیره کره منتقل و در آنجا انبار نشود.

این اهدافی بود که رهبران واشنگتن و پیونگ یانگ پس از مذاکرات سنگاپور در دستور کار خود قرار داده بود. اما در طول سال گذشته بیشتر کره شمالی به برخی تعهداتش عمل کرد و آمریکا فقط برخی رزمایش‌های خود را در کره جنوبی کاهش داد. ولی در خصوص کاهش تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ اقدامی عملی از سوی واشنگتن صورت نگرفته است و این مسئله را منوط به خلع‌ سلاح هسته‌ای این کشور کرده‌اند.

این در حالی است که کره‌شمالی قاعدتا حاضر نیست بدون گرفتن امتیازات قابل توجه که عمده‌ترین‌ آن خلع سلاح کره جنوبی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا است اقدامی در این رابطه انجام دهد.

نکته دیگری که در اینجا مطرح است و به حرکت‌های منطقه‌ای مربوط می‌شود اینکه هم کره جنوبی و هم ژاپن تلاش کرده‌اند تا روابط خود را با کره شمالی بهبود ببخشند. به ویژه کره جنوبی از روابط فعلی با همسایه شمالی خود و بحث تنش‌زدایی استقبال کرده و رفت‌و‌آمدهایی میان مقامات طرفین انجام گرفته است. بنابراین گشایش‌هایی در روابط سئول-پیونگ یانگ ایجاد شده است.

از طرف دیگر فشارهای آمریکا به چین از یک سو و روسیه از سوی دیگر در سطح بین‌المللی یعنی جنگ اقتصادی با پکن و یا تحریم‌ها علیه مسکو، باعث شده که این دو کشور نسبت به حل مسئله شبه‌جزیره کره آن هم به سود آمریکا بی‌میل یا کم رغبت شوند.

از این رو آمریکا تا به امروز نتوانسته کره شمالی را متقاعد به خلع سلاح هسته‌ای کند و این امر حتی از جانب مقامات کره‌جنوبی هم خیلی پیگیری نمی‌شود.

چرا که در چشم‌انداز نهایی سئول، اتحاد دو کره مدنظر است حتی در حد اینکه یک کنفدراسیون ایجاد کنند. لذا می‌توان گفت که دو کره با حفظ نظام‌های موجود مایل هستند که به سمت وحدت پیش بروند.

درواقع شاید ملی‌گراهای کره جنوبی بی میل نباشند که یک کره متحد مجهز به سلاح هسته‌‌ای و موشک‌های بالستیک شکل بگیرد. یعنی این تحلیل که می‌گویند دیدگاه‌های رئیس‌جمهور کره جنوبی کاملا منطبق با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آمریکا است دیدگاه درستی نیست.

کره جنوبی از روابط با کره شمالی روابط خاص خود را دنبال می‌کند اما آمریکا در پی آن است که از مذاکرات با کره شمالی یک سیاست موفق را به دنیا عرضه کند و از آن در اقداماتی که علیه ایران یا دیگر کشورها انجام می‌دهد بهره ببرد.

به همین دلیل در حال حاضر یک وضعیت رکود در مسئله مذاکرات پیونگ‌یانگ-واشنگتن و خلع سلاح کره شمالی به وجود آمده است. لذا می‌توان گفت موفقیتی که ترامپ گمان می‌کرد به آن دست پیدا کرده، در حال حاضر به یک موفقیت ناقص و تقریبا بلامصرف تبدیل شده است. مگر آنکه دو طرف مذاکرات جدیدی را در دستور کار قرار دهند و یا اینکه آمریکا برخی اقدامات عملی انجام دهد تا کره شمالی را ترغیب به خلع سلاح کند. در نتیجه این مسئله که آینده روابط کره شمالی و آمریکا و همچنین مذاکرات فیمابین به کجا ختم می‌شود به این مسائل به ویژه اقدام عملی اقتصادی از سوی واشنگتن بستگی دارد.

زیرا این تحریم‌ها باعث شده که زندگی برای مردم کره شمالی بسیار دشوار شود و مراودات این کشور با کشورهای جهان به دنبال فشارهای آمریکا و قطعنامه‌های شورای امنیت خیلی سخت پیش‌ برود. بنابراین پیونگ‌یانگ به دنبال آن است از این تحریم‌ها کاسته شود تا بتواند نفس بکشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *